سوال مردم:  پیام رسان های داخلی سرعت و کیفیت دارند؟/شرط  استفاده از پیام رسان های داخلی ایجاد اعتمادعمومی  است

استاد دانشگاه و کارشناس فضای مجازی گفت: افراد کارشناس خبره و نخبه در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری باید با صداقت کامل و بدون هیچ اغماضی تهدیدات فضاهای مجازی خارجی و مزایای بهره وری از پیام رسان های داخلی را برای مردم مطرح کنند تا اعتماد عمومی ایجاد شود .

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز، فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که علی رغم جوانی این پدیده اجتماعی توانسته‌اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

افزایش استفاده از اینترنت باعث شده است که صرف نظر از فرصت هایی که ممکن است از این تکنولوژی جدید به دست بیاید اما در صورت عدم ساماندهی ممکن است یک تهدید جدی در فضای جامعه باشد و با ایجاد ناامنی در جامعه و خانواده آسیب های جدی را در بر داشته باشد.

تبدیل شدن رسانه‌های اجتماعی به ابزاری برای تجارت و یا ایجاد فرصت هایی برای سوجویان فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی سیاسی مسئولان را بر آن داشت تا با نگاه جدی تری به این تکنولوزی برای امنیت بیشتر جامعه اقدام کنند و سیاست‌گذاران علم و فناوری رابه ایجاد زمینه یک تغییر بزرگ در این زمینه تشویق کردند.

اما لازمه این تغییر و استفاده از پیام رسان های داخلی برای همه اقشار جامعه باید با اثبات حسن نیت پیام رسان در حفظ حریم های شخصی و کارایی بالای آن باشد در مصاحبه با کارشناس فضای مجازی سعی داریم به سوالاتی که هر فرد به عنوان یک کاربر ممکن است در این زمینه داشته باشد بپردازیم.


برای تغییر مسیر ازشبکه های خارجی به سمت پیام رسان های داخلی باید چه کنیم؟

دکتر محسن آشوری، جامعه شناس و کارشناس فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد واحد جنوب، در مصاحبه اختصاصی با ایسکانیوز گفت: یکی از بحث هایی که امروزه در جامعه ما شدت گرفته است بحث بهره گیری و بهره مند شدن از پیام رسان های داخلی است در این زمینه مواردی را باید مورد بررسی قرار داده و زیر ساخت هایی که باید در این زمینه ایجاد شود را بر آورد کنیم .

وی گفت: اساسا امروزه همه متفق القول هستند که فضای مجازی یکی از اجزای زندگی اجتماعی هر فرد شده است و همه جوامع به نوعی از فضای مجازی بهره گیری می کنند و این به عنوان یکی از ظرفیت های اجتماعی مطرح است.
در حوزه فضای مجازی ۲ مقوله قابل تامل است ۱_ حوزه سخت افزاری۲_ حوز ه نرم افزاری.
بحث ما در حوزه سخت افزاری است یعنی پیام رسان های داخلی یا شبکه هایی که در داخل کشور هستند نکته این است که ما برای بهره گیری بیشتر از شبکه های داخلی و تغییر مسیر از شبکه های خارجی به سمت پیام رسان های داخلی چه کاری باید انجام دهیم؟ بدون شک ابتدا باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی بستر سازی انجام بگیرد حال باید دید چگونه این بستر را فراهم کنیم تا جامعه از این ویژگی استقبال کنند و با روی خوش آن را بپذیرد و کاربردی کند؟

امنیت پیام رسان های داخلی


استاد دانشگاه آزاد واحد جنوب با اشاره به اینکه در این راستا بکارگیری موارد متعددی قابل تامل است گفت: اعتماد عمومی یکی از ابزارهایی است که شبکه های داخلی باید آن را ابجاد کنند و این اعتماد عمومی زمینه های مختلفی مانند جاذبه و ایجاد انگیزه اجتماعی دارد.

وی با تاکید به امنیت پیام رسان های داخلی گفت: اگر مردم جامعه مطمئن شوند حریم خصوصی آنها رعایت می شود و امنیت لازم برای افراد جامعه تامین می شود و در کنار این امنیت ویژگی های خوبی نیز مانند: مجهز بودن، سرعت پیام رسانی، داشتن پهنای مناسب و قابلیت های بالا و قیمت های پایین تر وجود دارد مخاطب به استفاده از این نوع پیام رسان ترغیب می شود اما باید مقدمات این کار که در حوزه فرهنگی است به تدریج انجام شود ودر یک زمان کوتاه این اقدام ممکن نمی شود و باید تدریجی و با بکار گرفتن جاذبه های قوی صورت گیرد.
آشوری در پایان گفت : اینکه این پیام رسان های خارجی با چه انگیزه ای به ما خدمات می دهند در تغییر این مسیر باید تبیین شود . سرورهای خارجی مطرح از حمایت های بیرونی برخوردار هستند و آنها باعث بسیاری از اتفاقات اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی در جامعه ما شده اند تبیین این مباحث برای مردم وقتی ایجاد می شود که با شفاف سازی، تاثیر استفاده از فضاهای مجازی در این حوزه ها برای مردم مشخص شود تا با استفاده از پیام رسان های داخلی ، جامعه به سمت امنیت ملی حرکت کند تا در خطرات این شبکه ها قرار نگیرند.

شبکه های مجازی بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد

آشوری افزود: مدیریت بر قیمت های پایین اینترنت ،موجب جلب اعتماد مردم می شود و مردم جامعه با این اعتماد به شبکه ها ورود پیدا می کنند و حتی اگر کسب و کارهایی با این شبکه ها انجام می شود دولت یا بخش خصوصی با برنامه ریزی های دقیق و مستمر می تواند مشوقی برای استفاده این صاحبان مشاغل از شبکه های داخلی باشد و حتی جاذبه هایی نیز در این جهت ایجادکند تا اشتغال جوانان در این قالب قرار گیرد .
وی ادامه داد: بخش عمده ای از اقشار اجتماعی جوانان هستند که نیاز به کار دارند و چنانچه زیر ساخت های خوبی برای شبکه های داخلی ایجاد شود جوانان می توانند با استفاده از این ظرفیت ها مشغول به فعالیت شوند.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: نوع آوری در سرویس دهی و حتی شکل ظاهری بر اساس نظام فرهنگی ایرانی_ اسلامی می تواند میل به استفاده از پیام رسانی های داخلی را ایجاد کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد بر اساس تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه" حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد "یک تحول جهانی خواهیم داشت.


امروزه شبکه های مجازی بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد و اگر ما بتوانیم حتی ۷۰% از این تعداد را به پیام رسان های داخلی تغییر جهت دهیم تاثیرات شگرفی در تحولات اجتماعی ایجاد خواهیم کرد بنابراین از طرفی باید این موضوع در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای افراد جامعه تببین شود و از طرف دیگر با ایجاد جاذبه های بیان شده ، استفاده از پیام رسان های داخلی نهادینه خواهد شد.
آشوری ادامه داد: این تغییر مصرف در حالی است که ما می دانیم دشمنان انقلاب اسلامی بسیار زیاد هستند وبا این تغییر کاربری راه های ورود و نفوذ آنها از طریق این شبکه ها و ایجاد اخلال در امنیت اجتماعی و سیاسی بسته می شود و این شبکه ها با بن بست روبرو می شوند .
وی گفت: باید افراد کارشناس خبره و نخبه در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری این مباحث را برای جامعه تبیین کنندو با صداقت کامل و بدون هیچ اغماضی مباحث را برای مردم مطرح کنند تا اعتماد عمومی ایجاد شود.


انجام این کار سخت نیست اما ظرافت و دقت می طلبد

به گفته این جامعه شناس فضاهای مجازی هم فرصت هستند و هم تهدید یعنی دو وجهی هستند اما شیوه کاربرد آن بسیار مهم است و چنانچه برنامه ریزی های مسئولان و کارشناسان در جهت شکل گیری سیستم فرهنگی اجتماعی خودمان‌ باشد می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود و رشد اجتماعی را برای جامعه همراه داشته باشد اما اگر آن را بدون برنامه ریزی رها کنیم مسلما برای جامعه یک تهدید خواهد بود و اگر شبکه های داخلی این اعتماد را در مردم ایجاد کنند و مسئولان مواردی را که در قالب تهدید هست را شناسایی و ملغی کنند و جلوی آن را بگیرند جامعه می تواند یک جامعه سلامت باشد پس در هر دو جهت بستر سازی فرهنگی و اجتماعی با برنامه ریزی و سازماندهی دقیق لازم است و در این صورت است که ما می توانیم افتخار کنیم که پیام رسان های داخلی ما نه تنها در کشور که شاید در سرویس های خارجی برای بعضی از کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد .ایران از نظر قدرت فنی کم و کاستی ندارد و انجام اینکار سخت نیست اما ظرافت و دقت میطلبد.

گفتنی است وقتی در مورد فضای مجازی صحبت می کنیم از نسل جدید نرم افزارهایی حرف می زنیم که علاوه بر ارتباط متنی، صوتی، ارسال فایل و...، کانال‌های ارتباطی هم دارند نرم‌افزارهایی که خیلی بیشتر از یک پیام‌رسان هستند و می‌بایست آنها را نسل جدید شبکه‌های اجتماعی نامید. نسل جدیدی که اگر از شبکه‌های اجتماعی قبلی برتر نباشند، کمتر هم نیستند و کاربران آن از مدتها پیشتر با آن آشنا شده اند و این آشنایی کار رقابت را برای نرم افزارهای پیام رسان وطنی دشوار کرده است.

705

کد خبر: 935668

وب گردی

وب گردی