ترامپ تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: آقای ترامپ نه تنها این قعطنامه را اجرا نکرده بلکه تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی گردد، زیاده خواهی هایی فراتر از برجام نیز دارد.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمد جواد ظریف روز شنبه در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترکیه ای خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص احتمال ارتباط برجام و مخالفت های آمریکا با ایران در سوریه افزود: هیچ یک از این بحث ها ارتباطی با برجام پیدا نمی کند.

ظریف توضیح داد: آمریکا از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بین المللی و یک قطعنامه شورای امنیت که مورد تایید قرار گرفته و قطعنامه ای است که دولت ایالات متحده نیز یکی از بانیان آن بوده و رای مثبت به آن داده است و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده است، حرکت می کند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: آقای ترامپ نه تنها این قعطنامه را اجرا نکرده بلکه تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی گردد، زیاده خواهی هایی فراتر از برجام نیز دارد.

وی تاکید کرد که این موضوع نه تنها برای مردم ایران بلکه برای سایر اعضای برجام و جامعه بین الملل هم غیر قابل قبول است.

**ایران با اقدامت تخریبی در منطقه مقابله کرده است

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نقش مخرب ایالات متحده در منطقه گفت: نقش آمریکا در منطقه همواره مخرب بوده است، همانطور که در ماه های اخیر دیدیم آنها از گروه های تروریسی حمایت کردند و با استفاده از افسران و سربازان خود برای پیشبرد اهداف ایالات متحده در سوریه اقدام کردند.

وی افزود: بنابراین اگر کسی در خصوص نقش مخرب در منطقه باید پاسخ دهد این دولت آمریکا است که سیاست هایش در منطقه ما از حمله به عراق و افغانستان تا امروز فقط باعث تخریب و گسترش افراط گرایی بوده است.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران، کشورمان همواره در جهت مقابله با تخریب ها و نابسامانی هایی که براثر برخی از این سیاست ها در منطقه ایجاد شده است، اقدام کرده است.

** موفقیت روند آستانه برای ما کاملا مشخص است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دستاوردهای نشست آستانه گفت: نشست گفت وگوهای سوری - سوری در سوچی در نتیجه روند آستانه برگزار شد و در آن همه گروه ها، اقوام و مذاهب مختلف سوریه زیر یک سقف گردهم آمدند.

ظریف خاطرنشان کرد: توفیق روند آستانه کاملا مشخص است و ما معتقدیم کسانی که به خاطر اهداف سیاسی یا حیثیتی از روند آستانه حمایت نمی کنند، کمکی به صلح و ثبات در منطقه و سوریه نمی کنند، ما همیشه مایل هستیم که سازمان ملل و «استفان دی میستورا» به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد بتواند نقش مثبتی را در رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه ایفا کند.

وی با بیان اینکه ایران، روسیه و ترکیه در نظر دارند پس از این جلسه، نمایندگان هر سه کشور در نیویورک با دبیرکل سازمان ملل متحد و هم در ژنو با استفان دی میستورا صحبت کنند، افزود: این گفت وگو ها برای آن انجام می شود تا سه کشور اطمینان حاصل کنند که سازمان ملل بتواند نقش مثبت و موثری را برای پیگیری کارهایی که در روند آستانه و در اجلاس سوچی شده است، انجام دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه برای شرکت در نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه وارد مسکو شد.

301

کد خبر: 935794

وب گردی

وب گردی