اجرای طرح‎های جمع‎آوری گازهای مشعل توجیه اقتصادی دارد

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران، احداث و بهره‎برداری واحد جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی را که به‎طور کامل از سوی بخش خصوصی واقعی اجرایی شده است، نشان‎دهنده توجیه اقتصادی طرح‎های جمع‎آوری گازهای مشعل دانست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد مصطفوی، به بهره‎برداری از واحد جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی اشاره کرد و گفت: این طرح نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل است که از سوی بخش خصوصی واقعی اجرا شده و این مدل می‎تواند به بسیاری از طرح‎های دیگر مشابه تعمیم یابد.

او با بیان این‎که اجرای این پروژه از سوی بخش خصوصی واقعی نشان می‎دهد با وجود فضای کسب‌وکار نه چندان مساعد در کشور، جمع‎آوری گازهای مشعل از توجیه اقتصادی کافی برخوردار است، افزود: اهمیت این پروژه از آن حیث است که شرکت تامکار گاز به عنوان مجری پروژه از هیچگونه منابع عمومی استفاده نکرد.

مصطفوی طراحی واحد جمع‎آوری و ساخت تجهیزات این پروژه را در مدت زمان کمتر از ۶ ماه، از دیگر نکات برجسته عملکرد بخش خصوصی در این طرح برشمرد و گفت: این پروژه، مدل اجرایی مطلوبی را پیش روی شرکت ملی نفت قرار داده که با تعمیم آن می‎توان نسبت به کاهش قابل توجه سوزاندن گازهای مشعل در سطح مناطق عملیاتی این شرکت جلوگیری کرد.

به گفته این مقام مسئول، جمع‎آوری گازهای مشعل دارای ارزش اقتصادی بسیار و از نظر زیست‎محیطی بسیار حائز اهمیت است و مطالبه آن، حق مسلم مردم ساکن در مناطق همجوار مناطق عملیاتی است.

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران از تعریف حدود ۳۶ پروژه با اعتباری حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای احداث واحدهای کوچک جمع‎آوری و انتقال گازها به واحدهای تفکیک و ارسال به پتروشیمی‎های موجود خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این بسته‎ها و با تامین بخشی از منابع از سوی واحدهای پتروشیمی به عنوان ذی‌نفعان اصلی، در مدت ۲ سال آینده شاهد حل معضل گازسوزی در این شرکت باشیم.

بر اساس این گزارش، واحد جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی دیروز (۸ اردیبهشت ماه) در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری به طور رسمی افتتاح شد تا از این طریق، روزانه از سوزاندن بین ۳ تا ۷,۵ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری شود. به این ترتیب، گازهای کم‎فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‎های تولیدی، امکان جمع‎آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، به تاسیسات تقویت فشار تامکارگاز تحویل می‎شود و پس از فشارافزایی دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بازمی‎گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع ۱۵۰۰ مایع‎گیری و به میدان کرنج تزریق شود. شرکت ملی نفت نیز با اجرای این پروژه، از محل فروش گازهای همراه و استفاده از ظرفیت‎های خالی در شبکه تقویت فشار، فراورش و انتقال گاز خود درآمد کسب کرده و مایعات گازی واحد تامکارگاز به طور کامل و بدون پرداخت هزینه تحویل این شرکت می‎شود.

براساس این گزارش، با آغاز به کار دولت یازدهم و همسو با هدف پیاده‌سازی و اجرای اولویت‌های سرمایه‌گذاری و زیست‌محیطی صنعت نفت و به منظور استفاده بهینه از منابع محدود مالی، انسانی و تخصصی داخلی وزارت نفت و توانمندی‌های بخش خصوصی همسو با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین جلوگیری از سوزانده شدن گازهای مشعل و کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی آن، اطلاعات گازهای مشعل حدود ۶۰ نقطه/محل به شرکت‌های حاضر در مزایده دور نخست گازهای مشعل شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۳ ارائه شد که سرانجام به عنوان نخستین تجربه فروش گازهای مشعل، به امضای چهار قرارداد در واحدهای پارسی، مارون-۳ و ۶ و منصوری با حجم حدود ۴۴ میلیون فوت مکعب در روز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب منتج شد.

مجموعه وزارت نفت در این مسیر و به‌منظور رفع تنگناها و مشکلات اجرایی پیاده‌سازی این قراردادها، حداکثر همکاری لازم را با بخش خصوصی داشته و نتایج این همکاری‌ها که بدون شک مورد تایید و تاکید شرکت‌های برنده مزایده بوده و هست، به ابلاغ شیوه‌نامه «نحوه داد و ستد شرکت ملی نفت با خریداران گازهای مشعل» ازسوی مقام عالی وزارت در سال ۱۳۹۶ منتهی شد تا امکان ورود بخش خصوصی را در این حوزه تسهیل کند که دیروز نخستین پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت ملی نفت که ازسوی بخش خصوصی و با همکاری شرکت ملی نفت اجرایی شده، راه‌اندازی و به‌طور رسمی افتتاح شد.

402

کد خبر: 935851

وب گردی

وب گردی