هاشمی : شوراها به لحاظ نظارتی ؛ مشکل دارند

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تمام شوراها در سراسر کشور تشریفاتی هستند، گفت:شوراها باید تخصص در مسائل اجتماعی، برنامه ریزی، حمل و نقل داشته باشند و شورای تهران در حال حاضر چنین شرایطی دارد و افراد متخصصی در آن حضور دارند.

به گزارش ایسکانیوز، محسن هاشمی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به سالروز شوراها گفت: همانطور که می دانیم شورا یک نهادی است که به همت آیت الله طالقانی وارد قانون اساسی شد.

وی ادامه داد: در دولت سازندگی قوانین و آیین نامه های آن مصوب و در دولت اصلاحات اجرا شد.

هاشمی گفت: این نهاد هنوز در قالب های اجرایی شکل نگرفته و نورس است.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، شوراها سه وظیفه برنامه ریزی، قانون گذاری و نظارت را برعهده دارند که هنوز هیچ یک از اینها به طور کامل محقق نشده است.

به اعتقاد هاشمی، یکی از مشکلات ناشی از عدم انطباق تصمیمات کشوری با وظایف و اختیارات شوراهاست.

وی ادامه داد: تمام شوراها در سراسر کشور تشریفاتی هستند.نباید به شورا به صورت تبلیغاتی و تشریفاتی نگاه شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: شوراها به لحاظ نظارتی هم مشکل دارند.

وی با بیان اینکه شوراها باید تخصصی شوند گفت: لازمه تخصصی شدن شوراها افزایش تعداد اعضا برای استفاده از تخصص های مختلف است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شوراها باید تخصص در مسائل اجتماعی، برنامه ریزی، حمل و نقل داشته باشند و شورای تهران در حال حاضر چنین شرایطی دارد و افراد متخصصی در آن حضور دارند.

به اعتقاد هاشمی، دولت‌های ما نخواسته‌اند اختیارات خود را به یک نهاد میانه مثل شورا و به عنوان پل ارتباطی با مردم بدهند، علت آن هم این است که هنوز دولت و مجلس به این مسأله حساس نشده‌اند.

وی بیان کرد: در شورای شهر تهران به این نتیجه رسیدیم گروهی برای پایش و نظارت بر اعضای شورا تشکیل شود، اعضای شورای شهر نباید در اجرا دخالت بکنند چون این موضوع احتمال تخلف را زیاد می کند وظیفه شورا سیاست گذاری و نظارت است.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: شورا جای سیاست نیست و نباید سمت سیاست بروند؛ وظیفه شورا قرارگرفتن بین مردم و حکومت برای اجرای سیاست های کلان است.
فارس
706

کد خبر: 935857

وب گردی

وب گردی