واگذاری فعالیت‌های نمایشگاهی به صنف/عرضه چهار هزار 60 کتاب/مصلی برای نمایشگاه کم نگذاشت

رئیس سی‌ و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان  اینکه نمایشگاه کتاب تهران هویت فرهنگی کشور است گفت: امسال فعالیت های نمایشگاهی به صنف واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محسن جوادی رئیس سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست خبری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران که صبح امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه با اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به رویکرد معاونت فرهنگی در تقویت صنوف مرتبط با نشر و کاهش تصدی‌گری دولت در این حوزه گفت: امیدوارم بعد از پایان سی ‌و یکمین دوره نمایشگاه کتاب بتوان از افزایش مخاطب و میزان فروش صحبت کرد.

جوادی با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر مهیاکردن فضایی برای فروش کتاب زمینه آشنایی جوانان با نویسندگان و فعالان حوزه کتاب را ایجاد می‌کند. کمیته‌های علمی و فرهنگی، اطلاع‌رسانی و بین‌المللی به‌طور مستقیم فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند ماه گذشته و چارچوب آئین‌نامه‌ها و سیاست‌های بالادستی که از معاونت فرهنگی دوره پیشین تدوین شده فعالیت‌های برگزاری نمایشگاه را به صنف و تشکل‌ها واگذار کرده است سیاستی که در آینده تقویت خواهد شد.

جوادی خطاب به اهالی قلم بیان کرد: باتوجه به سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری امور به صنف از همه نویسندگان و اهالی نشر دعوت می‌کنیم تا مشارکت بیشتری داشته باشند. نقش اصلی وزارتخانه به سمت حمایت از اهالی نشر حرکت می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به همزمانی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با 40سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 9 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است. بنابراین بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به مثابه هویت فرهنگی ما است.

رئیس سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به جابه‌جایی مکان نمایشگاه اضافه کرد: علی‌رغم نگرانی‌ها برای جابجایی نمایشگاه کتاب تهران و انتقال آن از شهرآفتاب به مصلی ،موسسه نمایشگاه‌ها، ناشران و صنوف مرتبط موجب شد تا این جابجایی به‌سهولت انجام شود.

جوادی درباره تقویت جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران گفت: تلاش شده تا علاوه بر جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب فضای مناسب برای دید و بازدید اهالی نشر فراهم شود تا بعد از پایان این رویداد بتوانیم درباره افزایش فروش و جذابیت‌ها و افزایش مخاطب صحبت کنیم.

در ادامه امیر مسعود شهرام نیا، قائم‌مقام سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: فضای نمایشگاهی کتاب تهران بیش از 130 هزار مترمربع است و امسال برای اولین بار 75 درصد فضای غرفه ها مسقف است و نسبت به حضور 50 درصدی غرفه ها در نمایشگاه کتاب شهر آفتاب اوضاع بهتر شده است اما هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب برای ناشران و مردم فاصله داریم.

وی افزود: امسال به دلیل تقارن ایام نمایشگاه با میلاد امام زمان (عج) و تقارن با 40 سالگی انقلاب اسلامی و ایام ماه اردیبهشت برنامه های خوبی را در این دوره از نمایشگاه ترتیب داده ایم تا با واگذاری امور به صنف نشر بتوانیم به طور فزاینده ای در جهت هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه سی و یکم پیش رویم.

شهرام نیا درباره تقویت دیپلماسی فرهنگی در این دوره ازنمایشگاه اظهار کرد:تعامل با کشورهای دنیا در راستای تبادل فرهنگی از اولویت های ما است و در این دوره از نمایشگاه مثل دوره های قبل کشور میهمان و شهر میهان را در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر رویکرد نمایشگاهی این رویداد فرهنگی گفت: علاوه بر بخش فروش سعی داریم از رویکرد نمایشگاهی و تعامل با سایر کشورها نیز غافل نشویم زیرا در اقتصاد نشر تعاملات کشورها نقش مهمی را ایفا می کند و بعد اقتصادی این مسئله را مورد توجه قرار داده ایم.

قائم‌مقام سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره بخش های این دوره از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب امسال 53 کشور حضورشان قطعی شده است همچنین میهمان این دوره از نمایشگاه کشور صربستان به همراه یک هیات 30 نفره و شهر میهمان نیز شهر تونس پایتخت کشور تونس انتخاب شده است.

وی افزود: در بخش داخلی بیش از 2 هزار و 500 ناشر حضور دارند و در سرای اهل قلم مانند روال هر ساله بیش از 60 برنامه های فرهنگی در سالن کتاب نما ، هنر نما و اردیبهشت ، روزانه تبدیل به یک گالری خواهد شد و آثار 40 هنرمند همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به نمایش عموم می رسد.

در دولت نهم و دهم صنف از جریان نمایشگاه کتاب دور شده بود

در ادامه نشست یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه از حدود چهار سال قبل نمایشگاه با حضور فعال صنف برگزار شده است، گفت: در دولت نهم و دهم، صنف از جریان برگزاری نمایشگاه دور شده بود و چهار سال است که به صورت مستقیم در نمایشگاه دخالت می‌کند.

وی افزود: دو سال پیش بنا به خواست و علاقه خودمان به شهر آفتاب رفتیم و فکر می‌کردیم محل مناسب و دائمی برای نمایشگاه خواهد بود و امسال نیز بنا به خواست خودمان به مصلا برگشتیم.

دهقانی تاکید کرد:یکی از مسائلی که به صنف واگذار شده مسئله تبلیغات نمایشگاه است و امیدواریم صنف بتواند به لحاظ مالی به نمایشگاه کمک کند. انتظار ما از وزارت ارشاد این است که بخش‌های دیگر نیز به صنف واگذار شود.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: در حال حاضر غرفه‌های نمایشگاه به ناشران داخلی و خارجی واگذار شده است و حدود ۲۰۵۰ ناشر داخلی تاکنون به صورت قطعی شرکت کرده‌اند. ناشران آموزشی که در رواق غربی جانمایی شده‌اند، ۱۱۳ ناشر با ۵۳۶ هزار عنوان کتاب هستند.

وی افزود: ناشران دانشگاهی هم با ۵۰۱ ناشر و حدود ۶۸ هزار عنوان کتاب در شرق نمایشگاه و در سازه‌های موقت جانمایی شده‌اند. حدود ۲۸۸ ناشر کودک و نوجوان با ۳۳ هزار عنوان کتاب در رواق غربی و بخشی در چادر جانمایی شده‌اند، ناشران عمومی نیز با ۱۱۴۷ ناشر و حدود ۸۶ هزار عنوان کتاب در شبستان مصلا حضور خواهند داشت.

وی افزود: بخش خارجی نیز شامل ناشران عرب و لاتین است که ۸۶ ناشر عرب با حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب و ۴۶ ناشر لاتین با ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند. به طور کلی مجموع کتاب‌های ناشران خارجی ۴۶ هزار عنوان است. ۸۶ ناشر دیجیتال هم در سالن‌های مجزا و در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌اند.

دهقانی با تاکید بر فعالیت‌های نهادهای دیگر در نمایشگاه گفت: سعی کردیم جنبه فرهنگی نمایشگاه را در کنار جنبه فروشگاهی آن مدنظر داشته باشیم. انجمن‌های دوستی در نیم‌طبقه شبستان جانمایی شده‌اند. همچنین شهرداری تهران و باغ کتاب سالن‌های مجزایی برای فعالیت دارند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: معاونت خدمات شهرداری تهران، ستاد بحران شهری، بازیافت، حمل و نقل، بانک شهر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان ثبت احوال و حرم مطهر از سازمان‌ها و نهادهایی بودند که با ما همکاری داشتند.

همچنین همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رئیس رسیدگی به تخلفات ناشران با بیان اینکه مسائل حمایتی و نظارتی نمایشگاه قائل به آیین‌نامه‌هایی است که وجود دارد، گفت: معاونت فرهنگی از دو سال گذشته تا امروز در جهت تقویت زیرساخت‌های نشر اقداماتی را انجام داده و به دنبال ایجاد سازوکارهایی است که این میزان اندک یارانه نیز در اختیار نمایشگاه قرار بگیرد.

وی افزود:حدود پنج میلیون جمعیت هدف (دانشجویان) داریم که اگر به هر کدام از آن‌ها ۵۰ هزار تومان بدهیم مجموع آن می‌شود ۲۵۰ میلیارد که دو برابر بودجه معاونت است. بنابراین ما فقط دو درصد جمعیت هدف را با این یارانه تحت پوشش قرار دادیم. ما باید به سمتی برویم که یارانه‌ها اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از یارانه حمایتی از دانش‌آموزان به سمت حمایت فصلی کتاب‌فروشی‌ها رفته است گفت: تاکنون ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر برای دریافت بن‌کارت‌ موفق شده‌اند که ثبت نام قطعی داشته باشند. امسال دو روش تکمیلی برای دریافت بن‌کارت‌ها وجود داشت و سعی شده از میزان تخلفات در ارائه بن‌کارت‌ها کاسته شود.

امسال بخشی از بن‌کارت‌ها از طریق کارت‌های ملی هوشمند صادر شد

امیرزاده اضافه کرد: امسال علاوه بر بن کارت فیزیکی،‌ بخشی از بن‌کارت‌ها از طریق کارت‌های ملی هوشمند بوده است و افراد از این طریق می‌توانند بن‌کارت‌های خود را دریافت کنند. به طور کلی قریب به هفت میلیارد تومان در این بخش حمایت شده است.

وی افزود: حدود ۱۰ هزار نفر از اهل قلم یارانه دریافت کردند که میزان آن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بخشی از یارانه نیز به حمایت، تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های شهر تهران اختصاص داده شده است. همچنین ۳۱ موسسه و کتابخانه عمومی برای دریافت بن‌کارت ثبت نام کرده‌اند.

امیرزاده درباره جنبه نظارتی نمایشگاه کتاب تهران به ویژه تعلیق آرای نمایشگاه سال گذشته اظهار کرد: اصل موضوع این است که هیچ کدام از آرا نقض نشده است بلکه فرصتی به ناشران داده شده تا با اخذ تعهدهای لازم در نمایشگاه فعالیت اقتصادی داشته باشند. کسانی که تکثیر غیرمجاز کتاب داشته‌اند و یا ترجمه‌های غیرمجاز و کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه عرضه کرده بودند در دایره شمولیت این معافیت قرار نگرفته‌اند. آرای صادره نمایشگاه ۳۰ تا نمایشگاه ۳۲ گریبان متخلفان را می‌گیرد و آن‌ها تحت نظارت هیأت بررسی قرار می‌گیرند و با کمترین تخلف این آرا عملیاتی خواهد شد.

وی از راه‌اندازی سامانه رصد بن‌کارت کتاب‌ها برای حمایت از ناشرانی که تخلف نمی‌کنند، خبر داد.

اختصاص ۵۰۰ دستگاه شاتل و ون در محوطه نمایشگاه

در ادامه نشست حسین صفری مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب نیز توضیحاتی درباره بحث رفاهی و اجرایی نمایشگاه ارائه کرد و گفت: در حوزه رفاهی بخش‌های مختلف را افزایش داده‌ایم و حداکثر امکانات رفاهی برای مردم در نظر گرفته شده است. با توجه به همکاری با مجموعه حمل و نقل، شهروندان می‌توانند از مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی استفاده کنند. همچنین ۵۰۰ دستگاه شاتل و ون در محوطه نمایشگاه برای جابه‌جایی مردم در نظر گرفته شده است. ایستگاه امانات، استراحتگاه‌ها و ایستگاه‌های مادر و کودک هم در محوطه نمایشگاه ایجاد شده است.

وی در ادامه از در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای معلولان و جانبازان خبر داد و اظهار کرد: ما اعزام ون ویژه معلولین و جانبازان به در منازل آن‌ها را داریم. همچنین سامانه ثبتی برای حضور این عزیزان تعبیه شده است. مناسب‌سازی مسیرها به صورت ویژه انجام شده است. جانبازان و معلولان می‌توانند از مترو مفتح و شهید بهشتی با آسانسور به سمت خیابان بیایند.

براساس این گزارش نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه و امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و یحیی دهقانی، معاون این کمیته در تالار مرحوم عاشوری موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.

502

کد خبر: 935968

وب گردی

وب گردی