دیپلماسی آب نیاز اساسی در منطقه خاورمیانه

در کنفرانس ا خیر دیپلماسی آب تاکید شد منطقه منا که شامل خاورمیانه هم می‌شود باید جدی‌تر در دیپلماسی آب شرکت کنند که بحران آب در این منطقه جدی است و می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آب سال‌هاست معضل جدی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر که آسمان با این منطقه نامهربان‌تر شده ارزش این مایه حیاتی بیشتر شده است. کنفرانس‌های مختلفی درباره چالش‌ها و راهکارهای رفع این مشکل برگزار می‌شود تا از شدت این مشکلات بکاهند و راهکاری برای آن ارائه دهند.

این کنفرانس ‌ها که با عنوان "دیپلماسی آب" اخیراً شکل گرفته تلاش می‌کند تا کارشناسان و مقامات این کشورها را بیشتر به هم نزدیک کند تا یک دیپلماسی موفق و راهکاری بهتر برای بحران آب در این منطقه پیدا کنند.

در کنفرانس اخیر از کشورهای منطقه منا خواسته شده است تا جدی‌تر در بحث دیپلماسی آب شرکت کنند.

از متخصصان و کارشناسان آب منطقه منا دعوت شده است تا در نشست‌های بین‌المللی حضور جدی‌تر داشته باشند تا دیپلماسی آب را به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای معضل آب پیش ببرند و مسیری صلح‌آمیز برای توسعه پایدار و صلح بادوام پیدا کنند.

در کنفرانس اخیر دپیلماسی آب عبدالحسین بن علی‌میرزا وزیر برق و آب بحرین اعلام کرد: کمبود آب در حال حاضر تهدیدی همه‌جانبه محسوب می‌شود و می‌تواند با ایجاد تنش‌هایی موجب ناپایداری در منطقه منا شود.

منطقه منا خاورمیانه و شمال آفریقا را شامل می‌شود و اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می‌رود.

منا از کشور مراکش در شمال غربی قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا ایران شرقی‌ترین کشور منطقه خاورمیانه امتداد دارد.

به گفته وزیر بحرین، منطقه منا ظرفیت ایجاد تنش به دلیل کمبود آب دارد و این ظرفیت در این منطقه بیشتر از سایر مناطق است. به ویژه اینکه دو سوم منابع آبی منطقه بدون اینکه توافقی بین کشورها وجود داشته باشد ازمرزها خارج می‌شود.

میرزا همچنین تأکید کرد: آب می‌تواند به عنوان مسیر اعتمادساز بین کشورها و راهی برای همکاری و جلوگیری از چالش‌ها باشد همانطوری که در دیگر نقاط جهان قراردادهای همکاری بر روی آب منعقد می‌شود از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) به خوبی برای مردم کشورشان خدمات آب ارائه می‌دهند و در دیگر بخش‌های اقتصادی هم همکاری دارند.

در این کنفرانس لنا سلام کارشناس ارشد قوانین بین‌الملل آب تأکید کرد: در حالی که قوانین بین‌‌المللی اعلام می‌کند که چارچوب مشخصی بین دولت‌ها می‌تواند وجود داشته باشد پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های خاصی هنوز بین کشورها وجود دارد.

او تأکید کرد: مهمترین عامل در برقراری دیپلماسی آب اعتمادسازی است و استفاده از ظرفیت بازیگران اصلی این دیپلماسی است و همچنین باید شرایط مناسب برای فعالیت این بازیگران اصلی فراهم شود. در این نشست ولیدزوباری از سوی اتحادیه تکنولوژی و علوم آب (WSTA) هشدار داد جامعه محلی باید سازوکار مناسبی را آماده کنند تا همکاری در این زمینه ایجاد شود.

منبع: فارس

402

کد خبر: 935979

وب گردی

وب گردی