آینده موهوم " اون" در دستان ترامپ

رهبر کره شمالی در حالی در آستانه گفت و گو با همتای آمریکایی خود قرار دارد که رفتارهای نامتعادل ترامپ از تجربه ناموفق در مورد برجام گرفته تا پس گرفتن امضای بیانیه پایانی گروه 7 روی هوا ، شاید گوشه ای از ذهن "کیم جونگ اون " را در مورد خروجی نشست، مشوش کرده باشد،

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به سنگاپور رفته تا فردا (12 ژوئن) طی دیداری تاریخی با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی خود ملاقات کند. در این اثناء به علت سابقه بدعهدی های ترامپ در مورد این نشست گمانه های مختلفی زده می شود.

از بالستیک پرانی تا سر میز مذاکره

در سالی که گذشت تنش ها بین کره شمالی و آمریکا بر سر آزمایشات هسته ای پیونگ یانگ افزایش یافت و جهان شاهد شاخ و شانه کشی های بسیاری از سوی دو طرف بود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از دکمه اتمی که روی میز داشت گفت و ترامپ هم در جواب، بزرگی و قدرت دکمه اتمی خود را به رخ وی کشید!

پیونگ یانگ هر روز آزمایش اتمی جدیدش را به رخ جهان و مخاطب خاص خود می کشید و آمریکا نیز با تهدید، از حمله و برخورد متقابل سخن می گفت.

این تنش ها تا زمان برگزاری مسابقات المپیک زمستانی کره جنوبی ادامه داشت.

کره جنوبی که به نوعی در پی بر سر میز مذاکره کشاندن همسایه شمالی با آمریکا بود، از این فرصت نهایت استفاده را برد و جرقه آمادگی برای مذاکرات در این مسابقات را زد.

خواهر رهبر کره شمالی که به همراه برخی از مقامات به شهر "پیونگ چانگ" سفر کرده بود، با مون جائه این رهبر کره جنوبی دیدار و زمینه های مذاکرات شمال و آمریکا را فراهم کرد.

بعد از این دیدار "اون" از طریق خواهر خود مقامات سئول را به پیونگ یانگ دعوت نمود و بعد از آن ملاقات مقامات کره جنوبی با شمال بود که مون جائه خبر آمادگی کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای و گفت و گو با آمریکا را مطرح کرد.

در تاریخ 7 اردیبهشت، دیدار تاریخی کیم جونگ اون و رهبر کره جنوبی رقم خورد و آن ها یکدیگر را در همان روستای تاریخی همیشگی دیدار کردند تا رهبر شمال به عنوان اولین مقام کشورش بعد از جنگ بین دو کره، در حالی که دست در دست همتای خود بود، پا در خاک کره جنوبی بگذارد.

رفتار دیپلماتیک سوال برانگیز!

مساله ای که در این دیدار سوال برانگیز بود نوع برخوردهای رهبر کره شمالی بود، به گونه ای که این حس را در فرد القا می کرد که رفتار دیپلماتیک "کیم" چقدر ضعیف است، از نوع راه رفتنش تا مدل دست دادن و دویدن محافظان کیم به دنبال لیموزین وی مانند ورزش صبحگاهی!

در مورد این مسائل می توان دو گمانه را مطرح کرد:

شاید به این علت که کیم تا به حال در کمتر بازی سیاسی شرکت داشته است و تجربه های بین المللی کمی دارد نتوانسته آن طور که باید از پس برخوردهای دیپلماتیک بربیاید یا این که با این رفتار و پوشیدن لباس محلی کشورش در این دیدار نشان داد که من اصالت خود را حفظ می کنم و به نوعی این کره جنوبی است که باید به سمت شمال بیاید.

از طرفی دیگر، کیم تا زمانی که بر منصب پدر تکیه نزده بود از دنیای پیرامون خود بی خبر بود، این چیزیست که سرآشپز پدر کیم و همبازی دوران کودکی وی افشا کرده است.

حتی زمانی که کیم جونگ اون در کالج بین المللی سوئیس در حال درس خواندن بود، همکلاسی هایش او را فاقد دانش یادگیری توصیف می کردند و سرانجام نیز بدون گرفتن هیچ مدرکی این کالج را ترک و به کره شمالی بازگشت که توسط پدرش به دانشگاه نظامی در پیونگ یانگ فرستاده شد.

آیا کیم جونگ اون در مقابل ترامپ کوتاه آمد؟!

با توجه به این که رهبر کره شمالی اعلام کرده که برنامه های هسته ای وی کامل شده است می توان این مساله را در نظر گرفت که سطح توان بازدارندگی نظامی کره برای مقابله با آمریکا تا حدی بالا رفته که رهبر این کشور احساس می‌کند کشورش از نظر طراحی تسلیحات هسته‌ای تجربه کافی را به دست آورده است.

مورد دیگر این است که این کشور برای انجام آزمایشات دیگر، در حال کار کردن روی بخش های خاصی از برنامه های نظامی خود است و با این روش به گونه ای با کاستن هزینه ها این آزمایشات را نیز پیش خواهد برد.

از طرفی دیگر گزارشی توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شد که نشان می داد رهبر کره شمالی حتی هزینه های سفر به سنگاپور را نیز ندارد و آمریکا در پی این است که از سنگاپور تقاضا کند که هزینه های کره شمالی را پوشش دهد. این می تواند نشان دهنده این باشد که پیونگ یانگ به شدت در تنگنای اقتصادی قرار گرفته که با این اصرار خواهان دیدار و گفت و گو با ترامپ است و تلاش می کند تا به آن چیزی که در مورد کاهش تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی کشورش در ذهن دارد، برسد.

هیچ امتیاز مثبتی ترامپ را راضی نمی کند

سخنان رهبر کره شمالی مبنی بر بستن آزمایشگاه هسته ای این کشور با واکنش های مثبت کشورهای مختلف از جمله فیلیپین و رییس جمهورش "رودریگو دوترته" قرار گرفت که کیم جونگ اون را قهرمان خود نامیده است.

در این بین دونالد ترامپ که همواره در سخنان خود ابراز امیدواری می کرد بتواند به برنامه های هسته ای کره شمالی خاتمه دهد، بیشتر از دیگران خوشحال است چون زودتر از موعد دیدار، توسط خود کیم به خواسته اش رسید.

هر چند تمام این موارد نتوانست ترامپ را قانع کند تا طبق معمول این گونه مذاکرات، به گونه ای کارشکنی نداشته باشد و درست بعد از اعلام تخریب سایت اتمی کره شمالی رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که مایل به گفت وگو با همتای شمالی خود نیست و باز هم این "اون" بود که با کوتاه آمدن مقابل ترامپ از علاقه اش به گفت و گو خبر داد.

باوجود این که قرار است این نشست تاریخی فردا (12 ژوئن) در سنگاپور برگزار شود، ترامپ همواره به گونه ای رفتار کرده که گویا دادن هر نوع امتیاز از سوی سایر کشورها، باز هم او را قانع نمی کند.

وی بارها اعلام کرده که نتیجه آنچه در این نشست اتفاق بیافتد مشخص نخواهد بود و ممکن است خروجی هم از آن حاصل نشود اما از طرفی دیگر هم با سیاست سعی خواهد داشت تا به گونه ای با راضی نگهداشتن "اون" و در صورت مثبت بودن نتیجه دیدار، سفارت آمریکا در پیونگ یانگ را افتتاح کند.

این سخنان ترامپ نشان می دهد که نمی توان به گفت وگوهای کیم جونگ اون و ترامپ امید بست چون اگر این مذاکره منجر به برنامه ای برای صلح هم گردد، با توجه به سابقه ای که از ترامپ در مورد بدعهدی و کارشکنی ها در برجام و سایر موضوعات توافق شده سراغ داریم، احتمال فراوان هرگونه کارشکنی و رفتار خلاف خواسته کیم جونگ اون می رود؛ در حالی که اگر این مذاکرات به تنهایی و با حضور دو کره انجام می گرفت احتمال رسیدن به صلح بسیار بیشتر از این بود که نفر سومی چون آمریکا در این گفت و گو ها حضور داشته باشد.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 936043

وب گردی

وب گردی