تاملی بر مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره امروزشان به مسائل مهم و قابل توجهی اشاره داشته اند. مسائلی مانند یهودستیزی در اروپا و ترس یهودیان از آن و یا نقش چین در به وجود آمدن آشتی تفاهم میان دو کره از این موارد است که در زیر به آنها اشاره می شود.

روزنامه " الانباء " کویت در یادداشتی قابل تامل به قلم "سلطان ابراهیم الخلف " با عنوان "افزایش دشمنی با یهود در اروپا" به مساله یهودستیزی اروپاییان با این قشر در کشورهای اروپایی پرداخته، به گونه ای که سبب واکنش مقامات اروپایی و همچنین موضعگیری سران و سازمان های یهودی در این کشورها شده است. وی در این زمینه می نویسد: "یکی از مسایل مهمی که سیاستمداران اروپایی را نگران کرده، نفرت از یهودیان اروپا در سال های گذشته می باشد که با ظهور احزاب ملی گرا و مردمی در فضای سیاسی کشورهای اروپایی، خودش را نشان داد. در همین زمینه قابل ذکر است که سیل حمله به یهودیان اروپا و مراکزشان در اکثر کشورهای اروپایی وبزرگترین آنها یعنی آلمان شکل گرفت؛ به گونه ای که مرکل صدراعظم آلمان در مراسم سالگرد هفتادوپنج سالگی جنگ جهانی دوم متعهد شد که حملات ضدیهودیان را در این کشور متوقف نماید. با توجه به یهودستیزی در آلمان شورای یهود در این کشور از یهودیان خواسته است تا از گذاشتن کلاه یهودی بر سرشان خودداری نمایند تا مورد تعرض، اهانت و مسخره قرار نگیرند. در فرانسه هم تعداد مهاجرین از این کشور به اسراییل طی سال های گذشته افزایش یافته که همین مساله سبب افزایش موج ضدیهودی در این کشور گردید."

در آشتی میان دو کره، غالبا به نقش آمریکا و تهدیدهای ترامپ توجه می کنند اما از نقش چین در شکل بخشیدن به این آشتی غافل می باشند. روزنامه " الخلیج " امارات در مطلبی با عنوان " پکن تفاهم و آشتی میان دو کره را به وجود آورد" به قلم "حسن مدن" به نقش چین در این آشتی و تهدیدات این کشور در مقابل آمریکا در صورت وقوع جنگ نظامی و دخالت آمریکا می پردازد. نویسنده اشاره می کند: " ما بر این باوریم که تفاهم نامه دو کره باید فراتر از تنها یک تفاهم نامه ای ساده که دو کشور را به ملتی واحد تبدیل می کند، درنظر گرفته شود. در این میان، ضرورت دارد تا به نقش چین در شکلگیری این تفاهم آگاهی یابیم. نقش چین در این تفاهم دلیلی بر تغییر نظام بین الملل از یک جانبه گرایی آمریکایی است که بعد از فروپاشی شوروی و با کاهش نفوذ این کشور؛ دو دهه جهان را اداره می کرد. در زمانی که با آمدن ترامپ، هشدارهای دو کره مبنی بر شروع جنگ بین آنها شدت گرفت، چین به آرامی تلاش می کرد تا تنش ها را کاهش دهد. در این زمان چین به پیونگ یانگ هشدار داد که در صورت وقوع جنگ، این کشور بی طرف خواهد بود اما این سیاست بی طرفی زمانی که آمریکا در جنگ دخالت کند، ادامه نخواهد داشت و چین در مقابل آن خواهد ایستاد. البته چین تمایلی ندارد تا با آمریکا برخورد نظامی داشته باشد اما می خواهد این را بفهماند که آمریکا نمی تواند نقش استراتژیک چین را در منطقه نادیده بگیرد."

روزنامه " الاهرام " مصر هم در مطلبی به قلم "عبدالمحسن السلامه " با عنوان "از عراق هسته ای تا سوریه شیمیایی" حمله آمریکا را به سوریه به بهانه حمله شیمیایی، سناریویی شبیه به عراق دانسته که از سوی آمریکا برای سقوط صدام اجرا شد. این در حالیست که شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور هنوز ارایه نشده است. وی می نویسد: " تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر این که نظام سوریه در حمله شیمیایی به دوما و غوطه شرقی دخالت داشته، آشکار نگردید. توجیهی که آمریکا با همکاری فرانسه و انگلیس برای حمله هوایی به سوریه آورد. باید گفت که مشکل در حمله اخیر آمریکا به سوریه نیست که تاثیر آن محدود بوده، بلکه مشکل در عقل و خردی است که بر آمریکا و برخی از هم پیمانانش در تعامل با منطقه و دخالت در امور داخلی این کشورها حاکم است. بحران بی ثباتی در جهان عرب با جنگ علیه عراق در سال 2003 آغاز شد. بعد از این که آمریکا و هم پیمانانش قطعنامه 1441 را در هشتم نوامبر سال 2002 درباره بازرسی از سلاح های شیمیایی عراق و هشدار به این کشور مبنی بر عواقب ناگوار استفاده از این سلاح ها صادر کردند."

روزنامه " الحیات " عربستان به قلم "جهاد الخازن" با عنوان "از ترکیه تا ایران " مطلبی به رشته تحریر درآورده که در آن به مسایل ترکیه و ایران اشاراتی داشته است. وی در این مطلب آورده: "اردوغان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه را با هم در یکسال برگزار نمود. وی در سخنرانی اخیرش اعلام کرد که از ماه ژوئن آینده، ترکیه را به کشوری قویتر و تاثیرگذارتر در جهان تبدیل خواهد کرد. ترکیه در داخل با جنگ علیه کردها و در خارج نیز با جنگ سوریه مواجه می باشد؛ جنگی طولانی که بیشتر از زمانی که انتظار می رفت، طول کشیده است. به واسطه این جنگ، اقتصاد ترکیه آسیب دیده و رای دهندگان در این کشور باید نسبت به آینده کشور نگران باشند. این در حالی است که علی رغم خطاهای وی در داخل و خارج، باید اذعان کرد که وی ضد اسراییل می باشد. در رابطه با ایران نیز وضع خیلی سخت تر است، زیرا ترامپ بنا دارد از تفاهم نامه هسته ای خارج شود. ترامپ می گوید که تفاهم نامه هسته ای با ایران نادرست است و وی می خواهد ایران را از دست یابی به سلاح اتمی باز دارد."

کد خبر: 936056

وب گردی

وب گردی