موساد چگونه به منافع اسرائیل خدمت می کند

موساد که یکی از سازمان های امنیتی اسرائیل است مسئول اقدامات دولت اسرائیل علیه کشورهای متخاصم در بیرون از مرزهای فلسطین اشغالی است که ماموریت های خود را در محورهای مختلفی انجام می دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رژیم صهیونیستی معمولاً به جنایاتی که در خارج از اراضی اشغالی انجام می دهد اعتراف نمی کند اما همیشه با بررسی مجموع اطلاعات، نوع حادثه و چگونگی این جنایات، مسئولیت آنها متوجه موساد می شود. این گونه استنتاجات با بررسی افراد هدف قرار گرفته و ارتباط اطلاعات ترور انجام شده با ترورهای پیشین و حوادث اتفاق افتاده در حین انجام عملیات و چگونگی آنها و همچنین انگیزه های انجام چنین جنایاتی می توان دریافت که این امور در راستای منافع سیاسی، امنیتی و استراتژیک اسرائیل انجام شده است.

سازمان موساد اسرائیل که تنها مسئول عملیات های خارجی اسرائیل است ماموریت هایی چون استخدام مزدور و مخبر، اداره شبکه های جاسوسی، گزینش داوطلب، رصد اطلاعات، جلوگیری از دستیابی کشورهای متخاصم به سلاح های پیشرفته، ترور افراد یا جوامع هدف، دستیابی به اطلاعات استراتژیک و ایجاد روابط سری را در دستور کار خود دارد. می توان مجموعه عملیات های این سازمان را به شکل ذیل دسته بندی کرد:

هدف قرار دادن افراد

هدف قرار گرفتن افراد در میان تمام اقشار جوامع هدف موساد که به طور کلی بر امنیت و جایگاه این رژیم تاثیر گذار است، وجود دارد.

- متفکرینی که به آگاه سازی در جوامع متخاصم با اسرائیل اقدام می کنند و عاملی برای برانگیختن مردم آن جامعه برای مقابله با اهداف و برنامه های رژیم صهیونیستی هستند. این افراد هدفی برای موساد محسوب می شوند که به عنوان مثال می توان به ترور دکتر "سلوی حبیب مصری" مولف کتاب «نفوذ صهیونیست در آفریقا» اشاره کرد.

- دانشمندانی که دانش، قدرت علمی و پژوهش های آنها به عنوان سلاحی موثر در نبرد با رژیم صهیونیستی قابل استفاده است. این عرصه از جهتی مورد توجه ویژه اسرائیل و از سوی دیگر مورد توجه کشورهای متخاصم با این رژیم است. در چند سال اخیر عملیات های ترور این سازمان علیه دانشمندان افزایش یافته است. از جمله آنها می توان به ترور مهندس الزواری در تونس و مهندس فادی البطش در مالزی اشاره کرد. دانشمندان همیشه هدف ترورهای موساد قرار داشته اند مانند ترور سمیر نجیب مصری دانشمند هسته ای و مدرس دانشگاه دیترویت در سال 1967 و ترور رمال حسن رمال دانشمند لبنانی در فرانسه در سال 1991 و ترور مسعود محمدی دانشمند ایرانی در 2010 و همچنین ترور بسیاری دیگر از دانشمندانی که پژوهش های آنان می توانست تاثیر به سزایی در پیشرفت سلاح ها و قدرت نظامی و فکری کشورهای خود علیه اسرائیل داشته باشند.

- فرماندهان نظامی و مقاومت؛ چرا که این افراد بیشترین تاثیر را از طریق مدیریت مقابله مستقیم در نبردها بر دشمن اسرائیلی دارند؛ به ویژه این که عملیات های آزاد سازی که اسرائیل در آنها شکست خورده، معمولا توسط این افراد انجام شده است. موساد ده ها عملیات ترور علیه این افراد انجام داده است که از جمله آنها می توان به ترور سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان، عماد مغنیه از فرماندهان عالی رتبه نظامی حزب الله لبنان و بسیاری دیگر از فرماندهان و کادرهای نظامی این گروه و همچنین حماس و جهاد اسلامی اشاره کرد.

هدف قرار داد جوامع

موساد در عرصه های زیر جوامع کشورهای متخاصم را هدف قرار می دهد:

- اجتماعی: از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها و مسائل فرهنگی و ترویج تفکرات خود در کتاب ها، نشریات، فیلم های سینمایی و گفتگوهای گمراه کننده.

هدف از این اقدامات ضربه به جامعه هدف و فاسد کردن و تضعیف آن از طریق نشر و کاشت افکار مخرب در افکار جوانان است.

- اقتصادی: از طریق تضعیف اقتصاد و تجارت و همچنین تجار کشورهای متخاصم در داخل و خارج از آن کشور.

از دیگر اقدامات موساد در عرصه اقتصادی می توان به رقابت در بازارهای جهانی با آن کشور و روی گردانی بازار جهانی از محصولات کشورهای متخاصم، وارد کردن کشور مورد نظر به توافقات ضررده، بدهکار کردن کشور مورد نظر به شرکت های مالی است که توسط شرکت های بزرگ مرتبط با شبکه جهانی یهود انجام می شود، اشاره کرد. در این عرصه لابی های بزرگ مالی یهودی از نقشی اساسی برخوردارند و اقتصاد و نظام مالی جوامع کشورهای هدف را مورد حمله قرار می دهند.

- سیاسی: از طریق ایجاد تفرقه و فتنه در میان پایه ها و قوای کشورهای هدف از یک جهت و میان مجموعه کشورهای متخاصم از سوی دیگر.

موساد این اهداف را با بهره برداری از عوامل مذهبی، طایفه ای، نژاد پرستانه و همچنین کار کردن روی تناقضات سیاسی موجود میان طرف های داخلی در یک کشور محقق می سازد. از دیگر راه های نیل به مقاصد سیاسی می توان به سرمایه گذاری روی منافع متضاد کشورهای متخاصم اشاره کرد تا از این طریق اتحاد آنها را بر هم زده و تصمیماتی ضعیف علیه منافع اسرائیل اتخاذ نمایند که در نتیجه هیچ گونه اتحادی میان آنها علیه اسرائیل شکل نگیرد.

شکی نیست، استراتژی اسرائیل که توسط موساد انجام می شود اموری سخت و پیچیده است و مواجهه با آنها نیز کار ساده ای نیست و به کار خستگی ناپذیر برای دستیابی به معادله ای جهت مبارزه با اهداف و ماموریت های موساد در جهان نیاز دارد. از جمله مواردی که می تواند به مقابله با این سازمان کمک کند، وادار کردن موسسات جامعه بین الملل برای انجام مسئولیت های خود در خصوص جنایات انجام شده از سوی موساد یا آگاه سازی جوامع کشورهای هدف نسبت به دشمن از طریق ایجاد استراتژی های موثر امنیتی، رسانه ای، دیپلماتیک و اقتصادی است.

کد خبر: 936090

وب گردی

وب گردی