دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه کتاب ندارند/پیشرفت در سیستم پخش کتاب دانشگاه آزاد اسلامی

نویسنده کتاب دو جلدی «اقتصاد خرد» با انتقاد از سیستم پخش دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته، گفت: انگیزه علمی افت پیدا کرده و تقاضا برای خواندن کتاب کم شده است.

عباسعلی ابونوری نویسنده کتاب دو جلدی «اقتصاد خرد» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره انگیزه اش از نوشتن این کتاب اظهار داشت: از سال 69 که در دانشگاه آزاد اسلامی استخدام شدم، ارزش خاصی برای کتاب، بیش ازجزوه قائل بودم و برای تدریسم در کلاس، کتاب اقتصاد خرد را نوشتم.

وی افزود: با اساتیدی که تنها بر تدریس جزوه تاکید دارند، موافق نیستم و تلاش کردم کتابی بنویسم که علاوه بر سرفصلهای وزارت علوم، در رقابت دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم در کیفیت تدریس، مورد تائید باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در تلاش برای نگارش کتاب اقتصاد خرد سعی داشتم این کتاب جایگزین جزوه برای تدریس در کلاس هایم شود که دانشجویان جزوه نویسی را کنار بگذارند و هم سایر دانشگاه ها از این کتاب استفاده کنند.

در تلاش برای نگارش کتاب اقتصاد خرد سعی داشتم این کتاب جایگزین جزوه برای تدریس در کلاس هایم شود که دانشجویان جزوه نویسی را کنار بگذارند

وی با اشاره به مشکلات پخش انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: چاپ اول کتاب اقتصاد خرد، تقریبا شناخته شده نبود و دو سال طول کشید که به فروش برسد زیرا برخلاف سایر انتشارات که برای آثارشان دست به تبلیغات گسترده ای می زنند این مرکز علاوه بر استفاده کم از تبلیغات، سیستم توزیع ضعیفی دارد.

نویسنده کتاب دو جلدی «اقتصاد خرد» اضافه کرد: این کتاب با وجود سیستم توزیع ناقص دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ ششم رسید. زیرا اکثر موارد کتاب های تازه منتشر شده را در انبار نگهداری می کردند البته اخیرا سیستم توزیع بهبود پیدا کرده و در هر کتابفروشی، کتاب اقتصاد خرد، قابل دسترسی است.

ابونوری افزود: در حال حاضر سیستم توزیع دانشگاه انعطاف بیشتری پیدا کرده و امکان توزیع کتاب گسترش پیدا کرده و این کتاب به عنوان مرجع اصلی در درس اقتصاد خرد در نظر گرفته و به عنوان کتاب مرجع در دانشگاه های مختلف ایران تدریس می شود.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر نمایشگاه کتاب تهران در علاقمندی دانشجویان به مطالعه گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب بهانه می شود که حداقل سالی یک بار کسانی که چندان کتاب خوان نیستند نیز سری به نمایشگاه کتاب بزنند.

وی با بیان اینکه کتاب های خارجی که در نمایشگاه های کتاب به فروش می رسد، چندان معتبر نیستند افزود: کتاب های لاتین برخی موسسات بزرگ مانند هیلمن، آثار معتبرشان را به ایران ارائه نمی دهند و حداقل در رشته اقتصاد کتابهای معتبری که واقعا مفید و دارای خلاقیت باشد در نمایشگاه کتاب ندیدم و به این دلیل بسیاری از دانشجویان و اساتید راغب مطالعه کتاب های لاتین نیستند.

ابونوری افزود: متاسفانه کتاب های فارسی کپی برداری از آثار گذشتگان هستند، بخصوص کتاب های تستی از کتاب های گذشتگان دیکته می شود و با یک تغییرات کوچکی بدون درج منابع آنها را به شکل های مختلی به چاپ می رسانند به این دلیل استادی که در کلاس تدریس می کند راغب به تدریس جزوه است تا اینکه کتابهای مراجع اصلی را معرفی کند.

متاسفانه کتاب های فارسی کپی برداری از آثار گذشتگان هستند، بخصوص کتاب های تستی از کتاب های گذشتگان دیکته می شود و با یک تغییرات کوچکی بدون درج منابع آنها را به شکل های مختلی به چاپ می رسانند

وی افزود: در اکثر دانشگاه های دولتی و آزاد کیفیت تحصیل به شدت افت کرده و دانشجویان به شدت سرخورده اند و انگیزه ای برای مطالعه کتاب ندارند و به جزوه ای که استاد در کلاس می دهند اکتفا می کنند.

این نویسنده و استاد دانشگاه با بیان اینکه تفاوتی میان کیفیت تدریس در دانشگاه های مختلف قائل نیستم گفت: کیفیت تدریس در تمامی دانشگاه ها افت پیدا کرده و دانشجویان با انگیزه شغلی به دانشگاه ها می آیند و بدون اغراق بیش از نیمی از دانشجویان به دلیل اینکه شغلی ندارند در تلاش هستند که دانشجو شوند و در آینده شغل مورد نظرشان را انتخاب کنند و انگیزه علمی افت پیدا کرده و در این رابطه نیز تقاضا برای خواندن کتاب کم شده است.

ابونوری درباره گرانی کتاب نیز، خاطرنشان کرد: کتاب ها با وجود افزایش قیمت کاغذ گران شده اند اما نسبت به سایر مایحتاج اساسی به طور نسبی ارزانتر نیز هستند به طور مثال یک دبه ماست 15 هزار تومانی معادل یک کتابی است که یک استاد تمام تجربیاتش را در آن نوشته است و در حقیقت می توان گفت کتاب خوان نداریم و انگیزه ها برای خواندن حتی رمان نیز از دست رفته است.

502

کد خبر: 936105

وب گردی

وب گردی