جزئیات برنامه‌های چهارگانه تشویقی بنادر ایران

سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کرده تا با ارائه مشوق‌هایی چهارگانه شرایط را برای توسعه دریایی کشور فراهم کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هادی حق‌شناس - معاون امور دریایی این سازمان تصریح کرد: با توجه به اهداف کلان کشور در توسعه بنادر اقتصادی و رشد سهم دریا در اقتصاد ایران سازمان بنادر در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی کرده که امیدواریم در سال جاری بخشی از نتایج آن عملیاتی شود.

او با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین این برنامه‌ها توسعه فعالیت بنادر خاص کشور است، بیان کرد: در این حوزه بندر چابهار برای ما اهمیت قابل توجهی خواهد داشت. ما تلاش می‌کنیم با ارائه تخفیف‌هایی شرایط را برای جذب لاینرهای بین‌المللی فراهم کنیم. در این بندر تا سقف ۸۰ درصد تخفیف عوارض و خدمات دریایی در نظر گرفته می‌شود و برای کالاهای غیرترانزیتی نیز که بیش از ۷۵ هزار تن حجم دارند، مشوق‌هایی را در نظر گرفته می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به تلاش ایران برای رشد آمار ترانزیت دریایی گفت: در این حوزه بندر شهید رجایی برای ما بیشترین اهمیت را دارد. سازمان بنادر تلاش می‌کند که این بندر به عنوان هاب دریایی منطقه شناخته شود و از این رو برای کشتی‌های ترانزیتی در بندر شهید رجایی مشوق‌هایی اجرایی خواهند شد.

حق‌شناس یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بنادر را توسعه صادرات دریایی عنوان کرد و افزود: این موضوع که چه در بنادر جنوبی و چه در بنادر شمالی اجرایی می‌شود، برای صادرکنندگان دریایی تخفیف‌ها و تشویق‌هایی به همراه خواهد داشت. در بنادر شمالی بر ای صادرکنندگانی که از طریق دریا کالاهایشان را به همسایگان خزر می‌رسانند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که امیدواریم در کوتاه مدت این آمار را در حوزه کالاهای غیرنفتی افزایش دهد.

به گفته او، یکی دیگر از محورهای در نظر گرفته شده از سوی سازمان بنادر، توسعه مشوق‌ها در عرصه مسافربری دریایی است. در این حوزه به منظور اشاعه فرهنگ دریانوردی به کسانی که شناورهای مسافری وارد ناوگان می‌کنند و تسهیلات قابل توجه اعطا می‌شود، زیرا یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما توسعه آمار گردشگران دریایی است.

حق شناس خاطرنشان کرد: سازمان بنادر امیدوار است با پیگیری تمام این برنامه‌ها، امکان افزایش استفاده از ظرفیت بنادر کشور در جنوب و شمال فراهم شود و به این ترتیب گامی مهم در راستای توسعه دریایی برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل با دستور العملی که به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ کرد، کاهش تعرفه خدمات دریایی در بنادر ایران را خواستار شد.

پس از آن مدیرعامل سازمان بنادر نرخ‌های جدید از تعرفه‌های دریایی کشور را اعلام کرد که نشان‌دهنده ارزان شدن استفاده از خدمات دریایی در ایران خواهد بود.

ایران با بنادری همچون چابهار، رجایی و امام خمینی در جنوب و انزلی، امیرآباد و نوشهر در شمال یکی از اصلی‌ترین قطب‌های دریایی منطقه به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 936165

وب گردی

وب گردی