دولت در عمل مزاحم تولید بوده است/ فعالیت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت 

نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت با بیان اینکه دولت باید نقش تسهیل گری خود را کاهش دهد گفت: دولت تا بحال آنقدر در عمل مزاحم تولید بوده و حامی تولید نبوده است، باید قوانین مزاحم تولیدی حذف شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا خیامیان رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه این انجمن با ۷۰۰ عضو و ۶۰ هزار نیروی مستقیم و ۱۸۰ هزار نیروی غیر مستقیم مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در صنعت نفت و ساخت تجهیزات به ارائه خدمات می پردازند.

او تصریح کرد: در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حدود ۱۰۰۰ شرکت ایرانی و ۶۰۰ شرکت خارجی از ۳۷ کشور حضور دارند.

خیامیان با تاکید براینکه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت توانمندی ساخت تجهیزات کلیدی این صنعت را دارد، افزود: این اطمینان را به مردم و مسئولان کشور می دهم که صددرصد تجهیزات صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی توسط سازندگان داخلی ساخته می شود. در صنایع بالادستی نیاز به تکنولوژی و سرمایه گذاری داریم. در قرارداد آی پی سی حدود ۶ میلیارد دلار در بخش توسعه میادین سرمایه گذاری خواهد شد.

او تاکید کرد: هم اکنون وندورلیست از سازندگان داخلی تهیه شده است امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

خیامیان ادامه داد: برای اولین بار در بخش کاتالیست ها موفق شدیم، به طوری که سازندگان حجم عظیمی از این بخش را به خود اختصاص داده است.

خیامیان با بیان اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: در این حوزه سه بخش مصرف کننده، سازنده و حاکمیت دولت دخیل است. در این بخش سازنده و تولیدکننده با سه محور اساسی (کیفیت، تحویل به موقع کالا و قیمت رقابتی) را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین مصرف کننده باید به این باور و اعتقاد برسد و به تولید داخلی اعتماد کند. باید عرق ملی به ساخت داخل داشته باشیم. هم اکنون اکثر کالاهای تولید از نظر کیفیت متناسب با کالای خارجی است. متاسفانه ما نسبت به خرید کالای خارجی خیلی توجه می کنیم و از لحاظ فرهنگی کالای خارجی یک نوع فخرفروشی است.

خیامیان تاکید کرد: ما باید فرهنگ سازی کنیم چرا که اکثر کشورهای خارجی زمانی که نیاز به استفاده از تجهیزات در پروژه ها احساس کردند به سمت دانش و فناوری جدید حرکت کنند.

او افزود: خرید کالای خارجی شیرین است و متاسفانه تمام دولت ها به این سمت حرکت کردند، باید جلوی این پدیده کهنه گرفته شود. دولت باید نقش تسهیل گری داشته باشد، دولت ما تابحال در عمل مزاحم تولید بوده و مدام جلوی پای سازندگان سنگ اندازی می کند، بنابراین باید قوانین مزاحم تولیدی حذف شود.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: تفکر دولتی بلای اقتصاد ایران است و باید از بین برود و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ اجرایی شود.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت با اشاره به اینکه قانون حداکثر از توانمندی داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در اجرای قراردادهای فاینانس ما نقدینگی نداریم تا جایی که 85 درصد تجهیزات از خارج وارد می‌شود. این در حالیست که سازندگان داخلی کشور از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند بایستی در این رابطه تجدید نظر صورت گیرد.

او با تاکید براینکه صندوق توسعه ملی باید اصلاح شود افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی به سازنده داخلی وام ارائه نمی‌شود بلکه برای کسانی وام اداده می‌شود که کالای خارجی خریداری کنند بنابراین باید این موضوع اصلاح شود.

خیامیان از پیشنهاد تشکیل یک کارگروه فراقانونی خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل این کارگروه سازندگان می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع پیش روی خود را مطرح کنند. اگر این کارگروه نباشد صنعتگران نمی‌توانند مشکلات خود را بیان کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز؛ مبنی براینکه مدام در تمام نشست‌ها عنوان می‌شود که باید قوانین مزاحم از پیش پای تولیدکنندگان داخلی برداشته شود؛ چرا این امر مهم با گذشت چند سال هنوز عملیاتی نشده است؟ گفت: متاسفانه اکثر آقایان فقط بلدند حرف بزنند و شعار دهند. ما چندین بار این موضوع را به دولت و مجلس مطرح کردیم، در این خصوص مجلس تلاش کرده تا با تشکیل کمیسیون حمایت از کالای تولید داخل، گام‌های مثبتی را در این راستا بردارد اما دولت تا به امروز قدمی برنداشته است.

او ادامه داد: در سال 79 ما مطالعات گسترده‌ای را با دانشگاه صنعتی شریف در جهت رفع این معضل انجام دادیم خوشبختانه توانستیم در این راستا قدمی برداریم اما تا رسیدن به اهداف مورد نظر فاصله زیادی وجود دارد.

خیامیان در خصوص پروژه اجرایی فاز 11پارس جنوبی با توتال گفت: قرار است در این پروژه کلیدی بخشی از تجهیزات مورد نیاز این طرح از طریق سازندگان داخلی تامین شود. در همین رابطه از ورود کالاهای مشابه خارجی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

او تاکید کرد: در فاز 11 پارس جنوبی بالای 51 درصد اجرای پروژه با استفاده از توان داخلی اجرایی خواهد شد ، هم اکنون مناقصات در این زمینه ادامه دارد و هنوز پرونده مناقصات بسته نشده است. خیامیان در پایان خاطرنشان کرد: باید به تولید ملی بها داد و از سازنده داخلی حمایت کرد تا بتوان مسیر پشیرفت و توسعه را برای آنها هموار کرد در غیراینصورت موفق نخواهیم بود.

401

کد خبر: 936169

وب گردی

وب گردی