خودکفایی کشور در تولید کاتالیست بنزین یورو ۵و ۴/ دولت شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کند

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در حال حاضر ایران در تولید کاتالیست خودکفا است، ما باید به سمت صادرات کاتالیست گام برداریم و هم‌اکنون توانسته‌ایم لایسنس‌های خود را در تولید کاتالیست داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جلیل سبحانی مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی( اسپک) در نشست خبری، با اشاره به قدمت ۲۰ ساله این شرکت، اظهار کرد: این شرکت از ۹ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد.

او همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون فقط ۳۰ درصد از تولیدات داخلی در شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی استفاده می شود، گفت: انتظار ما این است که در سال حمایت از کالای ایرانی این میزان به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

سبحانی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ اوج فعالیت‌های این شرکت بود، گفت: در آن سال هنوز وارد تحریم‌های ظالمانه نشده بودیم که آمریکا به یکباره تصمیم گرفت کاتالیست‌های حیاتی تولید بنزین را به ایران نفروشد و ما چون به شدت به این کاتالیست‌ها نیاز داشتیم، معاون وقت وزیر نفت که آن موقع آقای بیات در شرکت ملی پتروشیمی اعلام کردند که باید هرطور شده این کاتالیست‌ها تولید شود و ما با کمک برخی از مجتمع‌های پتروشیمی توانستیم ضمن وارد کردن آن کاتالیست‌هایی که ورودشان ممنوع شده بود، اقدام به تولید کاتالیست‌های مربوط به تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ کنیم. خوشبختانه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از کاتالیست‌های مربوط به تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ داخلی هستند.

او با بیان این‌که آمریکا همواره تولید کاتالیست را در انحصار خود داشت، افزود: در سال ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ به صورت پایلوت نیمه صنعتی، کاتالیست تولید بنزین انجام شد. اوایل کمی مشکل داشتیم، اما در حال حاضر ۱۰ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. در سال ۱۳۸۸ از آلودگی حرف میزدیم در حال حاضر توانستیم بنزین یورو ۴ و ۵ را با کاتالیست ۱۰۰ درصد ایرانی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی( اسپک)، با اشاره به اینکه در حال حاضر پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی و بندر امام و همچنین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از کاتالیست‌های تولید داخل برای تولید بنزین استفاده می‌کنند افزود: خوشبختانه در حال حاضر ایران در تولید کاتالیست خودکفا است، ما باید به سمت صادرات کاتالیست گام برداریم و هم‌اکنون توانسته‌ایم لایسنس‌های خود را در تولید کاتالیست داشته باشیم.

سبحانی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از کاتالیست‌های داخلی موجب صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری در مصرف ارز شده است، گفت: این اقدام می‌تواند منجر به صادرات ۶۰ میلیارد دلار برای کشور شود که انتظار ما این است مجموعه‌های فعال در صنعت نفت بتوانند از تولیدات داخل بیش از گذشته استفاده کنند.

او با اشاره به استاندارد API گفت: متأسفانه هم‌اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم و نتوانسته‌ایم هولوگرام این شرکت را برای تجهیزات داخلی خود کسب کنیم، اما وزارت نفت با رایزنی‌هایی که با صنعت نفت عراق داشت، توانست وندورلیست‌های ایرانی را به عراقی‌ها معرفی کند و فقط شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مجموعه‌های دولتی عراق فعالیت داشته باشند و متأسفانه نتوانستیم کاری کنیم که بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در ارتباط باشد.

مدیرعامل شرکت اسپک اظهار داشت: در پارس جنوبی وقتی طراحی‌ فازها انجام شد، تمام تجهیزات آن خارجی بود و هم‌اکنون کمتر مدیرانی حاضر می‌شوند تا از تجهیزات داخلی در این فازها استفاده کنند، هرچند که شرکت SPGS که در پارس جنوبی فعالیت می‌کند، به دنبال بومی‌ کردن تجهیزات است.

سبحانی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم تا برای تجهیزات خارجی شناسنامه‌های داخلی ایجاد کنیم تا مشخصات کالاها معلوم شود و شرکت‌های ایرانی بتوانند مشابه این کالاها را تولید کرده و به راحتی مورداستفاده قرار دهند.

مدیرعامل شرکت اسپک با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، گفت: دولت شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کند. تنها چیزی که کشور را نجات می‌دهد شرکت‌های دانش بنیان است.

402

کد خبر: 936223

وب گردی

وب گردی