انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران بیانیه صادر کرد

بازگویی انتظارات و چالش ها شاید راهی باشد تا مسئولان در پی دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده و حمایت از تولید داخل، به خود بیایند و در کنار پاسخگویی، تفکر صرف دولتی خود را تغییر داده و با آماده سازی بستر حضور شرکت های خصوصی به معنای واقعی کلمه، راه را برای شکوفایی و کاهش آسیب های اجتماعی باز نمایند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛در آستانه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی تهران که در شانزدهم اردیبهشت ماه 1397 با حضور صد ها شرکت داخلی و خارجی برگزار می شود، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از کلیه مسئولان جهت بازدید از توانمندی ها و تکنولوژی های شرکت های ایرانی مستقر در سالن میلاد دعوت به عمل می آورد.

سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران انتظارات و چالش های خود را که در تمامی دولت ها با کمک اصحاب رسانه به سمع و نظر مسئولان وقت رسانده و متاسفانه در هر دوره کمترین میزان توجه و پایین ترین تمرکز را به حوزه ساخت داخل داشته اند، به همین منظور انجمن «استصنا» طی بیانیه ای در سال حمایت از کالای ایرانی و شرایط اقتصادی کشور با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور به خصوص شرایط تولید منتشر می نماید.

حال در سال 1397 ،سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد، ایجاد بستر عدالت به عنوان تکلیف و حق قانونی هر صنعتگر ایرانی از سوی مسئولان بزرگترین دغدغه و انتظار سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران است. حقوقی که به سبب پایمال شدن آنها از سوی مقامات و مسئولان ، بسیاری از واحد های تولیدی به ورطه تعطیلی کشانده شده و اندک بنگاه های باقی مانده نیز به دلیل تغییرات لحظه ای مولفه های اقتصادی، قوانین و شرایط بین المللی در بلاتکلیفی مطلق به سر می برند.

با توجه به اینکه دولت همواره متحمل فشار های بین المللی و اقتصادی است و بخشی از بار چالش های دولت های گذشته را به دوش می کشد اما شاید یکی از بزرگترین و به حق ترین انتظارات سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران پاسخگو بودن مسئولان است. مسئولانی که بعد از اظهار وعده بسیار، پس از اتمام زمان ریاستشان سکوت پیشه می کنند و همه چیز را به مدیر پس از خود محول می کنند. مدیرانی که با اشتباهات خود زیان جبران ناپذیری را به صورت خاص به صنعت نفت و در کل به کشور تحمیل نمودند.

بازگویی انتظارات و چالش ها شاید راهی باشد تا مسئولان در پی دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده و حمایت از تولید داخل، به خود بیایند و در کنار پاسخگویی، تفکر صرف دولتی خود را تغییر داده و با آماده سازی بستر حضور شرکت های خصوصی به معنای واقعی کلمه، راه را برای شکوفایی و کاهش آسیب های اجتماعی باز نمایند.

انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در سال حمایت از کالای ایرانی از نگاه سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، انتظارات آنان را در چند سطر بیان می کند:

یکی از ابتدایی ترین مطالبات اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران احیای ال سی ریالی در مناسبات تجاری است که می تواند راه را برای مبادلات داخلی تسهیل نماید. اصلاح قرارداد خرید با رویکرد حفظ منافع طرفین، رتبه بندی سازندگان و تاثیر آن در مناقصات و پیاده سازی سامانه هوشمند با رویکرد شفاف سازی و نظارت بر تمامی خریدها در پروژه و بهره برداری و تطابق با توان داخلی از دیگر الزاماتی است که می تواند مسیر توسعه اقتصادی را برای بخش تولید و خودکفایی باز نماید.

اعتبار سنجی و تعیین حد اعتباری برای تولید کنندگان و اصلاح روش دریافت ضمانت نامه بانکی ، اصلاح قانون مناقصات و آیین نامه معاملات دولتی در خصوص کالاهای ساخت بار اول و انحصاری ، تامین نقدینگی تولید کنندگان از سوی خریدار تا سقف مواد اولیه سفارش ، حذف کامل مالیات ارزش افزوده از قراردادهای خرید با مصرف کننده نهایی را می توان از دیگر چالش هایی دانست که همواره تولید کنندگان داخلی با آنها دست به پنجه نرم می کنند.

از دیگر چالش هایی که تولید کنندگان داخلی در تمامی اصناف به خصوص تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت ایران که با آن دست به گریبان هستند، معضل نبود فرصت های قانونی و وجود قوانین فلج کننده در بخش تامین اجتماعی است که این سازمان را از بّعد حمایت گری خارج و در مقابل آنها قرار گرفته است.

اگر بخواهیم به نیاز ها، چالش ها و معضلات تولید کنندگان اشاره کنیم باید به مسائلی همچون:

حذف تمامی ضرائب تامین اجتماعی از سفارشات تولید با توجه به ارسال لیست تامین اجتماعی پرسنل از سوی تولید کننده + فریز بدهی های تجمیع شده سال های گذشته به مدت 5 سال (پایان سال 1402)

معافیت در پرداخت مالیات و پرداخت بخشی از ضریب سهم تامین اجتماعی کارفرما برای شرکت های دانش بنیان

کوچک سازی و پکیچ سازی پروژه های متوسط و بزرگ جهت مشارکت بیشتر شرکت های ایرانی

اعمال ضریب ترجیحی تا ٢٠ درصد برای تولیدکنندگان داخلی در مناقصات بین المللی و تامین کنندگان داخلی

اعمال جریمه به تاخیرهای پرداختی خریداران مطابق بهره بانکی

کمک مالی به بازسازی و نوسازی تجهیزات ، واحدهای تحقیق و توسعه و بومی سازی تکنولوژی نوین

تمدید وام های بانکی تولید کنندگان و حذف کامل جرائم متعلقه

عدم انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری خارجی با شرط خرید از مبدا تجهیزات حداقل مطابق قانون حداکثر استفاده از توان فنی مهندسی کشور

الزام و نظارت اعمال مصوبه هیات وزیران راجع به ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل در پروژه های صندوق توسعه ملی

تهیه ابزارها ، ضریب و انگیزه های تشویقی برای مدیرانی که بیشترین حمایت از کالای ایرانی را دارند

رفع محدودیت ها و موانع قانونی پیش روی مدیران خرید برای حمایت از کالای ایرانی

پرهیز از کتمان و شفافیت در اطلاع رسانی و امکان دسترسی اطلاعات برای همه

اعلام نیازهای تجهیزاتی در ابتدای هر سال از سوی مصرف کننده

با توجه به اینکه بخش خصوصی با ظرفیت های زیر نقطه سر به سری کار می کنند (ضرر ده هستند)، وزارت اقتصاد و امور مالیاتی، کلیه بدهی های معوقات تجمیع شده را به مدت حداقل 5 سال فریز نماید.

حال از سوی دیگر می توان تولید کنندگان را یکی از ارکان مهم اجرای فرمان رهبری دانست. ارکانی که با مسئولیت های فراوان یکی از چرخ دنده های بزرگ اقتصاد کشور را در دست دارند. مسئولیت هایی که می توان اجرای به نحو احسن آن یکی از الزامات باشد.

تولید کنندگان داخلی نیز در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی ضمن رعایت الزامات برنامه هایی را در سر فصل فعالیت های خود بگنجانند که از این دست می توان به تولید کالای با کیفیت و مطمئن، انجام تعهدات مطابق قرارداد ،ارائه قیمت معقول و عادلانه ، پرهیز از رفتارهای غیر حرفه ای، تمرکز بر فناوری و تکنولوژی ، بازار سازی بین المللی،مشارکت و تجمیع سازی توانها، بازاریابی فعالانه داخلی و تقویت ریسک پذیری اشاره کرد.

حال با پرداختن به انتظارات و حل چالش های روزانه سازندگان داخلی، می توان در این سال جدید قدمی بزرگ برای بهبود شرایط اقتصادی کشور برداشته شود. زنجیره ای از مشکلات که دور بازوان تولید کنندگان پیچیده شده و تنها به دست مسئولان و مدیرانی گشوده می شود که قلبا و یقینا به فکر توسعه کشور هستند.

402

کد خبر: 936230

وب گردی

وب گردی