از صیادی کشتی های غول پیکر چینی تا ساخت جزایر مصنوعی و قاچاق مرجان ها

نماینده مردم بندرعباس در مجلس ساخت جزایر مصنوعی، ساخت و ساز در حریم دریا، قاچاق مرجان، برداشت بی رویه از آبزیان از آسیب های زیست محیطی خلیج فارس دانست.

به گزارش ایسکانیوز، احمد مرادی ، با تبریک دهم اردیبهشت روز خلیج فارس به تمامی ایرانیان، گفت: خلیج فارس بعد از خلیج مکزیک و هادسون سومین خلیج بزرگ دنیا و موقعیت کم نظیری داشته و اهمیت آن برای دنیا کاملا مشخص است.

وجود 150 گونه مختلف ماهی در خلیج فارس

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان وجود 150 گونه مختلف ماهی در خلیج فارس، افزود: این شاهراه مهم اقتصادی به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز و تسهیل در حمل ونقل دریایی و جابجایی کالا در سطوح بین المللی منطقه ای مهم و راهبری به شمار می رود.

شناسایی 2 هزار و 889 گونه گیاهی و جانوری در خلیج فارس و دریای عمان

وی با یادآوری شناسایی 2 هزار و 889 گونه گیاهی و جانوری در خلیج فارس و دریای عمان، ادامه داد: متاسفانه خلیج فارس درگیر فاضلاب و آلودگی نفتی است و وضعیت محیط زیستی آن به دلیل ورود فاضلاب های شهری، خانگی و صنعتی و همچنین تردد کشتی های غول پیکر نفتی به هیچ وجه مطلوب نیست.

ورود روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از ورود روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس، تصریح کرد: متاسفانه این شاهراه مهم اقتصادی 8 سال درگیر این بحران است و چنانچه کنترل و مدیریت نشود سلامت مردم، آبزیان وحیات دریا را در معرض تهدید قرار خواهد داد و آینده تاریکی در انتظار این شاهراه بزرگ تجاری و اقتصادی خواهد بود.

صرف 300 لیتر آب شرب در ثانیه برای آبیاری فضای سبز

وی با یادآوری مصرف 300 لیتر آب شرب در ثانیه برای آبیاری فضای سبز، گفت: از پساب های فاضلاب می توان برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی استفاده کرد اما متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود.

باید با محیط زیست خلیج فارس مهربان بود و قدردان آن باشیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید با محیط زیست خلیج فارس مهربان بود و قدردان آن باشیم، گفت: آب خلیج فارس از طریق آب شیرین کن ها به یزد، سیرجان و اصفهان انتقال می یابد و در مسیر بازگشت شوری و پساب ناشی از آن آسیب های زیانباری را به محیط زیست دریا وارد می کند و باید در این رابطه کارشناسان محیط زیست ورود کنند.

شرایط زیست محیطی خلیج فارس نگران کننده است

وی با تاکید بر اینکه شرایط زیست محیطی خلیج فارس نگران کننده است، ادامه داد: محدودیت هایی برای صیادان بومی و سنتی جهت حفظ دخایر دریا ایجاد شده در حالی که کشتی های غول پیکر چینی در حال صیادی هستند از سویی تردد کشتی های غول پیکر نفتی در خلیج فارس و دریای عمان نیز زمینه آلودگی نفتی این آبراه را رقم زده است و نظارتی نیز بر تردد آنها وجود ندارد.

انتقاد از قاچاق و برداشت بی رویه از مرجان های خلیج فارس

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از قاچاق و برداشت بی رویه از مرجان های خلیج فارس، گفت: سودجویان و افراد فرصت طلب با استفاده از ابزار و آلات غواصی اقدام به برداشت مرجان و آنها را به خارج از استان منتقل می کنند؛ نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه گامی جدی بردارد و تعداد یگان های حفاظتی را افزایش دهد.

افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی در حریم دریا اقدام به ساخت و ساز می کنند

مرادی با انتقاد از اینکه افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی در حریم دریا اقدام به ساخت و ساز می کنند، گفت: بر اساس قانون، فاصله 60 متری دریا حریم عمومی محسوب می شود اما افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی اقدام به ساخت و ساز در سواحل قشم کرده و چشم انداز دریا را به طور کلی از بین برده اند؛ البته ساخت جزایر مصنوعی از سوی کشورهای همسایه نیز پیامدهای زیست محیطی زیادی را به برای این شاهراه اقتصادی مهم دنبال دارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند، تصریح کرد: تمامی کشورها قوانین سخت و کارآمدی را برای افرادی که به محیط زیست دریا آسیب می رسانند تصویب کرده اند اما متاسفانه در ایران در اجرای قوانین زیست محیطی سهل انگاری می شود و نظارت ها نیز به درستی انجام نمی شود.

خانه ملت

705

کد خبر: 936245

وب گردی

وب گردی