افزایش ۴ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای/ قیمت‌ را با تسهیلات ارزان جبران می‌کنیم

رئیس سازمان چای کشور گفت: اگرچه قیمت تضمینی برگ سبز چای فقط ۴ درصد افزایش داشته، اما سعی می‌کنیم درآمد کشاورزان را با اصلاحات به‌زراعی، افزایش بهره‌وری و اعطای تسهیلات کم بهره افزایش دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدولی روزبهان در مورد اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله برگ سبز چای از سوی دولت، گفت: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال 97 فقط 4 درصد افزایش داشته و قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 27292 ریال و برگ سبز درجه دو 15283 ریال اعلام شده است.

او به این نکته اشاره کرد که دولت بیش از این امکان افزایش نرخ‌ها را ندارد و ما سعی می‌کنیم، با در نظر گرفتن سایر حمایت‌ها از جمله پرداخت وام‌های مختلف بدون بهره ارتقای بهره‌وری، بهزراعی و توسعه آبیاری تحت فشار، درآمد چای‌کاران را بالا ببریم.

روزبهان به این نکته اشاره کرد که به دلیل انجام اقدامات بهزراعی در سال‌های قبل هم حجم برگ‌ سبز تولیدی افزایش یافته و هم برگ درجه یک برداشت شده که درآمد کشاورزان از این طریق افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان چای این را هم گفت که با تشکیل صندوق که برای چای‌کاران تشکیل داده‌ایم، بدون اینکه این کشاورزان ریالی پرداخت کنند، وام‌های با کارمزد 4 درصد برایشان در نظر گرفته می‌شود و امسال هم مقداری پول به ارزش 2 میلیارد تومان از محل صندوق در یکی از بانک‌ها بدون دریافت سود سپرده‌ کرده‌ایم تا کشاورزان و کارخانجات چای بتوانند از آن محل وام با بهره یک‌رقمی دریافت کنند.

او اضافه کرد: به عنوان مثال اگر قرار باشد بانک تسهیلات با سود 15 درصد در اختیار کشاورزان قرار دهد، با این کار تسهیلات با سود 7 درصد پرداخت می‌شود که می‌توان صرف کارهای بهزراعی، آبیاری و خرید تجهیزات شود که در دو سال گذشته 1600 دستگاه موتور برگ‌چین و هرس از محل تسهیلات بدون بهره و کم‌بهره توسط چای‌کاران خریداری شده است.

منبع: فارس

401

کد خبر: 936267

وب گردی

وب گردی