پیگیری طرح مدیریت یکپارچه شهری

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: پیگیر اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری هستیم و امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح از هدر رفت بودجه در شهرها جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی الویری ظهر امروز در همایش شوراهای اسلامی شهر و دهیاری‌های استان یزد به مناسبت روز شوراها اظهار داشت« اندیشه تشکیل مجلس محلی از زمان مشروطه وجود داشته و این تفکر در انقلاب اسلامی نیز ظهور کرد و شهید بهشتی نیز سردمدار بحث راه اندازی شوراها بود.

وی بیان کرد: هم نگرش متولیان و رهبران انقلاب اسلامی و هم مشروطه و در نهایت قانون اساسی ما، موافق شوراها بوده اما به رغم این اشتیاق، شاهد وقفه ۲۰ ساله در امر شوراها بودیم و قانون شوراها تا سال ۷۷ مسکوت ماند.

الویری تاکید کرد: به طور قطع اگر از همان ابتدا امور را مردمی و شورایی می کردیم، شاید شاهد بروز بسیاری از اتفاقات خوشایندتر بودیم.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان از اینکه امور را به شوراها وگذار کنند، واهمه دارند، اظهار داشت: در مواردی شاهد نگرش انقباظی در امر شوراها هستیم و گاه می‌بینیم که رد برخی قوانین یا تصویب برخی قوانین دیگر، بر خلاف روند فعالیت شوراها است.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: متاسفانه اغلب وزارتخانه ها در مورد واگذاری امور به شوراها تعلل می کنند و فهرست مفصلی از مواردی داریم که می توانست به شوراها واگذار شود اما نشد.

الویری یادآور شد: مجلس نیز تمایل دارد تا همه امور را در ید خود داشته باشد بنابراین تمایلی به توسعه و بزرگ شدن شوراها ندارد بر این اساس در حالی که در دنیا رسم بر این است که اعضای پارلمان‌ها بر اساس تعداد جمعیت، تعیین می‌شوند، در کشور ما مجلس به سمتی رفته که آمار اعضای شوراها تقلیلی است.

وی با اشاره به اینکه به جز شورای نگهبان، دولت و مجلس، در مواردی اعضای شوراها نیز به جایگاه شورا خدشه وارد می کنند، افزود: برخی اعضای شوراها به دلیل بی‌تجربه‌گی اقداماتی انجام می‌دهند که هم برای خودشان و هم برای شورای شهر دردسرهایی ایجاد می شود.

الویری تاکید کرد: برای رفع این مشکل نیاز است تا بحث آموزش در شوراها جدی گرفته شود که در این راستا اعتبار مناسبی تدارک دیده شده و در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در تلاش برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری هستیم و امیدواریم با تصویب و اجرای آن، از هزینه های اضافه و هدر رفت هزینه ها در شوراها جلوگیری کنیم.

901/900

کد خبر: 936326

وب گردی

وب گردی