رشد 20 درصدی کیفت خودور در سال 97/سهم بیشتر قطعات داخلی

برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما دوشنبه شب با دعوت از مدیران کیفیت دو گروه مطرح خودرو ساز کشور «سایپا» و ایران خودرو، مقوله کیفیت خودور و رضایت مشتری را بررسی کرد در این برنامه مهندس گلمحمدی معاون کیفیت گروه خودرو سازی سایپا و مهندس استاد رحیمی معاون کیفیت ایران خودرو به پرسش های مربوط به وضعیت کیفیت خودروهای محصول این دو شرکت پاسخ دادند و برنامه های سال جاری را تشریح کرند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صنعت خودرو سازی به عنوان یکی از صنایع محرک کشور می تواند صنایع دیگر را توسعه و رونق دهد بی شک در سال حمایت از کالای ایرانی توجه به کیفیت در تمام سطوح مهم است و البته برخی از صنایع چون صنعت خودرو سازی نزد افکار عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما دوشنبه شب با دعوت از مدیران کیفیت دو گروه مطرح خودرو ساز کشور «سایپا» و ایران خودرو، مقوله کیفیت خودور و رضایت مشتری را بررسی کرد در این برنامه مهندس گلمحمدی معاون کیفیت گروه خودرو سازی سایپا و مهندس استاد رحیمی معاون کیفیت ایران خودرو به پرسش های مربوط به وضعیت کیفیت خودروهای محصول این دو شرکت پاسخ دادند و برنامه های سال جاری را تشریح کرند.

گلمحمدی در پاسخ به این پرسش که چه نمره ای به کیفیت محصولات سایپا می دهید؟ گفت: صنعت خودرو پیشران صنایع یک کشور است و مانند لوکوموتیو است که صنایع دیگر را نیز به حرکت می اندازد و به عبارتی صنعت خودرو صنعت صنعت هاست، به عبارتی از بسیاری از صنایع دیگر نیز تأثیر می پذیرد و 85 درصد ارزش یک خودرو در صنایع پیشین آن مشخص می شود و 15 درصد در کارخانه مونتاژ کننده و در مقایسه با صنایع دیگر و با شناختی که دارم نمره کیفیت در صنعت خودرو را بالاتر از صنایع دیگر می دانم و می توان با اعداد و ارقام و رشدهای به دست آمده قابل ارائه است.

وی افزود: ممکن است مخاطبان و مشتریان با نظر من کمی مخالف باشند و این به دلیل آن است که صنعت خودرو صنعتی عام است و نگاه عمومی معطوف به صنعت خودرو است در حالیکه تمام صنایع از جمله صنعت لاستیک و فلز و سایر صنایع در این موضوع مورد توجه نیستند در حالیکه نمود همه آنها در صنعت خودرو مشخص می شود و یک ناظری در وزارت صنعت وجود دارد و شرکت بازرسی بررسی هایی دارد که نشان دهنده رشد کیفیت در کل صنعت خودرو است.

معاون کیفیت گروه خودرو سازی سایپا به اخذ ستاره های کیفی برای چند محصول سایپا اشاره کرد و گفت: برای خانواده X100 توانستیم یکی از محصولات را که که 131 است برایش یک ستاره کیفی بگیریم و برای خانواده X200 هم تیبا هم تیبا2 و هم ساینا موفق به کسب ستاره کیفی شدند و وانت 152 نیز ستاره کیفی اخذ کرده و به بقیه محصولات اشاره نمی کنم چرا که درصد ساخت داخل آنها کمتر است و اخذ یک ستاره کیفی به این معنی است که حداقل 40 نمره منفی را کم کردند.

وی افزود: در حال حاضر نمره ها برای خودروهای تیبا در ابتدای سال 96 235 بوده و روش ارزیابی خودرو بر اساس معیارهای که نظر مشتری را هم در نظر دارد بررسی می شود و معیارهای کیفی و معیارهای فنی ارزیاب درجه بندی می شود تا امتیاز کیفیت را کسب کند و نگاه منفی مردم را با همین مبنا لحاظ می کنند و عیت ایمنی را نمره 100 می دهند و از نگاه مردم به خودور نمره منفی می دهد.

نمره کیفت 66 برای x200

گلمحمدی خاطر نشان کرد: بر اساس رضایت مشتری نیز هم اکنون امتیاز ما در ارزان ترین کلاس ها که از صفر تا 100 است و امیتاز خودرهای ما در ارزانترین کلاس 60 است و نمره من به کیفیت بر اساس نمره مردم برای خانواده x200 نمره کیفی 66 است و برای خانواده x100 62 است و برای سراتو 75 است و برای چانگان 73 است.

مهندس استاد رحیمی معاون کیفیت شرکت ایران خودرو نیز در این رابطه به شاخص های جهانی کیفیت خودرو پرداخت و گفت: خودرو میوه صنایع است و نداشتن کیفیت لازم به مجموعه 60 صنعت مربوط می شود و بر اساس شاحص IQS که مبنای آن نظر سنجی در 3 ماهه ابتدای استفاده از خودرو این شاخص های 200 در برابر 100 خودور بوده تا دو سال قبل شاخص آن 200 بود و یک خودرو 2 بوده و الان به 1.5 رسیده و در ایران در سه سال قبل این عدد 473 بود و به ازای هر خودور 4.7 ایراد اظهار شده و این لزوماً به معنی آنکه ایراد وجود داشته نیست ممکن است سلیقه مشتری بوده و میانگین دنیا از 200 به 150 رسیده و 25 درصد بهبوده یافته و در ایران این عدد از 473 به 371 رسیده با 22 درصد بهبود داشتیم و بر اساس عدد شاخص IQS اگر محصولات قدیمی را کنار بگذاریم رشد به ما 225 هستیم به ازاری هر خودرو 2.25 ایراد اصلاح شده و رشد 50 رتبه داشتیم و توانستیم خود را به شاخص های جهانی نزدیک کنیم.

وی به شاخص 300 که مربوط به تعداد قطعات تعویضی در 3 ماهه اول مصرف در خودرو اشاره کرد و افزود: این شاخص در دنیا کمتر از 7 است و ما سالانه 15 دصد بهبود داشتیم در صنعت خودرو سازی در این شاخص 300 و الان به 18 رسیدیم و اگر نسل قدیمی خودروها را کنار بگذاریم عدد ما حدود 11 تا 12 است و اگر وضعیت خودرو سازی دنیا را ملاک قرار دهیم حدود 4 نمره فاصله داریم.

استاد رحیمی شاخص های آلایندگی را نیز مطرح کرد: یورو فو را پاس کردیم و الان استاندارهای 55 گانه برای خودور را پاس کردیم.

انحصار خودرو مانع رشد کیفی

دکتر ثقایی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این بخش از گفت و گو به صورت تلفنی بیان کرد: می توانیم از شاخص هایی صحبت کنیم کخ برای مردم ملموس باشد مانند شاخص IQS یعنی 4.5 ایراد در 3 ماهه اول استفاده که با حذف خودروهای قدیمی به عدد 2.5 می رسیم و همان خودورهای قدیمی همچنان مورد استفاده مردم است و 7 ایراد در خودرو یعنی نیازهای پایه ای حودرو در طول سه ماه در خودروهای قدیمی داریم و این مشکلی جدی است.

این استاد دانشگاه کیفیت را مقایسه دو موضوع با هم دانست که شامل عملکرد و انتظار از محصول در این مبحث است و بیان کرد: مردم به نوعی انتظار خود را کم کردند و تجربه ای متفاوت با خرید خودرو ارزان با کیفیت پایین خواهند داشت و هم اکنون مشکلات اساسی در کیفیت طراحی داریم تا کیفیت انطباق چرا که بر فلت فورم های گذشته اصرار است و سرمایه گذاری برای محصول جدید انجام نمی شود.

ثقایی راهکار افزایش کیفیت خودروی ایرانی را موضوع مهمی دانست و گفت: اصلاح کیفیت در این صنعت بزرگ نیاز به زمان دارد و بزرگترین دشمن کیفیت انحصار است و در تمام سطوح اقتصاد باید این مهم را در نظر گرفت، هر زمان صنعتی مطمئن باشد که باقی می ماند بر کیفیت آن افزوده نمی شود و در دهه های قبل حتی حاضر نبودیم رنگ خودرو را تغییر دهیم و این صنعت با 30 سال انحصار نیاز به اصلاح دارد و باید به مرور این موضوع اصلاح شود.

وی تأکید کرد: کیفیت با یک معاونت اصلاح نمی شود و نیاز به راهبری دارد و امکان آن نیست که در یک نقطه زمانی و در یک نقطه کوچک بتوانیم کیفیت خودرو را اصلاح کنیم و نیاز به راهبری و مدیریت دارد.

انتظار خودرو لوکس را از محصول 25 میلیونی نداشته باشیم

گلمحمدی در ادامه به دامنه وسیع قیمت خودروها اشاره کرد و گفت: نباید انتظار داشته باشیم خودرویی که کمتر از 25 میلیون قیمت دارد همان کیفیتی را داشته باشد که یک خودرو لوکس دارد و در گروه خودورهای سایپا خانواده X100 و پراید نمره 4 کیفیت دارند در حالیکه خودروهای کیفی قیمت بالاتری دارند و بعضاً خودهایی تا 5 برابر قیمت کیفیت مطلوب دارند.

انتظار خودرهای 30 میلیونی نیز افزایش داشته

استاد رحیمی در مورد انتظار مشتریان خاطر نشان کرد: انتظار مشتریان در خودروهای ارزان قیمت نیز افزایش یافته و در برابر کیفیت و رضایت هم افزایش داشته و در ارتباط با انحصار باید دقیق تر بررسی کرد که مشمول صنعت قطعه سازی نیز می شود.

گلمحمدی معاون کیفیت سایپا کیفیت خودرو را به عواملی چون دانش و تکنولوژوی مرتبط دانست و اظهار کرد: در صنعت خودرو نسبت هزنیه هایی که به آر اند دی و طراحی صرف می شود هزنیه های بالایی است و خودروهای دنیا بیشترین هزینه را نسبت به آر اند دی به فروش دارند و در ایران در مقایسه با دنیا عدد کمتری با معطوف آر اند دی دارد و این میانگین صنایع است و سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه یکی از مسائل است و البته کیفیت طرح خودرو بسیار مهم است.

وی در ادامه به زمان 36 ماهه برای سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری بسیاری نیاز است و میزان قابل توجهی را در مقایسه بیا دیگر صنایع نیاز دارد و به نوعی دومین رتبه سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را در میان صنایع دارد.

استاد رحیمی معاون کیفیت ایران خودرو تصریح کرد: ظرفیت ما تولید خودروهای کلاس یک است و البته خارج از صنعت همگن نیستیم و سازندگان قطعات ما علی رقم کمک بسیاری که به صنعت خودرو می کنند حمایت و سرمایه گذاری لازم را نداشتند و برای تحقق کیفیت بالا گاهی دانش بالایی داریم و گاهی در مواردی دانش چندانی نداریم و موازنه دانش و تکنولوژی در صنایع متعدد مربوطه نداریم و به موزات دنیا در همه صنایع پیشرفت لازم را نداشتیم.

معاون کیفیت سایپا در تشریح برنامه های اصلاح کیفیت خودروهای محصول سایپا بیان کرد: در حوزه ای که مربوط به کارخانه های مونتاژ خودرو است و شرکت های قطعه سازی که در گروه صنعت خودرو است برنامه های زیادی داریم و برنامه بهبود 20 درصد در بازه زمانی سال 97 داریم و این برنامه با تمرکزدر روش های بهبود و حل مسئله مانند آموزش پرسنل و استفاده از تجربیات گذشته برای بهبود کیفیت که منجر به افزایش کیفیت می شود.

معاون کیفیت ایران خودرو از سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومان خبر داد و گفت: در توسعه محصولات سرمایه گذاری کردیم و بالغ بر 300 میلیارد در بخش کیفیت در دو سال گذشته تخصیص دادیم و بخش ای ناوگان خود را از ره خارج خواهیم کرد و متکی هستیم به دانش و تولید داخلی که به عنوان یک الزام است.

وی افزود: محصولات مختلف در شاخص رضایت مشتری متفاوت است و محصولات تولید قبل را 20 درصد تارگت گذاشتیم و تمام تک ستاره ها را دو ستاره کردیم و پنج محصول 4 ستاره داریم.

گلمحمدی با یادآوری اینکه کوئیک اواخر سال گذشته وارد بازار شد گفت: این خودرو فرمان برقی دارد و بسیاری از آپشن هایی را دارد که در این سطح قیمت محصول با کیفیتی است و در کوتاه مدت باید تمرکر کنیم برای اینکه نظر مشتریان را دقیق تر داشته باشیم و با قطعه ساز و در میان مدت ما پلت فورم جدید را عرضه خواهیم کرد و کیفیتی بالاتر از محصولات فعلی خواهد داشت و در بلند مدت هم تمام محصولات رشدکیفی خواهند داشت و خودرو های X را تا پایان سال از رده خارج خواهیم کرد.

استاد رحمی از دو تعهد و الزام ایران خودرو برای تحقق شعار سال خبر داد و گفت: ما به عنوان مصرف کننده محصولات اولویت را به کالاهای ایرانی دهیم و دومین تعهد این است که انگیزه ایجاد کنیم تا مشتری راغب شود و محصول ایرانی را خرید کند.

400

کد خبر: 936356

وب گردی

وب گردی