به ازای هر 100 ازدواج، 23 طلاق در ایران به وقوع می پیوندد

میزان ازدواج و طلاق به عنوان دو اتفاق مهم در یک کشور مورد توجه است و آمار آن در تحلیل‌های جامعه‌شناختی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، نزدیک به یک دهه است که زنگ خطر آمار طلاق در کشور به صدا درآمده است و دلایل مختلفی هم برای آن مطرح می‌شود این در حالی است که هنوز نهادهای متولی، پژوهش‌ معتبری برای کشف دلایل واقعی آن انجام نداده‌اند.

به این آمار توجه کنید:

*ثبت 181 هزار واقعه طلاق در سال 96 و 181 هزار و 500 واقعه در سال 95.

*میزان ازدواج‌های ثبت شده در سال 96 نسبت به سال 95، 8 درصد کاهش (51 هزار مورد) و میزان طلاق‌های ثبتی 7.8 درصد افزایش یافته است.

*در ایران به ازای هر صد ازدواج، 23 طلاق به وقوع می پیوندد که می‌گویند اعتیاد، بیکاری و فقر دلیل آن است.

اینها آماری است که امسال از ازدواج و طلاق در سال 96 اعلام شده است. آماری که همچون حدود یک دهه گذشته از بحران طلاق و دوام پایین پیوندهای زناشویی در کشور حکایت می‌کند.

خانواده کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که بروز هرگونه اختلالی در آن بر پیکره نهاد جامعه اثرگذار است و متلاشی شدن آن یک معضل مهم اجتماعی محسوب می‌شود. متأسفانه اکنون ازدواج که در گذشته امری مقدس تلقی می‌شد در منظر برخی از افراد جامعه به کسب یک تجربه تنزل یافته و همین تنزل و بی‌ارزش شدن باعث شده است طلاق به عنوان اولین راهکار پس از ایجاد اختلاف در زندگی مطرح شود و دیگر به عنوان آخرین راهکار در زندگی اغلب زوجین مطرح نیست.

*تراشیدن هزار و یک علت برای طلاق در سایه انجام نشدن پژوهش‌های علمی

علت‌شناسی یک معضل اجتماعی در پیدا کردن راه‌های کاهش آن نقش بسیار مهمی دارد، کاری که نیازمند پژوهش دقیق است اما با وجود آنکه زنگ خطر افزایش طلاق از اواخر دهه هشتاد به صدا درآمده است اما دلایلی که از بروز طلاق‌ توسط مسئولان و کارشناسان ارائه می‌شود، همان اظهاراتی است که زوجین حین طلاق اعلام می‌کنند؛ اظهاراتی که صرفاً صفحه اول دلایل طلاق است و البته خیلی هم دقیق بیان نمی‌شوند به گونه‌ای که تناقض در آمار به وفور یافت می‌شود.

سمیه خراسانی پژوهشگر مسائل زن و خانواده با اشاره به دلایلی همچون بیکاری، اعتیاد و روابط خارج از خانواده به عنوان مسائلی که توسط زوجین حین طلاق اظهار می‌شود، گفت: «این دلایل صفحه اول ماجراست و دلایلی که پشت پرده است تنها زمانی که گفت‌وگوی عمیق با فرد متقاضی طلاق انجام شود، مشخص می‌شود».

وی ادامه داد: «ما به دلیل فقدان اطلاعات درست از دلایل واقعی طلاق، نمی‌دانیم در چه حوزه‌ای باید آموزش دقیق به زوجین داده شود و پژوهش‌های عمیق بر روی زوجین پیش و پس از جدایی به ندرت انجام می‌شود».

پدرام کاویان پژوهشگر حوزه خانواده نیز با تأیید نبود پژوهش‌های دقیق و علمی در خصوص دلایل طلاق گفت: «بیش از 70 مقاله در موضوع دلایل طلاق در نشریات معتبر علمی و پژوهشی کشور مطالعه‌ کرده‌ام که روش و نتایج پژوهش آن با یکدیگر تناقض دارد و از سوی دیگر مسئولان و کارشناسان نیز دائماً در رسانه‌ها آمار متناقضی ارائه می‌کنند در حالی که در نهادهایی که در حوزه خانواده مسئولیت دارند اساساً مطالعات دقیقی در خصوص دلایل واقعی طلاق صورت نگرفته است».

وی افزود: «دلیل واقعی طلاق آن چیزی که زوجین حین طلاق عنوان می‌کنند، نیست و تنها در مصاحبه عمیق و علمی دلیل واقعی زوجین مشخص می‌شود».

فارس

705

کد خبر: 936416

وب گردی

وب گردی