شورای اقتصاد انحصار صنعت خودرو را لغو کند/ قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار انجام شود

دبیر انجمن خودرو سازان کشور گفت: باید اجازه دهیم تا خودروساز قیمت گذاری آن را در حاشیه بازار انجام دهد و زمانی که خودروساز خود به عنوان قیمت گذار باشد، با افزایش قیمت چندانی در بازار مواجه نخواهیم شد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به نقش صنعت خودرو در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی مستلزم رقابت پذیر شدن تمام کالاها است، زمانی که گفته می شود صنعت خودرو باید رقابت پذیر شود منظور مطلوب شدن کیفیت و قیمت خودرو است.

او با اشاره به انتقاداتی که مردم ایران نسبت به خودروهای داخلی دارند، افزود: مردم ایران رضایت چندانی نسبت به تولیدات داخلی ندارند، بنابراین به طور حتم باید اقداماتی در راستای افزایش کیفیت خودروهای داخلی صورت گیرد و باید عواملی که زمینه ساز بهبود کیفیت خودروهای داخلی هستند، بررسی شود.

نعمت بخش با تاکید بر وجود خودروهای باکیفیت در میان خودروهای داخلی اظهار داشت: خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نیستند از کیفیت بیشتری نسبت به سایر خودروها برخوردارند و شاهد نارضایتی کمتر مشتریان نسبت به این خودروها هستیم.

دبیر انجمن خودرو سازان کشور افزود: خودروهایی که از طریق شورای رقابت قیمت گذاری می شوند به دلیل عدم قیمت گذاری واقعی توسط شورای رقابت، خودروسازها هدف چندانی را برای بهبود کیفیت خودروهای خود نخواهند داشت.

او به افزایش قابل توجه مواد اولیه قطعه سازها اشاره کرد، گفت: طی دو سال گذشته خودروسازها تا دو درصد قیمت خودروهای خود را افزایش دادند، در حالی که در این مدت مس 88 درصد، فودلاد مبارکه 66 درصد و آهن قراضه به میزان قابل توجهی افزایش داشتند.

نعمت بخش با بیان اینکه طبق اعلام بانک مرکزی تورم بخش خودرو شش درصد است، گفت: این آمار بدین معناست که خودروسازها باید تا شش درصد از قیمت محصولات خود را افزایش دهند، در حالی که خودروسازها تنها دو درصد از قیمت خودروهای خود را افزایش دادند و این موضوع باعث زیان دهی و عدم دریافت سود خودروسازها خواهد شد.

دبیر انجمن خودرو سازان کشور اظهار داشت: قطعه سازها به دلیل افزایش قیمت دلار و نیز عواملی دیگر تقاضای افزایش قیمت قطعه می کنند اما به دلیل اینکه خودروسازها به قطعه سازان اعلام می کنند که تنها دو درصد افزایش قیمت داشته‌اند و قادر به پرداخت هزینه بالاتر بابت قطعه نیستند، در نتیجه قطعه سازها جهت جلوگیری از زیان اقدام به کاهش کیفیت قطعات خود می کنند.

او در ادامه بیان کرد: قطعه ساز به دلیل عدم دریافت سود اقدامی را جهت نوسازی ماشین آلات خود نخواهد کرد، بنابراین با همان ماشین آلات 30 سال گذشته قطعه های بی کیفیت تولید می کند.

نعمت بخش با اشاره به روندی که در قیمت گذاری خودرو در دهه 70 در پیش گرفته شده بود، گفت: باید اجازه دهیم تا خودروساز قیمت گذاری خودرو را در حاشیه بازار انجام دهد و زمانی که خودروساز خود به عنوان قیمت گذار باشد، در بازار با افزایش قیمت چندانی همراه نخواهیم شد و در نتیجه خودروساز به دلیل کسب سود بیشتر از توانایی بالاتری در پرداخت هزینه قطعه سازها خواهد بود، بنابراین این امر باعث می شود تا قطعه ساز هم قطعات با کیفیتی را تولید شود و در نتیجه خودروهای با کیفیتی وارد بازار شود، بنابراین این عوامل باعث می شود تا شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری هر چه زودتر محقق خواهد شد.

دبیر انجمن خودرو سازان کشور با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد باید انحصار صنعت خودرو را لغو کند، افزود: شورای اقتصاد در سال 91 مصوب کردند که خودروی سواری، کالای انحصاری است، در حالی که با توجه به تنوع تولیدکنندگان و تولید بیش از 100 نوع خودروی تولید شده، بازار حالت رقابتی پیدا کرده و مردم حق انتخاب دارند، بنابراین در این زمینه شورای اقتصاد باید مصوب کند که خودروی سواری کالای انحصاری نیست و اقدام به لغو مصوبه سال 91 کند تا ضمن رهایی از معضلات شورای رقابت، راه برای تحقق شعار سال 97 باز شود.

401

کد خبر: 936443

وب گردی

وب گردی