به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هادی حق شناس، با اشاره به اعمال تعرفههای جدید بندری از نیمه ماه جاری اظهار کرد: راهبرد اصلی سازمان بنادر و دریانوردی در تهیه، تدوین و اجرای تعرفههای جدید این است که هزینههای کشتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور و در مقابل این اقدام هزینههای بر کالا افزایش یابد.
حقشناس با بیان اینکه هدف این از این کار آن است تا صاحبان کالا از بنادر به عنوان انبار استفاده نکرده و آنرا سریع برای حمل به مقاصد تخلیه کنند، افزود: ما به دنبال جذب کالای ترانزیتی و ترانشیپی به بنادر کشور هستیم، بندر شهید رجایی یکی از بنادری است که با توجه به زیرساختهای مناسب میتواند به هاب توزیع کالا منطقه خلیج فارس تبدیل شود.
او در ادامه با بیان اینکه از 33 میلیون TEU کانتینر وارد شده به خلیج فارس طی سال گذشته حدود 50 درصد به سمت بندر جبل علی رفته است، تصریح کرد: بندر شهید رجایی با توجه به نزدیکی به تنگه هرمز میتواند به هاب ترانزیت و ترانشیپ منطقه تبدیل شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه کاهش هزینههای بر کشتی در بنادر با اعمال تعرفههای جدید با هدف جذب بارهای ترانزیتی و ترانشیپی انجام میشود، گفت: در حال حاضر هزینههای بنادر کشور با شایر بنادر منطقه تقریبا برابر است، اما سازمان بنادر به دنبال آن است که با کاهش هر چه بیشتر هزینهها بنادر ایران را برای خطوط کشتیرانی جذاب کند به طوریکه نتوانند از آن صرفهنظر کنند و به جای بنادر منطقه به بندر شهید رجایی بیاییند.
منبع: تسنیم
402