احتمال تداوم بارش‌ها تا آخر اردیبهشت

مدیر کل شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور با اشاره به احتمال تداوم بارش‌های کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه گفت: گرچه بارش‌های فروردین و اردیبهشت توانست تا حدی میزان بارش دریافتی کشور را افزایش دهد اما مشکل کمبود بارش در کشور حل نشده است چون هنوز نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد کمبود بارش داریم.

به گزارش ایسکانیوز ،مسعود حقیقت با بیان اینکه خوشبختانه طی روزهای گذشته بارش‌ کشور در اغلب مناطق بسیار مناسب بوده و در تعدادی از استان‌ها حتی بارش‌ها بالاتر از حد نرمال گزارش شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از اواسط فردا (۱۳ اردیبهشت) سامانه بارشی جدیدی وارد کشور شود. این سامانه غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از مرکز کشور را در بر می‌گیرد و انتظار می‌رود در هفته پیش رو در بسیاری از مناطق به‌ویژه نیمه غربی کشور بارش‌ها بالاتر از حد نرمال باشد.

وی با اشاره به اینکه در تهران نیز از پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) و طی روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) بارش باران را خواهیم داشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود هفته آینده در بیشتر مناطق کشور هفته خوبی به لحاظ بارشی باشد. به‌طور کلی توقع داریم تا پایان اردیبهشت ماه بارش‌ها به ویژه در نیمه غربی کشور وضعیت قابل قبولی داشته باشد.

مدیر کل شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور در ادامه در مورد شرایط دمایی کشور طی روزهای آینده اظهار کرد: به لحاظ دمایی در روزهای پایان این هفته و هفته آینده دوره‌های دمایی سرد را تجربه خواهیم کرد یعنی در برخی روزها دما کاهش پیدا می‌کند و در برخی روزها شرایط به حالت عادی بر می‌گردد.

افزایش ۳۰ میلی‌متری بارش کشور از ابتدای بهار

حقیقت در پاسخ به این پرسش که آیا بارش‌های بهار ۹۷ توانسته کم‌بارشی‌های کشور را جبران کند، گفت: طبیعی است که بارش‌های فروردین و اردیبهشت توانسته تا حدی میزان بارش دریافتی کشور را افزایش دهد چون تا قبل از سال ۹۷ میانگین بارش کل کشور زیر ۱۰۰ میلی‌متر بود اما خوشبختانه با بارش‌های هفته‌های اخیر میزان بارش تا حدود ۳۰ میلی‌متر افزایش یافت به‌طوری که تا روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) میانگین بارش کشور ۱۲۷.۴ میلی‌متر ثبت شد.

۳۷ درصد کمبود بارش داریم

این کارشناس سازمان هواشناسی تاکید کرد: افزایش بارش دریافتی در فصل بهار به هیچ وجه این به این معنا نیست که مشکل کمبود بارش در کشور به‌طور کامل حل شده است چون هنوز هم نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد کمبود بارش داریم بنابراین واضح است که همچنان نگرانی‌ها نسبت به‌ کم‌بارشی انباشته در کشور وجود داشته باشد و لازم است که نسبت به مدیریت صحیح منابع آبی کشور اقدام جدی انجام دهیم چون ۳۷ درصد کمبود بارش نسبت به بلندمدت عدد کمی نیست.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه پراکنش زمانی بارش‌های کشور نامناسب بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بارش‌های کشور در فصل زمستان وضعیت مناسبی نداشت و باعث از بین رفتن کشت دیم و خسارت به کشاورزان در برخی مناطق به ویژه جنوب کشور شد اما خوشبختانه بارش‌های مناسب طی هفته‌های گذشته برای کشت بهاره اثر مثبتی داشت.

خسارت کشاورزان به دلیل سرمای شدید ناگهانی

حقیقت در پایان در مورد وقوع سرمای ناگهانی در فروردین‌ماه و خسارت به محصولات کشاورزی تصریح کرد: در سال ۹۶ زمستان گرمی داشتیم و دمای هوا در بیشتر مناطق بالاتر از حد نرمال بود و از آنجا که کشاورزی با دما ارتباط تنگاتنگی دارد افزایش دما باعث رشد سریع گیاهان شد و اکثر محصولات به مرحله گلدهی رسیدند که متاسفانه با کاهش ناگهانی دما بسیاری از محصولات کشاورزی دچار سرمازدگی شد.

ایسنا

۷۰۶

کد خبر: 936613

وب گردی

وب گردی