ایران آماده سوآپ نفت کرکوک است

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آخرین وضعیت سوآپ نفت کرکوک را تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جعفری‌نسب با اشاره به مذاکرات بین ایران و عراق برای سوآپ نفت کرکوک اظهار کرد: ایران آماده آغاز این پروژه است و احتمالا به زودی آغاز خواهد شد. به عبارت دیگر ایران منتظر اعلام آمادگی طرف عراقی است.

او با تاکید بر اینکه در طرف ایران همه زیرساخت‌ها آماده شده است، اظهار کرد: منتظریم طرف عراقی هم آماده شود که اعلام کرده اند به زودی آغاز خواهد شد. در طرف ایران همه مشکلاتی که برای سوآپ وجود داشت برطرف شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

در این راستا، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق چندی پیش درمورد سوآب نفت خام کرکوک به ایسنا گفته بود: چندماهی است که این توافق صورت گرفته است. اواخر سال قبل شایعاتی مبنی بر توقف این پروژه شنیده شد اما باید گفت این پروژه ادامه دارد و فکر می کنم اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) اجرایی شود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 936651

وب گردی

وب گردی