تداوم ناآرامی‌ها در ارمنستان

در پی رای‌نیاوردن رهبر مخالفان ارمنستان، هزاران نفر از هواداران وی امروز با مسدود کردن خیابان‌های پایتخت اعلام کردند که نافرمانی مدنی را در سراسر کشور گسترش خواهند داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ده ها هزار تن از معترضان در ارمنستان امروز چهارشنبه، برخی از مسیرها در ایروان پایتخت این کشور و مسیری به سمت فرودگاه را مسدود کردند این اقدام پس از آن صورت گرفت که «نیکول پاشینیان» رهبر مخالفان فراخوان نافرمانی مدنی در سراسر کشور داد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب جمهوری‌خواه روز گذشته با نخست‌وزیری پاشینیان مخالفت کرد. این اقدام باعث حضور معترضان در خیابان‌ها شد و این افراد امروز هم چندین مسیر را در مرکز شهر مسدود کردند. هواداران پاشینیان قصد دارند که مسیر های مختلف در تمام کشور را مسدود کنند.

جوان 24 ساله از معترضان گفت: «با قدرت اقدامات جدیدی از نافرمانی مدنی آغاز خواهد شد. مبارزه ما بی نتیجه پایان نمی‌یابد.»

پاشینیان و هم‌حزبی‌هایش هشدار داده بودند که در صورت رأی منفی به نخست‌وزیری وی، «سونامی سیاسی» راه می‌افتد. وی هفته‌هاست رهبری اعتراضات علیه دولت را بر عهده دارد و رأی پارلمان علیه خودش را «توهین به مردم» توصیف کرده است.

از چندی پیش، تظاهرات در ارمنستان در اعتراض به روی کار آمدن «سرژ سرکیسیان» در مقام نخست‌وزیر این کشور که به مدت 10 سال نیز رئیس‌جمهور بوده، آغاز شد. معترضان خواستار استعفای وی بودند.

سرکیسیان از پاشینیان خواست تا به عنوان رهبر معترضان پای میز مذاکره بیاید اما وی این دعوت را رد کرد و درخواست‌های خود را مطرح کرد.سرانجام پس از اینکه مذاکرات پاشینیان با «کارن کاراپتیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان به نتیجه‌ای نرسید، هزاران تن روز در ایروان، پایتخت ارمنستان تظاهرات کردند.

این در شرایطی بود که دهها سازمان و نهاد دولتی و سیاسی در ارمنستان با اعلام حمایت از نخست‌وزیر این کشور از او خواسته بودند تا این اعتراضات را با توسل به ابزارهای سیاسی آرام کند.

کد خبر: 936654

وب گردی

وب گردی