امنیت بالای ایران نشانگر قدرت نظامی و اقتصادی کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت امروز کشور را مثال زدنی دانست و گفت: در منطقه ای پر از آشوب، ایران دارای امنیت بالایی است که حکایت از قدرت نظامی و اقتصادی کشورمان دارد.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم روز چهارشنبه در اولین روز فعالیت سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران و در مراسم رونمایی از دو کتاب «بازخوانی پرونده ایجابی عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی از سال 1357 تا 1395» و «فقه منابع مالی دولت اسلامی» توضیح داد که تالیف کتاب فقه منابع مالی دولت اسلامی، حاصل سالها تلاشش در تدریس و تدوین کتاب در دانشگاه امام صادق (ع) و تدریس درسی 3 واحدی برای گروه فقه و حقوق اسلامی است.

وی با بیان اینکه در این کتاب، منابع مالی دولت اسلامی از جمله انفال، خراج، خمس، جزیه و مالیات با نگاه حکومت اسلامی بررسی شده است، ادامه داد: چون فقه شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) نگاشته شده، در آن کمتر به مسائل مالی حکومتی پرداخته شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به اینکه ائمه اطهار (س) در دوران غیبت، حقوق خود را مورد بخشودگی قرار داده اند، تصریح کرد: یعنی یک حکم الهی در دوران غیبت ظهور و بروزی در جامعه ندارد و براساس تحقیقات من، انفال در شرایط خاص است.

وی خاطرنشان کرد: در این کتاب درباره انفال، تصاحب و احیای اراضی موات، خراج و زکات نتیجه گیری شده است که در صورت وجود حکومتی مشروع، این وظیفه برعهده حکومت اسلامی است و رابطه آن با خمس، بر دو نوع خاص و عام است.

مصباحی مقدم توضیح داد: خمس فراگیر است و شامل تمامی غنائم و درآمدهای اشخاص می شود، مالیات نیز حقی است که حکومت در صورت کمبود زکات و خمس می تواند آن را کسب کند.

وی درباره وظایف حکومت اسلامی در مسائل مالی نیز گفت: رشد، پیشرفت، توجه به منابع، به کارگیری فناوری های نو، سلامت عمومی جامعه و تهیه هزینه های عمومی نیازمندان از وظایف حکومت اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کتاب «پرونده ایجابی عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی از سال 1357 تا 1395» نیز اظهار داشت: متاسفانه تا قبل از انقلاب نخبگان کشور را سرکوب می کردند و ظرفیت های علم و فکری نسل جوان را نادیده می گرفتند ولی انقلاب اسلامی جوانان را باور کرد و باعث ظهور و بروز آنها شد، بعد از دفاع مقدس نیز قدرت جوانان افزایش یافت به شکلی که در سال گذشته دیدیم که چگونه نظامیان آمریکایی در برابر سپاهیان در خلیج فارس زانو زدند.

مصباحی مقدم ادامه داد: البته منکر مشکلات جدی در کشور و همچنین مسائل ناشی از تحریم های سنگین سال های اخیر نیستیم که به کشور ضربه های جبران ناپذیری وارد کرد اما امروز نیز نباید غفلت کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران را نباید با اقتصاد اروپا و امریکا مقایسه کرد، بلکه باید با کشورهای منطقه مقایسه شویم، اظهار داشت: در مدیریت کشور طی سال های گذشته، شاهد ضعف های فراوانی بودیم و اگر نخبگی در عرصه امنیت ملی، قدرت نظامی و فناوری های پیشرفته را نیز در عرصه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع به کار می گرفتیم، امروز با مشکلات فراوانی روبرو نبودیم.

سرپرست گروه محققان کتاب بازخوانی پرونده ایجابی عملکرد جمهوری اسلامی از سال 1357 تا 1395 نیز در این مراسم گفت: درست است که انقلاب اسلامی، انقلابی ایدئولوژیک بود، اما در عرصه های اقتصاد و فرهنگ و اجتماع نیز تاثیرگذار بوده است.

«علی طاهری فرد» خاطرنشان کرد: مبنای شناسایی خدمات نظام به کشور در این کتاب براساس قانون اساسی است و به این نتیجه رسیده ایم که دورانی که جمهوری اسلامی از نظر جنگ، تحریم و فشارهای فراوان تحمل کرده است را هیچ کشور دیگری در دنیا متحمل نشده و حتی با دست اندازهایی که داشته ایم توانسته ایم حتی از بسیاری کشورهای توسعه یافته نیز جلوتر باشیم.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.

نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت 130 هزار متر مربع راه اندازی شده تا دو هزار و 50 ناشر داخلی و 132 ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه کنند.

در این دوره نمایشگاه، ناشران آموزشی با 15 هزار و 633 عنوان کتاب و ناشران دانشگاهی با 64 هزار و 444 عنوان کتاب حضور دارند.

صربستان کشور میهمان و تونس شهر میهمان این دوره نمایشگاه هستند و ناشران آلمان، چین، ایتالیا، عمان، مجارستان، اتریش، روسیه و عراق نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند.

301

کد خبر: 936702

وب گردی

وب گردی