فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به گفته خودش از صفر تا 100 جنگ تحمیلی در عرصه دفاع از کشور حضور داشته و مجروحیت نیز مانعی برای ادامه حضورش در دفاع مقدس نشده است، هیچ علاقه‌ای برای بیان خاطرات خود ندارد.

نه از ماجرای نجات جان شهید جهان‌آرا سخن می‌گوید و نه از خرمشهر و نحوه مجروح شدنش، با این حال از خاطره‌نویسی برخی از حوادث دوران دفاع مقدس ابراز ناراحتی می‌کند و معتقد است آنها حق دیگران را در هشت سال جنگ تحمیلی رعایت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا شناورهای نیروی دریایی ارتش در دوره فرماندهی امیر سیاری برای اولین بار به اقیانوس آرام و اطلس وارد شدند و بارها با دزدان دریایی در خلیج عدن درگیر شده و کشتی‌های تجاری کشورمان و سایر کشورها را از چنگ دزدان دریایی نجات داده‌اند.ساخت انواع ناوشکن‌ها و شناورهای سطحی و زیرسطحی از افتخارات و دستاوردهای نیروی دریایی محسوب می‌شود.هم اکنون نیروی دریایی علاوه بر تامین امنیت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های آزاد، توسعه سواحل مکران را به عهده گرفته است.

دریادار سیاری با تاکید بر آمادگی کامل نیروی دریایی برای مقابله با تهدیدات اظهار کرد: نداجا همه کشتی‌ها را در منطقه رصد می‌کند و اطلاعات دقیقی از مسیر حرکت آنها دارد. مصاحبه تفصیلی امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران ایسنا درباره فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش به شرح زیر است:

رهبری پیگیر مساله توسعه سواحل مکران است


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه سواحل مکران هم توسط نیروی دریایی و هم اکثر وزارتخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: ما یک کشور دریایی هستیم و نزدیک به یک سوم مرزهای ما دریایی است بنابراین ما باید از نعمت‌های خدادادی دریاها بهره ببریم که تاکنون چنین بهره‌ای را نبرده‌ایم. دریا برای هر کشور ساحلی می‌تواند مبنای پیشرفت باشد و رهبری هم در این باره می‌فرمایند که منافع کشور در دریا راهبردی و کلان است.

وی در ادامه افزود: در 100 سال گذشته استعمار اینگونه برنامه‌ریزی کرده بود که ما را از دریا دور کند به گونه‌ای که در حال حاضر عده‌ای می‌گویند حضور در دریاهای آزاد به چه معناست یا توسعه سواحل چه فوایدی دارد؟ در حالیکه عرصه دریا عرصه سیادت جمهوری اسلامی است. ما در 30 سال گذشته تدابیری از رهبری درباره استفاده از دریاها داشته‌ایم که این تدابیر کمتر عملی شده‌اند اما رهبری در چند سال گذشته شخصا وارد کار شده‌اند و دو سفر به بندرعباس و سواحل جنوبی کشور داشته‌اند. تاکیدات مستمر ایشان باعث شده که کشور به دریا نزدیک شود. این نگاه یک نگاه ضداستعماری است.

مهم‌ترین ساحل‌ ما محروم‌ترین ساحل است


سیاری همچنین با اشاره به اینکه بازگشت به دریا امروزه کاملا مطرح شده است، خاطرنشان کرد: رهبری اشاره کرده‌اند که سواحل و دریا برای ما یک گنج و ذخیره است که ما این گنج را هنوز کشف نکرده‌ایم. در واقع مهم‌ترین مرز ما در سواحل مکران است. اکنون همه شهرهای مهم دنیا در کنار دریاها قرار دارند به جز منطقه ما که مهم‌ترین ساحل‌ ما محروم‌ترین ساحل است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما موظفیم در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ‌این حضور نشان دهنده اقتدار و توانمندی کشور است و به نوعی غرور ملی محسوب شده و آثار تجاری، فرهنگی، دفاعی و اقتصادی دارد. نیروی دریایی از سویی پپشروی حرکت توسعه سواحل مکران بوده و اکنون در آن مناطق مستقر شده و در حال ساخت اسکله و موج‌شکن است. رهبری فرموده‌اند که یکی از ویژگی‌های نیروی دریایی این است که این نیرو در آبادسازی کشور موثر است.

وی در همین رابطه افزود: استقرار نیروی دریایی موجب آبادانی سواحل جنوبی کشور شده است. در حال حاضر در این مناطق جاده، فرودگاه، مدارس، مجموعه‌های ورزشی و مجموعه‌های بهداشتی و درمانی در حال ساخت است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که مهم‌ترین بنادر ما در این سواحل احداث شود. ما در پی این هستیم که دیگران را نیز پای کار آوریم زیرا توسعه سواحل مکران و توسعه دریامحور کشور ضروری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های نیروی دریایی در این مناطق شیلات، بنادر، سازمان دریانوردی، دانشگاه‌ها و مناطق آزاد نیز وارد منطقه می‌شوند. در همین راستا کارگروه توسعه سواحل مکران که مصوب شورای عالی امنیت ملی است به ریاست معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شده و تاکنون چهار یا پنج جلسه نیز برگزار شده است. همچنین آقای جهانگیری، وزیر بهداشت، آموزش و پرورش، نیرو و ارتباطات نیز از این مناطق بازدید کردند. تلاش ما این است که مهم‌ترین بنادر کشور در این سواحل ساخته شود البته ساخت این بنادر به زمان نیاز دارد.

به همکاری بیشتر سایر دستگاه‌ها، فرهنگ‌سازی و تامین اعتبارات نیازمندیم


سیاری درباره انتظارات و توقعات نیروی دریایی از سایر دستگاه‌های کشور، گفت: در زمینه توسعه سواحل مکران انتظارات ما تاکنون برآورده نشده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد به گونه‌ای که سرعت توسعه این سواحل افزایش یابد. ما به همکاری بیشتر سایر دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی و تامین اعتبارات نیازمندیم البته می‌دانیم که دولت در تامین اعتبارات محدودیت‌هایی دارد.

ناوشکن شهید بایندر، کانتینربر چینی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ناوگروه سی و یکم نیروی دریایی در ورودی باب‌المندب قرار دارد، خاطرنشان کرد: این ناوگروه در منطقه دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج عدن گشت می‌زند و اخیرا نیز در بندر صلاله پهلو گرفته بود. این ناوگروه دو هفته پیش یک کشتی کانتینربر چینی که از سنگاپور بارگیری کرده و به سمت دریای سرخ در حرکت بود را از هجوم دزدان دریایی نجات داد.

وی همچنین افزود: هنگامی که دزدان دریایی به این کشتی حمله کردند این کشتی تقاضای کمک داشت که ناوشکن شهید بایندر در منطقه حضور داشت و توانست دزدان دریایی را از منطقه دور کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شمال اقیانوس هند یک گلوگاه مهم محسوب شده و به همین دلیل مورد توجه دزدان دریایی است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که امکان حضور در دریاهای آزاد را دارند در این منطقه حضور دارند و اگر کشوری در این منطقه حضور ندارد به این معناست که توانمندی این حضور را ندارد. روزانه ناوگروه‌های 20 تا 30 کشور در این منطقه گشت‌زنی می‌کنند که اکثر آنها تحت کنترل ناتو هستند. تنها چند کشور مثل ایران، چین و روسیه به صورت مستقل عمل می‌کنند.

برای دفاع از کشتی‌های تجاری خود نیازی به همکاری با سایر ناوگروه‌ها نداریم


سیاری درباره نحوه کمک‌رسانی ناوگروه‌ها به کشتی‌های تجاری، گفت: هنگامی که یک کشتی تجاری مورد هجوم قرار می‌گیرد، ناوگروه‌ها وظیفه دارند که به تقاضای کمک وی توجه کنند. هنگامی که کشتی چینی تقاضای کمک کرد ناوشکن بایندر در آن نزدیکی بود و بر همین اساس به این کشتی کمک کرد. ما برای دفاع از منافع و کشتی‌های تجاری خود هیچ نیازی به همکاری با ناوگروه‌های کشورهای دیگر نداریم.

با ناوگروه چینی تمرین مشترکی در حوزه امداد و نجات، محیط زیست، ارتباطات و اطلاع‌رسانی داشتیم


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد پهلوگیری ناوگروه هفدهم نیروی دریایی چین در بندرعباس، گفت: این ناوگروه متشکل از دو ناوشکن بود و حدود 650 پرسنل داشت که چهار روز مهمان ما بود و در این چهار روز از تجهیزات مختلف نیروی دریایی ما بازدید داشت.

وی درباره اهمیت حضور ناوگروه چینی در ایران، گفت: این حضور نشان دهنده این است که کشور چین به توانمندی‌های دریایی ایران پی برده است. ناوگروه‌های ما دو سال پیش یک کشتی چینی که دزدیده شده بود را از چنگ دزدان دریایی نجات داد. اکنون چین به توانمندی‌های دریایی ما پی برده است البته من نمی‌گویم تجهیزات ما به اندازه کشور چین است اما ما توانسته‌ایم توانمندی‌های خود را به بسیاری از کشورها نشان دهیم. البته ما دنبال تجاوز به هیچ کشوری نیستیم اما همه باید بدانند ایران دارای یک نیروی دریایی راهبردی و توانمند است و می‌تواند از منافع خود حفاظت کند. ما نمی‌توانیم در آب‌های آزاد حضور نداشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: پرسنل ناوگروه نیروی دریایی چین در کلاس‌های ما شرکت کرده و ما با آنها تبادل آموزشی داشتیم و هم آنها با امکانات ما آشنا شدند و هم ما از امکانات آنها مطلع شدیم، آنها از شهرهای ما بازدید کردند.

سیاری با بیان اینکه معمولا پس از پهلوگیری یک ناوگروه، تمرین مشترکی با کشور میزبان انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما با ناوگروه چینی تمرین مشترکی در حوزه امداد و نجات، محیط زیست، ارتباطات و اطلاع‌رسانی به مدت یک روز( 3 مهر) داشتیم و سپس این ناوگروه ماموریت خود را ادامه داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پیش از این ناوگروه‌های کشورهای روسیه، عمان و پاکستان در بنادر کشور ما پهلو گرفته بودند، گفت: در سال 91 نیز ناوگروه 24 نیروی دریایی در بندر چان چیانگ چین پهلو گرفت و در واقع وارد اقیانوس آرام شد. ما علاوه بر این در دریای مدیترانه حضور یافته و در بندرهای لاذقیه، جیبوتی، صلاله، کراچی، سودان، بمبئی، کلمبو، آستراخان و دارالسلام حضور یافته‌ایم که این سفرها نشان دهنده راهبردی، سیاسی و بین‌المللی بودن نیروی دریایی است.

سیاری با اعلام حضور احتمالی ناوگروه‌های روسیه در بنادر ایران، گفت: این ارتباطات موجب می‌شود که تعاملات میان کشورها افزایش یابد و رهبری هم اشاره کرده‌اند که نیروی دریایی می‌تواند در تحکیم روابط دیپلماسی تاثیرگذار باشد.

مسیر همه شناورها را در منطقه رصد می‌کنیم


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهدیدهای نظامی آمریکا در سال 2008، خاطرنشان کرد: حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در آب‌های آزاد در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان بر طبق قوانین بین‌المللی است اما ما هیچگاه اجازه ندادیم آنها به مرزهای آبی ما نزدیک شوند. ما در آن دوران آمادگی رزمی خود را حفظ می‌کردیم زیرا یک یگان نظامی باید همیشه احساس کند که تهدیدی وجود دارد تا آمادگی‌اش پایین نیاید. ما در آن مقطع بر همین اساس عمل می‌کردیم و رزمایش ولایت 90 را برگزار کرده و تا مدار ده درجه رفتیم. آنها در این رزمایش توانمندی‌ و هوشیاری ما را درک کردند.

وی گفت: ما در حال حاضر نیز همه شناورها را در منطقه رصد می‌کنیم و اطلاعات دقیقی از مسیر حرکت آنها داریم و می‌دانیم آنها چه موقع وارد بندری می‌شوند و چه موقع آن بندر را ترک می‌کنند. ما آماده مقابله با هر تهدیدی هستیم و همین آمادگی موجب شده هیچ کس اجازه تعرض به خود را ندهد. زمانی بحث بستن تنگه هرمز مطرح بود ولی من می‌گویم ما آنقدر توانمند هستیم که می‌توانیم امنیت را در عرصه دریاها برقرار کنیم و اصلا نباید چنین بحث‌هایی مطرح شود.

زیردریایی فاتح یکی از زیردریایی‌های نیمه سنگین خوب دنیاست


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه زیردریایی‌های نیروی دریایی مثل یونس و طارق به خلیج عدن، دریای سرخ، بمبئی و سریلانکا رفته‌اند، گفت: سوخت این زیردریایی‌ها هم‌اکنون دیزلی است.

سیاری افزود: زیردریایی فاتح نیز در هفت آذر رونمایی می‌شود. این زیردریایی برد عملیاتی و عمق قوس خوبی داشته و سلاح‌هایش هوشمند است. این زیردریایی امکانات بیشتری نسبت به سایر زیردریایی‌های نیروی دریایی داشته و در داخل کشور هم تولید شده و اگر عیبی داشته باشد آن را در آینده برطرف می‌کنیم. زیردریایی فاتح یکی از زیردریایی‌های نیمه سنگین خوب دنیا محسوب می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نیازمندی‌های نیروی دریایی توسط متخصصان داخلی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نیازی به تامین تجهیزات خود از کشورهای خارجی نداریم زیرا خرید آنها بسیار گران‌تر از تولید داخلی می‌شود و کشورهای خارجی نیز تجهیزات خود را به ما نمی‌فروشند.

موشک قدیر بر شناورهای بزرگ نداجا مستقر شده‌ است


وی درباره پروژه‌های در دست اجرای نیروی دریایی نیز گفت: ما ساخت ناوهای موشک‌انداز، ناوشکن کلاس جماران، پروژه موج و شناورهای دماوند و سهند را در دست اجرا داریم که دماوند هفت آذر رونمایی خواهد شد. ما همچنین تلاش می‌کنیم تا تجهیزات مورد نیاز خود و همچنین تعمیرات شناورهای خود را در داخل کشور انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: هر کدام از شناورهای نیروی دریایی استعدادهای موشکی مختلفی دارند به گونه‌ای که موشک‌های کوچک بر شناورهای کوچک و موشک‌های بزرگ‌تر بر شناورهای بزرگ‌تر نصب می‌شوند. هم‌اکنون موشک قدیر که موشک کروز دریاپایه است بر شناورهای بزرگ ما مستقر شده‌است.

آماده حضور در آفریقای جنوبی هستیم


سیاری با بیان اینکه ما این آمادگی را داریم که در اقیانوس آرام و اطلس حضور داشته باشیم، گفت: منطقه ماموریت نیروی دریایی در مدار 10 درجه یعنی خلیج عدن، باب ‌المندب، سومالی و جنوب هندوستان است و خارج شدن از این منطقه به مجوز سلسله مراتب بالاتر نیاز دارد. ما آماده حضور در آفریقای جنوبی هستیم.

رزمایش ولایت 93 در فصل زمستان و در مدار 10 درجه برگزار می‌شود


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد برگزاری رزمایش‌های نیروی دریایی نیز گفت: رزمایش ولایت 93 در فصل زمستان و در مدار 10 درجه برگزار می‌شود که در این رزمایش ما با نیروی دریایی سپاه نیز همکاری می‌کنیم. البته برگزاری این رزمایش نیز به مجوز سلسله مراتب بالاتر نیاز دارد.

وی افزود: نیروی دریایی تاکنون رزمایش‌های مشترکی را در بعد تجسس و امداد و نجات با کشورهای عمان ،پاکستان و چین برگزار کرده اما برگزاری رزمایش نظامی با سایر کشورها به تصمیم مقامات بالا بستگی دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: از نظر عملیاتی دریای خلیج‌فارس در اختیار نیروی دریایی سپاه و دریای عمان در اختیار نیروی دریایی ارتش است اما یگان‌های هر دو نیرو در دریای خلیج‌فارس و عمان حضور دارند.

سیاری درباره آموزش تکاوران نیروی دریایی نیز گفت: اساس آموزش تکاوران نیروی دریایی، آموزش انگلیسی بوده است اما با آغاز جنگ تحمیلی ما تجربیات زیادی را به دست آوردیم و بر اساس همین تجربیات و آموزش‌های پایه تکاوران خود را در داخل کشور آموزش می‌دهیم، این تکاوران از آمادگی و قابلیت بالایی برخوردار هستند.

سومین همایش طب دریایی و زیرسطحی برگزار می‌شود


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا سال 73 نیروی دریایی، زیردریایی نداشت، گفت: پس از استفاده از زیردریایی ما متوجه شدیم طب زیردریا طب مخصوصی است. از سویی ما تا قبل از سال 87 دریانوردی طولانی نداشتیم و حداکثر پانزده روز سفر می‌کردیم اما پس از حضور در آب‌های ازاد و انجام سفرهای 100 روزه مسائل جدیدی در حوزه بهداشت و درمان مطرح شد. ما برای تامین سلامت جسمی و روحی کارکنان خود طب دریا و زیردریا را دنبال کردیم و حتی از این طریق به درمان سایر بیماری‌ها نیز کمک کردیم. در این راستا دو همایش طب زیرسطحی نیز برگزار کردیم که با استقبال خوبی هم مواجه شد و مقالات زیادی در این باره ارائه شد. سومین همایش را نیز در بهمن یا اسفند سال جاری در بندرعباس برگزار می‌کنیم. این همایش‌ها مسئولان، شرکت‌های دانش بنیان، وزارتخانه‌ها و دانشگاهیان را به پای کار آورده است.

در خاطره نویسی از دوران دفاع مقدس باید انصاف داشت


وی در بخش پایانی مصاحبه خود درباره دوران دفاع مقدس و خاطره‌نگاری‌ها از آن دوران، اظهار کرد: برخی خاطره‌نویسی‌ها دقیق نبوده و انصاف نیست که حق دیگران را رعایت نمی‌کنند به گونه‌ای که فرد در قسمت محدودی فعالیت داشته و از مناطق اطراف خود بی‌خبر بوده اما در کتاب خود به گونه‌ای می‌نویسد که هر چه بوده در همان منطقه وی رخ داده است. کسانی که خاطرات خود را می‌نویسند نباید حق دیگران را از بین ببرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افرود: به طور مثال کتابی منتشر شده است که در آن نقش تکاوران نیروی دریایی را در خرمشهر نادیده گرفته است که آقای صمدی فرمانده اسبق نیروی دریایی در کتاب خاطرات خود به سراغ آن رفته و خطاب به نویسنده گفته است که خون تکاوران نیروی دریایی به گردن نویسنده این کتاب است زیرا این نویسنده هیچ اطلاعاتی درباره سایر مناطق و نقش سایر نیروها بویژه تکاوران نیروی دریایی بیان نکرده است.

وی در همین رابطه افزود: در رابطه با حضور نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس چند کتاب در حال نگارش است و من نیز در آینده خاطرات خود را از دوران دفاع مقدس می‌نویسم.

سیاری درباره فعالیت خود در دوران دفاع مقدس، گفت: بعد از مجروحیت من عده‌ای اصرار داشتند که من به مراکز آموزشی بروم اما من متعهد بودم که تا پایان جنگ منطقه را ترک نکنم زیرا اگر جنگ تمام می‌شد و من می‌خواستم در مورد جنگ صحبت کنم خجالت می‌کشیدم بگویم که در مقاطعی از جنگ حضور نداشته ام. من با افتخار از صفر تا 100 جنگ در منطقه باقی ماندم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان با بیان اینکه تا شش ماه پس از پذیرش قطعنامه،من در منطقه ماندم و پس از آن به منجیل رفتم، اظهار کرد: من در زلزله منجیل زیر آوار ماندم. پس از آن به بندرعباس رفتم که مساله یاوه‌گویی کشورهای منطقه خلیج فارس در مورد جزایر سه‌گانه پیش آمد که ما به این جزایر لشکرکشی کرده و هشت سال در آن جزایر با اقتدار باقی ماندیم.
کد خبر: 94589

وب گردی

وب گردی