ایسکانیوز : آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از جهانیان درخواست کمک به 1450 هزار نفر از کردان سوریه کرده است که طی روزهای اخیر از ترس حمله تروریست های داعش خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به ترکیه گریخته اند .

بنا بر اعلام آژانس 80 درصد این پناهندگان زن و کودک هستند که با حداقل لباس و وسایل شخصی خانه هایشان را ترک کرده اند و به مهاجرتی بزرگ دست زده اند.

این فاجعه انسانی در حالی رقم می خورد که وجه انسانی قربانیان داعش به موضوعی سیاسی بدل شده است و کشورهای غربی مشغول برگزاری نمایش هایی هوایی با نام " حمله هوایی " به تروریست ها هستند و هر روز گزارش این حملات در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد .این  حملات باعث شده است که تروریست های داعش با تغییر استراتژی در مواضعی میان مردم مستقر شوند که حمله های هوایی بسیاری از مردم بی پناه را هدف قرار دهند . در واقع آن چه امروز جریان دارد، تلفات اندکی بر تروریست ها وارد می آورد و در کنار آن بخشی از زیرساخت های کشور سوریه نابود شده و شماری از مردم بی گناه نیز کشته می شوند.

تحلیلگران می گویند، حمله های هوایی به تروریست های داعش اگر با حملات زمینی توام نباشد از نظر نظامی یک اشتباه فاحش است چرا که تاکنون هیچ نیروی کلاسیک نظامی نتوانسته است بر نیروهایی تروریستی که جنگ کماندویی و نامنظم آموخته اند پیروز شود چه رسد به این که نیروهای کلاسیک با حملات هوایی و با هواپیماهای جنگی و بمب افکن به تروریست ها حمله کنند!

نمونه های ناکام جنگ کلاسیک و منظم با نیروهایی که جنگ نامنظم آموخته اند و شبیه چریک ها عمل می کنند بسیار است که مهمترین آن جنگ نیروهای آمریکایی به ویت کنگ ها در ویتنام است که طی آن آمریکا پس از سال ها جنگ و صرف بودجه ای عظیم ناکام شد و به ناچار از ویتنام جنوبی گریخت .

نمونه دیگر جنگ نیروهای کلاسیک و منظم روسیه با جنگجویان نامنظم چچن بود که هزینه های بسیاری بر دولت روسیه تحمیل کرد.

براساس گفته های همین کارشناسان ، روسیه هنگامی توانست چچن را آرام کند که از نظر اطلاعات با کمک نیروهای داخل چچن جدایی خواهان این سرزمین را از داخل مورد حمله قرار داد. یعنی این که اگر روسیه توانست بر نیروهای کماندویی چچن پیروز شود و اوضاع را آرام کند، این ارتش منظم و نیروی هوایی روسیه نبود که پیروز شد بلکه روسیه جنگی شبیه جنگ " تروآ"را سازمان داد و از داخل توانست چچن را آرام کند گرچه هنوز این ناحیه بالقوه ناآرام است.

بنابراین غرب باید با تجربه هایی که از گذشته دارد متوجه اشتباه فاحش خود بشود و مبارزه با تروریست های داعش را به خود کشورهای منطقه واگذار کند، گرچه شاید امریکا از این حملات هوایی دنبال هدف های دیگری است و تحت پوشش مبارزه با داعش می خواهد با کمک کشورهای دیگر به اهداف از پیش تعیین شده خود در منطقه برسد.

آن چه آقای روحانی رئیس جمهوری در مجمع سازمان ملل متحد گفت و از امریکا خواست که مبارزه با تروریست ها به کشورهای این منطقه یعنی خاورمیانه واگذار کند اگر با توجه غربیان رو به رو شود آنان را از فرو رفتن در باتلاق جنگ تازه و فرسایش نجات می دهد . اگر غرب هدف رهایی از داعش را دارد می تواند منطقه را به حال خود بگذارد و از کشورهای بزرگ منطقه به ویژه ایران بخواهد که با کمک همسایگان  معضل داعش را حل کنند .

البته گفتنی است غرب به این دلیل زیر بار پذیرفتن چنین پیشنهادی نمی رود که نمی خواهد با ایران مقتدرتر از امروز که توانسته باشد تروریست های داعش را سر پای خود بنشاند رو به رو شود . در چنین حالتی غرب ناچار به پذیرش این اقتدار شده و در مناسبات خود ناچار می شود کوتاه بیاید.

گرچه در نهایت غرب خواهد پذیرفت که گره داعش این گونه که اکنون عمل می کند گشودنی نیست و شاید بعد از ضرر و زیان فراوان متوجه اشتباه فاحش خود بشود.

باید منتظر باشیم تا ببینیم حملات کنونی هواپیمایی پیشرفته غربی در خاک عراق و سوریه چه دستاوردهایی خواهد داشت . دستاوردهایی که دیر یا زود تنایج آن آشکار خواهد شد و به یقین تعیین این نتیجه، شکست داعش نخواهد بود بلکه این گروه تروریستی برای مدتی از دیدها پنهان می شود تا در فضای مناسب باز  دوباره و با هدفی دیگر آفتابی شود .
..................................
* سردبیر

 

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 94654

وب گردی

وب گردی