نحوه تامین منابع مالی حقوق کارکنان و بازنشستگان ایران‌ایر در هاله‌ای از ابهام

در حالی مدیرعامل ایران‌ایر از استقراض پول از سازمان بنادر برای پرداخت حقوق آذرماه ۹۶ بازنشستگان خبر داده بود که مشخص نیست حقوق کارکنان و بازنشستگان این ایرلاین در ماه‌های دی، بهمن، اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ چگونه و از چه مسیری تامین شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس 9 دیماه سال گذشته در مراسم ورود 2 فروند هواپیمای ATR به ناوگان ایران‌ایر در میانه سخنانش درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور و انتقاد از تعداد زیاد ایرلاین‌های ایرانی به یک اتفاق عجیب در وزارت راه و شهرسازی اشاره‌ای کوتاه کرد.

رضایی در این‌باره گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تامین هزینه های جاری خود از ظرفیت های دیگر وزارت راه و شهرسازی استفاده کرده است. این کار (استقراض) در شان ایران ایر نیست.

گرچه او مشخص نکرد دقیقا از چه ظرفیت وزارت راه برای کمک به ایران‌ایر استفاده شده، اما اندکی بعد مدیرعامل هما در جمع خبرنگاران جزئیات بیشتری از این استقراض را اعلام کرد.

فرزانه شرفبافی در حاشیه مراسم ورود 2 فروند ای تی آر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس ایران ایر از چه ظرفیتی برای تامین هزینه های جاری خود استفاده کرده و مبلغ مورد نظر چه میزانی بوده است، اظهار کرد: ماه گذشته (آذر 96) برای پرداخت حقوق بازنشستگان مجبور شدیم 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر استقراض کنیم.

او با بیان این‌که در تلاشیم بخشی از منابع مالی ایران ایر را تقویت کنیم، تاکید کرد: در این راستا با استفاده صحیح از ناوگان و قیمتگذاری صحیح بلیت های پروازی افزایش درآمدهای ایران ایر را شاهد خواهیم بود.

اوتصریح کرد: به این ترتیب می توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

از این اظهارات بیش از چهار ماه می‌گذرد و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به غیر از دغدغه‌های تامین حقوق و دستمزد، درگیر کارکنان شرکت‌های طرف قرارداد خود نیز بوده است. (لینک خبر)

چند روز پیش کترینگ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از 6 سال خاک خوردن راه‌اندازی شد. مدیرعامل ایران‌ایر درباره این مجموعه گفت: سالانه 250 تا 300 میلیون تومان هزینه نگهداری تجهیزات خاموش کترینگ هما در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بود که با هزینه 1.5 میلیارد تومانی راه‌اندازی شد.

یکی از ابهامات اقدام اخیر ایران‌ایر نحوه تامین منابع مالی 1.5 میلیارد تومانی بود که مدیرعامل هما هیچ اشاره‌ای به آن نکرد و به بهانه برگزاری جلسه در پاستور از حضور بین رسانه‌ها و شفاف‌سازی در این رابطه خودداری کرد.

از سوی دیگر مشخص نیست در ماه‌های دی،‌بهمن، اسفند 96 و فروردین 97 حقوق کارکنان و بازنشستگان هما چگونه تامین شده است. به نظر می‌رسد فعلا قرار نیست در این رابطه، وضعیت مبهم قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ و همچنین برنامه مدیران برای نجات همای زیانده اطلاعات شفافی در اختیار افکار عمومی بگیرد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 946893

وب گردی

وب گردی