دستگاه رباتیکی برای کمک به بیماران نارسایی قلبی ساخته شد

تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "هاروارد" با همکاری بیمارستان کودکان "بوستون"، دستگاه رباتیکی برای کمک به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ساختند.

به گزارش ایسکانیوز، بهترین روش درمانی "نارسایی قلبی" عمل پیوند قلب است. بیماران مبتلا، قبل از عمل پیوند، دستگاه " کمک رسان بطنی" (VADs) را به قلب خود متصل می‌کنند.

این دستگاه ظرفیت پمپاژ خون به بطن چپ را افزایش می‌دهد. به نحوی که خون کافی برای تمام بدن فراهم می شود. با این حال ممکن است با پمپاژ مصنوعی این دستگاه، خون در بدن لخته شود که ممکن است موجب سکته مغزی یا قلبی شود. به همین دلیل برای پیشگیری از این خطر، باید از رقیق کنندهای خون در این دستگاه استفاده شود.

در همین راستا، تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "هاروارد" با همکاری بیمارستان کودکان "بوستون"، دستگاه رباتیکی ساختند که بدون داشتن هیچ گونه عوارض جانبی از قبیل سکته، به ضربان منظم قلب کمک می‌کند.

این ربات متشکل از سه بخش است. یک قالب نیم دایره‌ای که دور قلب قرار می‌گیرد، یک باند عضلانی برای انقباض قلب و یک بخش لنگر مانند برای ثبات قلب.

این دستگاه با موفقیت روی خوک‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته است.

نارسایی‌های قلبی معمولا زمانی رخ می‌دهند که یکی از دو بطن راست یا چپ نتواند به خوبی عمل کند.

این دستگاه رباتیک برای تمامی بخش‌های قلبی ساخته نشده است و تنها در "بطن" قلب قرار می‌گیرد.

این دستگاه بر خلاف دستگاه‌های " کمک رسان بطنی" ( VADs) نیازمند رقیق کننده خون نیست و عوارض جانبی مانند ایجاد لخته در خون ندارد.

انتظار می‌رود که توسعه این دستگاه رباتیک به 26 میلیون بیمار مبتلا به "نارسایی قلبی" در سراسر جهان کمک کند. به خصوص به کودکانی که به دلیل عوامل ارثی، خون کافی ندارند.

گفتنی است این دستگاه هنوز روی انسان آزمایش نشده است و لازم است برای استفاده آن روی بیماران، آزمایشات بالینی انجام شود.

قرار است در آینده، اندازه "پمپ هوا" این دستگاه کوچک‌تر شود تا به راحتی قابل حمل باشد.

نتایج این مطالعه در مجله " Science Robotics" منتشر شد.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 946981

وب گردی

وب گردی