اردیبهشت دلربای شیراز

اردیبهشت دلربای شیراز که نارنج‌هایش را در بهار به دل‌شیفتگان هدیه می‌دهد همه را به سوی خود می کشاند و شاید بی دلیل نباشد که زیباترین ماه و بهترین روز سال یعنی 15 اردیبهشت به نام شیراز نام گذاری شده است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، امروز ۱۵ اردیبهشت ماه است که با تصویب شورای شهر شیراز با عنوان روز شیراز نامگذاری شده است. این برای اولین بار است که برای بزرگداشت یکی از شهر های ایران زمین یک روز مخصوص نامگذاری شده است .

چندین سال است که این روز رسما وارد تقویم شمسی شده و به مناسبت آن هر سال در شیراز مراسم هایی به رسم بزرگداشت این شهر تاریخی و فرهنگی برگزار می شود. شاید این روز آن چنان که باید خود را به ایرانیان معرفی نکرده باشد و همه از وجود چنین روزی مطلع نباشند.

از جمله مراسم هایی که به مناسبت بزرگداشت شیراز توسط شهرداری این شهر در چندین سال گذشته انجام شده مراسم به پرواز در آمدن بالن های هوای گرم در شیراز بوده که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد، در این مراسم ۱۲ بالن هوای داغ به طور همزمان بر فراز آسمان لاجوردی شیراز به پرواز در آمدند؛ این بالن ها از کشورهای مختلف اروپایی توسط بالن سواری های حرفه ای از دو منطقه ی ورزشگاه حافظیه و ورزشگاه دانشگاه علوم پزشکی در خیابان چمران از زمین برخاستند و بعد از گذشت دو ساعت در نقاط مختلف شهر به زمین نشستند.

سیروس پاک‌فطرت، عضو شورای اسلامی شهر شیراز 6 اردیبهشت‌ماه در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نزدیک بودن روز شیراز گفت: مجلس شورای اسلامی همکاری کند تا ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی شیراز ثبت شود.

محمد مهدی جباری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: شهر شیراز به عنوان شهری که قدمت بسیار زیادی دارد نه تنها از جنبه تاریخی مورد اهمیت جهانگردان و توریست های داخلی و خارجی قرار دارد بلکه همواره از نظر زیبایی های طبیعی مورد توجه خاص بوده است.

وی ادامه داد: این شهر همچنین در گذشته از نظر شعر شاعران و همچنین طبیعت زیبایش در تاریخ درج شده که این موارد هم توجه توریست ها و گردشگران را به خود جلب می کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تصریح کرد: اوج زیبایی و طراوت شهر شیراز در اردیبهشت ماه است و به همین دلیل نیمه بهار یعنی 15 اردیبهشت را روز شیراز نام گذاری کرده اند.

جباری ادامه داد: همچنین در این روز هر ساله برنامه های خاصی را شهرداری شهر انجام می دهد که مورد استقبال مردم و گردشگران قرار می گیرد از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری همایش ها، برنامه های ویژه گردشگری و تورها اشاره کرد؛ البته در سال های گذشته برنامه های خاصی مانند پرواز بالن ها در فراز آسمان برای توریست های خارجی برگزار می شد.

وی با بیان این که شیراز به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران است، افزود: این شهر در زمینه های مختلف مورد توجه ایرانیان و حتی کشورهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان قطب پزشکی شناخته شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ادامه داد: با توجه به بیمارستان های بسیار مجهزی که شیراز در زمینه پزشکی دارد اولین پیوندهای پزشکی در این شهر انجام شده و اینها دلایل دیگری است تا شیراز مورد استقبال از سوی گردشگران قرار گیرد.

وی گفت: آب و هوای شیراز به دلیل خاص بودنش در اردیبهشت ماه زبانزد است.

901/900

کد خبر: 947047

وب گردی

وب گردی