مخالفت تلویحی مصر با اعزام نیروهای عربی به خاک سوریه

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که مقصود «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور از امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه، کشور مصر نیست.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه مصر امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش مصر نیروهای خود را به خارج از مرزهای این کشور اعزام نمی‌کند، مگر اینکه بر اساس قانون اساسی و اصول سیاسی مشخص باشد.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که هدف از اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه، این نیست که مصر هم در این ائتلاف شرکت می‌کند.

مساله اعزام نیروهای مصری به سوریه در چارچوب طرح جایگزینی «نیروهای عربی» به جای نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، چند هفته‌ای است که کشورهایی مانند آمریکا و عربستان آن را مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه این کشور دیروز پنجشنبه با حضور در مراسمی که موسسه الاهرام مصر آن را برگزار کرد، اعلام کرد که امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه وجود دارد، این در حالی است که مصر بارها مخالفت خود را با اعزام نیروهای مصری به سوریه کرده است.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر افزود: این حتمال وجود دارد که ائتلاف عربی بخواهد به سوریه نیرو اعزام کند و مقامات کشورهای مختلف در حال بحث و تبادل نظر درباره این مساله هستند.

الاهرام به نقل از شکری نوشت: «طرح جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه که ممکن است یک طرح عربی باشد، فقط در سطح رسانه‌ نیست، بلکه مسئولان کشورهای مختلف آن را با هدف برقراری امنیت در سوریه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.»

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی دو هفته گذشته در نشست خبری مشترکی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در شهر ریاض اعلام کرده بود که کشورش به آمریکا گفت که حاضر است برای مبارزه با تروریسم به سوریه نیرو اعزام کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که ریاض پیشنهاد اعزام نیروهای ائتلاف موسوم به «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» (که مصر هم در این ائتلاف شرکت دارد) به سوریه را داده است.

«محمد رشاد» یکی از مسئولان بلندپایه سابق سازمان اطلاعات مصر نیز دیروز به درخواست جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش نشان داد و اعلام کرد که مصر هرگز به این ائتلاف نخواهد پیوست.

رشاد افزود: «نیروهای مسلح مصر مزدور نیستند و استراتژی قاهره در قبال سوریه بر مبنای حمایت از وحدت اراضی سوریه و ارتش ملی این کشور است.»

از سوی دیگر، «استفان کوک» کارشناس مسایل خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «به نظر می‎رسد که آقای بولتن نمی‌داند که دولت مصر از اسد حمایت می‎‌‌کند.»

کد خبر: 947050

وب گردی

وب گردی