چشم امید یک ملت به جام ملت ها/کوه به کوه نرسید، کی روش به عراق رسید

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا با سه تیم عراق، ویتنام و یمن همگروه است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، مراسم قرعه کشی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات برگزار شد تیم ملی ایران با عراق، ویتنام و یمن همگروه شد. این رقابت‌ها با برگزاری دیدار افتتاحیه در تاریخ 15 دی‌ماه 97 بین امارت و بحرین در ورزشگاه زاید ابوظبی آغاز می‌شود و تا تاریخ 12 بهمن‌ماه ادامه خوهد داشت.

کی روش در این رقابت ها می تواند انتقام 4ساله اش را از تیم ملی عراق بگیرد. با یک فلش بک ساده به گذشته، متوجه می‌شویم مصاف این دو‌ تیم در همه حال از حساسیت بالایی برخوردار بوده و پر از حواشی گوناگون است. شاید هنوز خاطرات بازی ایران و‌ عراق در جام ملت‌های آسیا استرالیا از خاطر فوتبال‌دوستان ایرانی از یاد نرفته و همگان باخت دراماتیک ایران را به یاد دارند.

مرحله یک چهارم نهایی شانزدهمین دوره جام ملت های آسیا (3 بهمن ماه 1393) بین تیم های ایران و عراق برگزار شد که در پایان تیم ملی عراق با برتری ۷ بر ۶ در ضربات پنالتی به مرحله بعد صعود کرد و ایران مثل چند دوره گذشته در این مرحله حذف شد. این دیدار در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۳ بر ۳ به پایان رسید و در مجموع تیم ملی عراق موفق شد با نتیجه ۱۰ بر ۹ برابر ایران به پیروزی رسیده و حریف کره جنوبی در دیدار مرحله نیمه نهایی شود.

انتقادی که سال هاست به کی روش وارد است نداشتن کسب جام در کارنامه خود با تیم ملی ایران است. کارلوس به راحتی می توانست با عبور از عراق یکی از فینالیست ها و یا قهرمان آن دوره از مسابقات جام ملت های آسیا باشد. با قرعه امسال کی روش به دنبال انتقام است و می خواهد اتفاقات 4 سال پیش را تلافی کند.

تیم ملی ایران در صورتی که بتواند از گروه خود صعود کند، با تیم سوم یکی از گروه‌های B، E و یا F رو به رو می‌شود و به احتمال بسیار زیاد تا مرحله نیمه نهایی با دو تیم ژاپن و استرالیا برخورد نمی‌کند. لازم به ذکر است که این پیکارها از 15 دی ماه سال 1397 آغاز می‌شود و بازی افتتاحیه میان امارات میزبان با بحرین برگزار می‌شود می‌شود. جوایز حضور در این رقابت‌ها برای هر تیم 200 هزار دلار خواهد بود و تیم قهرمان 5 میلیون دلار پاداش خواهد گرفت، نایب قهرمان 3 میلیون دلار و تیم‌های حاضر در رده‌بندی 1.5 میلیون دلار جایزه دریافت خواهند کرد.

جام ملت‌های آسیا قرار است در چهار شهر دبی، ابوظبی، شارجه و العین برگزار شود. در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۴ تیم در قالب ۶ گروه به مصاف هم می‌روند. با 24 تیمی شدن جام ملت های آسیا برای اولین بار و راهیابی تیم های درجه 3 و حتی 4 قاره کهن به هفدهمین دوره این رقابت ها، مرحله گروهی برای تیم ملی فوتبال ایران به عنوان پرقدرت ترین تیم آسیایی حال حاضر چندان هم مورد توجه و با اهمیت نبود. بلکه بیشتر از تعیین همگروه های ایران، این مسیر راهیابی تا دیدار نهایی بازی ها بود که مورد توجه قرار داشت. مسیری که با کمترین چالش ممکن برای قهرمانی، هموارتر از همیشه است.

در دور گروهی ایران باید هرطور شده اجازه ندهد تیمی سرگروهی اش را به خطر بیاندازد چرا که در غیر این صورت بازی های حذفی ایران بسیار سخت تر از حالت سرگروهی خواهد بود. اما اگر شاگردان کی روش بتوانند همان طور که از آنها انتظار می رود عمل کنند و به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات شوند تا نیمه نهایی در مقابل رقیب سرشناس و بزرگی قرار نخواهند گرفت.

ایران اگر بتواند در پایان مرحله گروهی صدرنشین گروه D باشد، باید به مصاف تیم سوم یکی از گروه های B، E و F برود. سخت ترین رقیب ممکن در این حالت می تواند تیم ملی سوریه و یا عمان باشد، در حالی که اردن، لبنان، کره شمالی و ترکمنستان که همگی تیم های سطح پایینی محسوب می شوند هم می توانند رقیب احتمالی ایران در اولین دور حذفی جام ملت های آسیای 2019 شوند.

شاگردان کی روش پس از آشنایی با مسیر قهرمانی در جام ملت های آسیا و پشت سر گذاشتن جام جهانی در روسیه، 6 ماه فرصت خواهند داشت تا خود را برای پایان دادن به طلسم 43 ساله قهرمانی در آسیا آماده کنند و چهارمین قهرمانی آسیایی ایران را فراهم سازد تا پس از کسب رتبه اولی در رنکینگ آسیایی آن هم به مدت 4 سال، جام قهرمانی آسیا به تهران برگردد.

طبق اعلام شیخ سلمان رئیس AFC مجموع جوایز اهدایی به تیم‌های در این تورنمنت ۱۵ میلیون دلار است. تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا به ترتیب ۵ و ۳ میلیون دلار پاداش دریافت می‌کنند. این رقم برای تیم‌هایی که به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها می‌رسند یک میلیون دلار است.

* نگاهی به عملکرد همگروهی های ایران در ادوار جام ملت های آسیا:

ایران: 14 دوره در این رقابت ها شرکت کرده است؛ اولین تجربه حضور در این مسابقات سال 1969 بوده که 3 قهرمانی پیاپی در سال های 1968، 1972 و 1976 بوده است. رنکینگ جهانی ایران 36 و بهترین تیم آسیا محسوب می شود.

عراق: 8 دوره در این رقابت ها شرکت کرده است؛ اولین تجربه حضور در این مسابقات سال 1972 بوده که در سال 2007 به عنوان قهرمانی دست یافته است. رنکینگ جهانی عراق 88 است.

ویتنام: 4 دوره در این رقابت ها شرکت کرده است؛ اولین تجربه حضور در این مسابقات سال 1956 بوده که بهترین عملکردش رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی در سال 2007 بوده است. لازم به ذکر است ویتنام در همین سال(2007) یکی از چهار میزبان بوده است. رنکینگ جهانی ویتنام 103 است.

آخرین تقابل رسمی دو کشور ایران - ویتنام در زمین فوتبال، به سال 2014 و مسابقات آسیایی باز می‌گردد که تیم امید ایران با 4گل مغلوب تیم ویتنام شد. بیشتر بازیکنان ویتنام در آن بازی، حالا عضو تیم ملی بزرگسالان این کشور هستند و برای دومین بار مقابل ایران قرار می‌گیرند. اما حالا شرایط با سال 2014 متفاوت است و تیم ملی با بهره‌گیری از ستاره‌های گوناگون و تحت هدایت کارلوس کی‌روش مقابل این تیم جنوب شرق آسیا قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم اتفاقات و معجزات فوتبالی را کنار بگذاریم، به نظر برد ساده‌ای را می‌توان برای ایران در نظر گرفت.

یمن: 2 دوره در این رقابت ها شرکت کرده است؛ اولین تجربه حضور در این مسابقات سال 1976 بوده و اصلا نتواست از مرحله خود صعود کند. رنکینگ جهانی یمن 125 است.

تیم ملی یمن با برتری 1-2 مقابل نپال در پلی‌آف آسیا، اولین حضور خود در این مسابقات را تجربه می‌کند. این تیم تحت هدایت میروسلاو سکوپ که اهل کشور چک است، برای اولین بار در مسابقات آسیایی حضور به هم می‌رساند و در گروه D کنار تیم ملی کشورمان قرار دارد. با مرور سابقه بازی این‌ دو تیم، به نتایج پر گل و یک طرفه به سود تیم ملی کشورمان می‌رسیم. به همین جهت در بازی مقابل یمن هم می‌توان‌ یک‌ برد ساده برای ایران در نظر گرفت.

* گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات به شرح زیر است:

گروه A: امارات، تایلند، هند، بحرین

گروه B: استرالیا، سوریه، فلسطین، اردن

گروه C: کره‌جنوبی، چین، قرقیزستان، فیلیپین

گروه D: ایران، عراق، ویتنام، یمن

گروه E: عربستان، قطر، لبنان، کره‌شمالی

گروه F: ژاپن، ازبکستان، عمان، ترکمنستان

601

کد خبر: 947087

وب گردی

وب گردی