هشدار درباره احتمال به وجود آمدن «زلزله فرهنگی» در سرپل ذهاب

امام جمعه سرپل ذهاب گفت: اگر از زلزله فرهنگی و اعتقادی در این منطقه غافل باشیم ممکن است جبران آن برای مردم سخت شود و خدای ناکرده بر اعتقادات جوانان ضربه وارد شود.

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: قریب به شش ماه از وقوع زلزله سرپل ذهاب می گذرد و همه از جمله مسوولین، مردم و خیرین پای کار بوده اند، اما هنوز برخی از مشکلات این منطقه حل نشده است.

وی افزود: اگر سرپل ذهاب به فراموشی سپرده شود امکان آن وجود دارد تا چندین سال دیگر این شهر احیا نشود، همچنان که از روز اول تمام نگاه ها به سرپل ذهاب بود امیدواریم مرور زمان باعث نشود تا این شهر مغفول واقع شود.

هنوز مشکلات مردم پابرجا است

امام جمعه سرپل ذهاب تصریح کرد: مسوولین عزیز تلاش و خدماتی در کمک به زلزله زدگان داشته اند اما این خدمات با توجه به حجم بالای خسارات و عمق فاجعه هنوز نتوانسته است مشکلات مردم را به طور کامل حل کند.

وی با اشاره به این که هنوز در فضای شهری منزلی ساخته نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته است، تصریح کرد: منازلی که احتیاج به تعمیر داشته اند آماده شده اند و مردم در داخل خانه شان زندگی می کنند اما منازلی که تخریب 100 درصدی داشته اند هنوز آماده نشده اند.

فاطمی نسب ادامه داد: در روستاها به همت نیروهای جهادی و انقلابی و با توجه به تفکر انقلابی و مدیریت جهادی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند پس از دو الی سه ماه برخی از منازل از صفر ساخته و تحویل مردم داده شد.

امام جمعه سرپل ذهاب تصریح کرد: مسوولین عزیز مان باید دغدغه، تلاش و همچنین روحیه جهادی بیشتری برای ساخت منازل داشته باشند.

احتمال به وجود آمدن یک «زلزله فرهنگی»

امام جمعه سرپل ذهاب گفت: به دلیل پابرجا بودن مشکلات و بحران های ناشی از وقوع زلزله برای مردم احتمال دارد اگر نتوانیم هر چه سریعتر شرایط بازگشت مردم به منازل شان را آماده کنیم قطعا این بحران و مشکلات در تابستان گریبانگیر مردم خواهد شد. این مشکلات اعم از مشکلات روحی، امراض و بیماری هایی است که به دلیل مسائل بهداشتی شکل می گیرد؛ در این میان اگر فساد یا مشکلات اخلاقی به بار بیاید می تواند خود یک فاجعه باشد.

فاطمی نسب افزود: باید توجه داشته باشیم تا در کنار ساخت و سازهایمان خدای ناکرده یک زلزله بزرگتر فرهنگی باعث نشود تا به اعتقادات و باورهای مردم خدشه وارد کند.

وی گفت: زلزله سرپل ذهاب تا کنون به خوبی مدیریت شده اما اگر از زلزله فرهنگی و زلزله اعتقادی غافل باشیم ممکن است جبران آن زلزله برای مردم سخت شود، همچنین اگر منازل دیرتر ساخته شوند امکان دارد بر اعتقادات جوانان ضربه وارد شده و نتوانند تا پایان حیات عمر خود آن را ترمیم کنند.

امام جمعه سرپل ذهاب تاکید کرد: در کنار ساخت و سازها، باید به مقوله فرهنگی توجه کرد تا بتوانیم در سریع ترین زمان منازل مردم را ترمیم کرده تا خدا ناکرده اگر خسارتی بر باورها و اعتقادات مردم وارد شده آن خسارات جبران شود.

به گزارش ایسکانیوز، شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه 1396 زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 ریشتر غرب کشور را به لرزه درآورد که بیشترین آسیب‌ها در اثر این زلزله در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه بوده است.

901/900

کد خبر: 947118

وب گردی

وب گردی