نرخ عوارض پسماند در شورا بررسی می شود

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش نرخ عوارض پسماند و اعتراض شهروندان به این افزایش ناگهانی گفت: رشد عوارض پسماند طی سال های گذشته تدریجی و سالانه نبوده است و قرار است تا رشد نرخ عوارض پسماند در کمیسیون سلامت شورای شهر بررسی شود.

به گزارش ایسکانیوز ، زهرا صدراعظم نوری گفت : یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری تهران عوارض پسماند و نوسازی است که اگر به صورت منطقی هرساله و با توجه به قیمت تمام شده و نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد بخشی از درآمد پایدار شهرداری را به خوبی تأمین می کرد و به ثباتی در درآمدها رسیده بودیم.

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد مصرف بی رویه منابع در کشور و به ویژه شهر تهران هستیم به این ترتیب تولید بی رویه و غیر استاندارد پسماند را نیز در تهران شاهدیم به شکلی که میزان پسماند و زباله تولیدی ما با استانداردهای دنیا نمی‌خواند.

نوری ادامه داد: هدر رفت منابع، مصرف بیشتر و به طبع آن دور ریز بیشتر در شهر ما بیش از استانداردهای موجود است که نه با روحیه اعتقادی و ارزشی ما به عنوان مسلمان همخوانی دارد و نه با روحیه محیط زیستی ما که بر حفظ محیط زیست و مصرف درست تاکید می کند.

وی تاکید کرد: عوارض پسماند از منظر دیگری می‌تواند کمک کند به اینکه کمتر پسماند تولید کنیم و هزینه های جانبی آن همچون هزینه های جمع آوری، تفکیک، امحا و کمپوست را کاهش دهیم و حتی با تولید انرژی از زباله ها بتوانیم بخشی از این هزینه ها را تامین کنیم.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تولید 8500 تا 9000 تن زباله در شهر تهران به صورت روزانه افزود: حجم عملیات مورد نیاز برای جمع آوری، انتقال، امحا و دفن و تبدیل زباله در شهر تهران بسیار بالا است و سالانه هزینه بسیار بالایی را به شهر تحمیل می کند لذا نیاز است شهروندان در مشارکت موثر، هزینه‌های شهرداری و شهر را کاهش دهند و ساماندهی منطقی در این حوزه حاکم شود.

وی درباره تعیین نرخ عوارض پسماند نیز گفت: پیشنهادی توسط سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در قالب یک لایحه به شورای شهر تهران ارائه شده است که هنوز در دستور کار کمیسیون سلامت شورای شهر قرار نگرفته است. قطعا در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با توجه به رشد تورم و مقایسه وضعیت سال های 1395 و 1396 رشد نرخ عوارض پسماند به صورت منطقی تایید خواهد شد.
ایسنا
706

کد خبر: 947186

وب گردی

وب گردی