الهیاری: نسبت به ضعف تالیف در حوزه نشر نمی توان بی تفاوت بود

مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تحقق شعار سال، گفت: اندیشه و قریحه یک ایرانی در قالب کتاب چیزی نیست که مشابه آن را در آثار سایر کشورها بتوانیم پیدا کنیم بنابراین حمایت دولت در این راستا بسیار اهمیت دارد.

محمد الهیاری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره بازتاب شعار سال در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: چند سالی است که در حوزه نشر غلبه آثار بر کتاب های ترجمه ای بود اما خوشبختانه در دو سال اخیر در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال تا حدودی آثار تولیدی توسط نویسندگان ایران تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه بی نیاز از ترجمه آثار سایر کشورها نیستیم، اظهار کرد: فعالیت در عرصه نویسندگی سختی های بی شماری دارد و نویسندگان همواره با دغدغه های معیشتی دست به گریبان هستند و با توجه به اینکه نوشتن شغل محسوب نمی شود یک نویسنده فرصت کافی برای نگارش یک اثر خوب را کمتر پیدا می کند.

مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته دوری از دنیای نویسندگی میان همه نویسندگان عمومیت ندارد و افرادی هستند که علیرغم داشتن دغدغه های معیشتی به صورت حرفه ای در این عرصه مشغول به کار هستند. اما افراد بسیاری در این زمینه با داشتن ذائقه، ذوق و سواد نوشتن به دلیل مشکلاتی که بخش قابل توجه آن بحث های معیشتی است نمی توانند به نویسندگی به عنوان یک شغل بپردازند.

الهیاری افزود: اگر نیازهای معیشتی و بیمه های فراگیر در ارتباط با نویسندگان مرتفع شود و همچنین ناشرین اطمینان خاطر از فروش یک اثر را داشته باشند، تولید آثار داخلی رونق بیشتری می گیرد.

اگر نیازهای معیشتی و بیمه های فراگیر در ارتباط با نویسندگان مرتفع شود و همچنین ناشرین اطمینان خاطر از فروش یک اثر را داشته باشند، تولید آثار داخلی رونق بیشتری می گیرد

وی با بیان اینکه نمی توان نسبت به ضعف تالیف در حوزه نشر بی تفاوت بود گفت: نمی توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم زیرا اندیشه، ذوق و قریحه یک ایرانی در قالب کتاب چیزی نیست که مشابه آن را در آثار سایر کشورها بتوانیم پیدا کنیم بنابراین حمایت دولت در این راستا بسیار اهمیت دارد.

مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر دولت برای حمایت از فعالین حوزه نشر و نویسندگان حمایت هایی را در قالب برگزاری نمایشگاه کتاب، اختصاص یارانه برای خرید کتاب ،همچنین برپایی انجمن های ادبی انجام داده است البته احتیاج به حمایتی حرفه ای تر و جامع تر در راستای حمایت از حوزه نشر هستیم تا نویسندگان با آرامش خیال بیشتری به تولید یک اثر خوب بپردازند.

وی درباره آمار مطالعه در کشور گفت: آمار دقیق و رسمی درباره مطالعه مردم نداریم و مجبوریم به آنچه که می شنویم اکتفا کنیم البته در شهرستان ها و روستاها کتابخوانی رونق گرفته است.

الهیاری درباره متولی گرفتن آمار مطالعه در کشور گفت: دستگاه های مختلفی همچون نهاد کتابخانه های عمومی کشور و خانه کتاب می توانند با برآورد آمار مطالعه کشور توسط برخی موسسه های پژوهشی این وظیفه را انجام دهند.
502

کد خبر: 947311

وب گردی

وب گردی