تجویز و مصرف بیش از حد و خودسرانه یکی از دلایل مقاومت آنتی بیوتیکی است

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: یکی از سنجه های اعتباربخشی بیمارستان ها، به تجویز و مصرف آنتی بیوتیک اختصاص خواهد یافت و رنکینگ دانشگاه ها  بر اساس این سنجه انجام خواهد شد.

به گزارش ، دکتر قاسم جان بابایی در گردهمایی که به منظور بررسی دستورالعمل تجویز آنتی بیوتیک جهت کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مدیریت هزینه ها برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از بزرگترین خطرات تهدید کننده سلامت عمومی جهان اعلام کرده و تجویز و مصرف بیش از حد و خودسرانه را یکی از دلایل مقاومت آنتی بیوتیکی می داند.

وی گفت: تجویز بی رویه آنتی بیوتیک های نسل جدید و گران قیمت، علاوه بر تحمیل هزینه به بیمار و نظام درمانی کشور، موجب بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی در سطح جامعه خواهد شد که در آینده، درمان بیماری های عفونی و واگیردار را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، برنامه ریزی در تجویز و مصرف دارو و تجهیزات غیرلازم را برای مدیریت هزینه ها ضروری دانست و افزود: معاونت درمان وزارت بهداشت با همکاری سازمان غذا و دارو و انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری، در راستای مدیریت بهینه هزینه های خدمات سلامت و کاهش بروز مقاومت میکروبی، دستورالعمل تجویز و مصرف 8 قلم آنتی بیوتیک پر هزینه را تدوین و ابلاغ کرده است که امیدواریم با مدیریت تجویز و مصرف آنتی بیوتیک ها، بتوانیم مقاومت میکروبی را کاهش دهیم.

دکتر جان بابایی اعلام کرد: مدیریت تجویز و مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان ها در اعتباربخشی و رنکینگ دانشگاه ها موثر خواهد بود، در این زمینه، مهارت کادر درمان را نیز باید بهبود بخشیم .

وی در پایان تاکید کرد: بیمارستان و دانشگاه هایی که بتوانند مصرف آنتی بیوتیک، ملزومات و داروها را مدیریت کنند، در واقع امنیت و ایمنی بیمار را فراهم آورده اند.

701

کد خبر: 947385

وب گردی

وب گردی