نظام الگوسازی تعلیم و تربیت سعی دارد از طریق آموزش و پرورش انسان را تربیت کند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل به دانشگاهیان پیشنهاد داد اگر می خواهند از زندگی سهم خوبی داشته باشند از خصوصیت زمانی دین اسلام بهره برند.

به گزارش ایسکانیوز؛ آیت ا... دکتر سید حسن عاملی در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار کرد: « دین اسلام بر خلاف سایر ادیان امتیازات و ویژگی های خاصی دارد و در دین ما برای تربیت از مناسبت های زمانی هم استفاده شده است.»

وی گفت:« دین ما به خصوصیات زمانی حساس است و روز جمعه، غروب، 13 رجب، 27 رجب، نیمه شعبان، ماه رمضان، شب های قدر و شب اول رجب از جمله مناسبت های زمانی دین اسلام است .»

دکتر عاملی ادامه داد: « شب با روز یکی نیست و در سیر و سلوک، این ایام بیشترین تاثیر را دارند.»

وی به عظمت ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت:« در این ماه خداوند سفره عظیمی را پهن می کند، در این ماه بخوابید عبادت است، نفس بکشید عبادت است و خواندن یک آیه بیشترین ثواب را دارد و در وقت افطار خداوند با بنده خود صحبت می کند.»

آیت ا... عاملی تصریح کرد: « مکاتب تربیتی مختلفی در دنیا پیدا شده است که چگونگی بالفعل نمودن استعداد و قابلیت انسان را بررسی می کنند و همه آنها اتفاق نظر دارند که انسان فقط یک مشت پوست، گوشت و استخوان نیست.»

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: « نظام های تربیتی موادی دارند، راه هایی دارند که برای انسان سفره اش نفیس بسته شده و سهمش از این عالم فاخر باشد و اگر فطرت انسان سالم باشد با 80 سال لذت مقطعی و 90 سال لذت عضوی سیر نمی شود.»

وی به موضوع نظام الگوسازی و تعلیم توسط مکاتب اشاره کرد و گفت: « تعلیم در عقلانیت انسان بسیار مهم است اما این علم شما را تا درگاه می برد اما بارگاه نمی برد. برای رفتن به بارگاه تا درگاه باید رفت و آموزش، تعلیم و الگو بسیار مهم است و مکتب تربیتی دین اسلام راهکار خاصی دارد.»

دکتر عاملی با مطرح کردن این سوال که قرآن با چه عناصری درصدد انسان سازی است، اظهار کرد: « در نظام تربیتی اسلام، توحید و معاد دو اصل اساسی هستند.»

وی ادامه داد: «امام حسین (ع) در روز عاشورا هم به فرزندش امام سجاد (ع) با گفتن این جمله که ( پسرم هیچ وقت به کسی که جز خدا پناه ندارد ظلم نکن) درس اخلاق می داد.»

نماینده ولی فقیه در استان اهمیت توجه به تعلیم و تربیت انسان در مکاتب مختلف جهان را یادآور شد و گفت: « این مکاتب سعی دارند تا به شیوه های مختلف بتوانند قابلیتها و استعدادهای انسان را به فعلیت برسانند، چون انسان فراتر از گوشت و پوست و استخوان است و قادر است به درجات بالای روحانی دست پیدا کند.»

وی به آثار برجای مانده از شهاب الدین سهروردی در این زمینه اشاره کرد و افزود: « طبق اندیشه علمایی چون سهروردی انسان به دلیل اینکه صعود و سقوطش دیده نمی شود، تعریف پذیر نیست بطوریکه در عین اوج، مرتکب جرم و جنایت هولناک می شود و یا برعکس به بلندترین مقامات روحانی دست می یابد.»

آیت الله عاملی اندیشه های جامی در این خصوص را نیز یادآور شد و گفت: « در بین علمای عصر تنها جامی است که جرات ارائه تعریف مشخص از انسان را کرده و حتی شیوه ای برای تبدیل قابلیت استعدادهای انسان به فعلیت نیز ارائه داده است.»

وی افزود: « جامی معتقد است که اگر انسان بتواند استعدادهایش را به فعلیت برساند اعجوبه کون و مکان خواهد شد.»

امام جمعه اردبیل به راهکارهای نظام های تربیتی در خصوص رشد و تعالی انسان پرداخت و تصریح کرد: « تمام نظام های تربیتی کنونی جهان در صدد هستند تا با ارئه شیوه های مختلف آرزوها و ذائقه انسان را بگونه ای پرورش دهند تا وی بتواند سهم فاخری از معادن معنوی جهان را از آن خود کند.»

وی به ریشه سیری ناپذیری عطش تکوینی انسان نیز اشاره و تاکید کرد: « مکاتب تربیتی مختلف سعی دارند تا از طریق تعلیم و تربیت، این عطش را کنترل کنند.»

آیت الله عاملی تصریح کرد: « نظام الگوسازی تعلیم و تربیت که در واقع مکتب طبیعی هم است سعی دارد تا از طریق آموزش و پرورش انسان را تربیت کند.»

این استاد حوزه و دانشگاه به تجلیل از مقام معلم پرداخت و بیان کرد: « اگر معلم نباشد علم نیز ترویج پیدا نکرده در نتیجه انسان نیز رشد نخواهد یافت.»

کد خبر: 947389

وب گردی

وب گردی