ناشران کودک: شهر آفتاب و مصلی فرق چندانی با هم ندارند

سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی در حالی برگزار شد که تنها یک سوم این فضا در اختیار ناشران کودک و نوجوان در سه قسمت مجزا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از 12 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. با کوچ دوباره این نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی امام خمینی (ره) قسمت اعظم شبستان به بخش عمومی اختصاص پیدا کرده و متاسفانه بخش کودک در سه قسمت مجزا که چندان برای استفاده از کودکان مناسب نیست، جای نمایی شده است.

روزانه بازدیدکنندگان بسیاری به همراه کودکانشان برای بازدید و خرید از محصولات انتشارات بخش کودک و نوجوان به نمایشگاه کتاب تهران می آیند. در این میان به دلیل پراکندگی بخش های مختلف این حوزه بعضا دچار سردرگمی می شوند.

در این میان برخی از مدیران غرفه انتشارات نام آشنا همچون پرتقال، قدیانی، و نردبان که سابقه طولانی تری در حوزه تولید کتاب کودک و نوجوان دارند در این رابطه نظرات متفاوتی دارند که در ادامه آنرا می خوانید:

زهرا خوئینی مدیرهنری انتشارات قدیانی درباره تاثیرانتخاب ناشر برتر در استقبال مخاطبان از آثار یک انتشارات می گوید: انتخاب ناشر برتر باعث اعتماد بیشتر مخاطب برای خرید کتاب می شود زیرا از رعایت استاندارهای مناسب برای کتاب کودک و نوجوان، اطمینان بیشتری دارد.

انتشارات قدیانی از میان 142 عنوان کتاب چاپ اول حدود 68 عنوان کتاب تالیفی دارد و مابقی کتاب های ترجمه ای هستند که در هر دو موضوع به یک میزان چاپ شده اند. البته قالب آثار در بخش کودک و نوجوان رمان است و در بخش خردسال نیز با داستان های کوتاه به مقوله آموزش پرداخته ایم. همچنین در این انتشارات حدود 10 جلد آثار به زبان اسپانیایی، ترکی در قالب کتابهای ادبیات کهن ایرانی و قصه هایی از گلستان و بوستان برای کودکان خارجی ترجمه شده اند.

شهر آفتاب و مصلی فرق چندانی با هم ندارند

کارشناس هنری انتشارات قدیانی درباره رابطه دو سویه مخاطبان با انتشارات اضافه می کند: انتشارات قدیانی به روزآمد شدن کتابها توجه زیادی دارد و از آنجایی که به برند شناخته شده ای در حوزه نشر کودک تبدیل شده است با مخاطبان خود در ارتباط است و در بهتر شدن آثار به انتقادات و پیشنهادات مخاطبان ترتیب اثر می دهد.

خوئینی درباره جا به جایی نمایشگاه کتاب تهران از شهر آفتاب به مصلی می گوید: نتیجه گیری میزان استقبال مخاطبان کمی زود است اما در نگاه کلی شهر آفتاب و مصلی فرق چندانی با هم ندارند البته سازه های شهر آفتاب همانند مصلی تهران نقص هایی داشت ولی غیر از بعد مسافت که برای خیلی از خانواده ها کمی سخت بود، چندان با مصلی تفاوتی نداشت.

معرفی ناشران برتر کار چندان درستی نیست

در ادامه لیلا مختاری مدیرغرفه انتشارات نردبان درباره کتابهای این نشر می گوید: تا چند سال قبل عمده آثارمان در قالب ترجمه بود اما طی دو سال اخیر کتابهای تالیفی انتشارات نردبان زیاد شده و از 180 عنوان چاپ اول، حدود 160 عنوان این کتابها تالیفی بوده است. این کتابها در 4 دسته محیط زیست، مهارت های زندگی، آموزش های پیش دستان و کتابهای مربوط به دانش افزایی برای سنین خردسال و نوجوان چاپ شده اند.

وی معتقد است: انتخاب و معرفی ناشران برتربرای عموم مردم کار چندان درستی نیست زیرا جو عمومی از معیارهای انتخاب این ناشران اطلاع زیادی ندارند و این انتخاب میان ناشران از اهمیت بیشتری برخوردار است تا مردم، زیرا مخاطب برای انتخاب یک کتاب به محتوا و ظاهر اثر اهمیت بیشتری می دهد تا برند ناشر.

کودک ناشر هستیم

در بحبوحه شلوغی نمایشگاه کتاب، غرفه نشر پرتقال که سه سال است در حوزه نشر کودک و نوجوان فعالیت می کند، به طور جالب توجهی شلوغ است و خریداران با علاقه و دقت خاصی کتابهای این نشر را از قفسه ها انتخاب می کنند.

این انتشارات امسال با 400 عنوان اثر به نمایشگاه کتاب تهران آمده است که به گفته مدیر فروش این غرفه از بهترین آثار دنیا برای کودکان و نوجوان انتخاب شده است.

شلوغی بیش از اندازه این غرفه به اهمیت بخش تبلیغات در معرفی آثار تاکید دارد زیرا این انتشارات با وجود اینکه مدت کمی است در عرصه نشر فعالیت می کند اما در تبلیغات، انتخاب طراحی جلد و استقبال از مخاطبان در فروش کتاب به همراه هدیه های کوچک در کنار کتاب، در این عرصه موفق عمل کرده است.

میثم ؟ درباره معیار این انتشارات برای انتخاب و ترجمه کتاب ها می گوید: بحث آموزش یکی از معیارهای انتخاب کتاب است و حتما هدف کتاب برای ناشر باید مشخص شود و اینکه کتاب برای افزایش خلاقیت، حل مسئله و هر مهارت دیگری کتاب برای انتشار آماده می شود. البته برای انتخاب آثار تاکیدی بر مولف یا ناشر کتاب برای ترجمه نداریم بلکه این کتاب ها توسط شورای انتخاب کتاب با بررسی معیارهای اثر برتر و مخاطب سنجی برگزیده می شود و می توان گفت کودک ناشر هستیم نه ناشری که تنها برای کودکان کتاب چاپ می کند و سعی داریم روح کودک در کتاب ها جریان داشته باشد.

وی همچنین درباره تفاوت های مصلی تهران با شهرآفتاب می گوید: امسال نمایشگاه کتاب از نظر هماهنگی در امکانات به غرفه ها ضعیف عمل کرد البته شهرآفتاب از نظر متراژ فضای بیشتری را برای ناشران مهیا می کرد اما به دلیل بعد مسافت تعداد بازدیدکنندگان کمتر می شد.

502

کد خبر: 947398

وب گردی

وب گردی