آژیر قرمز بازار ارز روشن شد/ طبل تو خالی اقدامات دولت درتنظیم بازار

بازار ارز از اواخر سال 96 حاشیه های بسیاری را با خود به همراه داشت و علیرغم اقداماتی که دولت در راستای تنظیم این بازار در نظر گرفت اما همچنان بازار ارز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بازار ارز از اواخر سال 96 وارد فاز جدید قیمتی شد و ازکانال قیمتی سه هزار و 500 تومان به کانال چهار هزار تومان ورود کرد که این افزایش قیمت در روزهای واپسین سال به نرخ چهار و 800 تومان رسید.

قیمت دلار در بازار با رنج قیمتی چهار و 800 تومان در حال معامله بود که با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی، دلار در بازار به قیمت شش هزار و 900 تومان رسید و باعث ایجاد شوک عجیبی در فضای بازار و نیز فعالان حاضر در این بازار شد.

با توجه به اینکه وضعیت بازار ارز هر روز نسبت به روز گذشته بدتر می شد، مسئولان را بر آن داشت تا جلسه ای را در اسرع وقت با حضور رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی جهت اتخاذ تصمیمات نهایی برای تنظیم بازار ارز برگزار کنند، زمان زیادی از اتمام این جلسه نگذشته بود که جهانگیری در جلوی دوربین ظاهر و اعلام کرد که دلار از این پس تک نرخی و با قیمت چهار و 200 تومان در بازار مورد معامله قرار می گیرد.

طولی نکشید که با انتشار این خبر از سوی معاون رئیس جمهور هجمه ای از واکنش ها در فضای مجازی پر شد چراکه بسیاری از افراد معتقد بودند این اقدام ضربه مهلکی را بر صادرات و وضعیت اقتصادی کشور وارد می کند.

در ادامه هرج و مرج های موجود در بازار به دلیل تک نرخی شدن قیمت دلار، نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور با حضور در برنامه خبری شبکه دو اعلام کرد که مبنای قیمت تعیین شده برای تاریخ 21 فروردین ماه است و تولیدکنندگان می توانند پیش بینی فعالیت های خود را با همین نرخ چهار و 200 تومان انجام دهند و در آینده هم این نرخ براساس همان منطقی خواهد بود که بانک مرکزی با توجه به تورم داخلی و خارجی محاسبه می کند که به طور قطع در همین رنج قیمتی خواهد بود.

او در ادامه صحبت های خود گفت: بانک مرکزی و دولت با تمام توان با عواملی که باعث اختلال در بازار می شوند مقابله می کند و در حال حاضر وجود عرضه و تقاضای طبیعی در بازار، تعیین کننده نرخ واقعی ارز است.

در روزهای نخست نرخ دلار طبق گفته های جهانگیری و نهاوندیان در برخی از صرافی ها با قیمت چهار و 200 تومان داد و ستد شد اما هنوز چند روز از این تصمیم نگذشته بود که زمزمه هایی مبنی بر خرید و فروش دلار در بازار با قیمت های عجیب و غریب به گوش می رسید و همچنین برخی از گفته ها حاکی از آن است که مشتریان می توانند با سفارش تلفنی دلار با قیمت شش هزار تومان سفارش دهند و آن را درب منزل تحویل بگیرند.

وجود بازار سیاه و نیز داد و ستدهای زیرزمینی با قیمت های خارج از عرف در بازار اعتراض و نیز واکنش بسیاری از مسئولان را با خود به همراه داشت است.

در این زمینه اسدالله عسگراولادی در یکی از گفت‌وگوهای خود به وضعیت نا به سامان بازار ارز اشاره کرده و گفته است که ارز 4200 تومانی وجود ندارد و ارز با نرخ 4200 تومان تنها به برخی از واردکنندگان تعلق می‌گیرد.

او همچنین گفته است که بانک مرکزی باید پاسخگوی مشکلات بازار ارز باشد که هر روز می‌گویند فردا مشکلات حل می‌شود و هنوز مشکلات ارزی حل نشده است.

این در حالیست که تاکنون هیچ یک از مسئولان بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو نبوده اند و حتی عراقچی که به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی است پاسخ قاطعی را در خصوص وضعیت نابه سامان بازار و دلیل فروش ارز با قیمت بالاتر از چهار و 200 تومان ارائه نکرده است.

همچنین توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در میزگردی که در راستای بررسی علل و عوامل نوسانات ارزی برگزار شد معتقد بود که قیمت دستوری ۴۲۰۰ تومانی برای دلار یک رقم من درآوردی است که مطابقت آنچنانی با اصول و فرمول‌های اقتصادی ندارد و این نرخ اشتباه است .

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت موجود در بازار واکنش نشان داده و اعلام کرده که طبق آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش محدودی از مردم ایران به عنوان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند اما تاکنون رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتال به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می شوند.

گفتنی است، وضعیت نا به سامان بازار ارز به جایی رسیده است که مجلس برای ایجاد نظم و بهبود بخشیدن بازار ارز ورود کرده و براساس خبر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، امروز؛ نشست ویژه کمیسیون اقتصادی با حضور رییس مجلس برگزار و پس از جمع بندی نهایی در این جلسه طرح ۲ فوریتی ارزی ظرف ۴۸ ساعت راهی صحن علنی می‌شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: بعد از ظهر دیروز نشست غیر علنی کمیسیون اقتصادی در خصوص وضعیت ساماندهی بازار ارز برگزار و در این نشست ابعاد، وضعیت و راهکارهای ساماندهی بازار ارز و همچنین نقاط ضعف و قوت اقدامات ارزی دولت و اقدامات مورد نیاز در آینده بررسی شد.

لازم به ذکر است، همچنان معاملات ارز در بازار امروز ادامه دار نوسان روزهای گذشته بود و نرخ یورو با 163 تومان کاهش به قیمت هفت هزار و 342 تومان رسید، قیمت پوند انگلیس با 361 تومان کاهش با نرخ هشت هزار و 232 تومان معامله شد و در آخر قیمت درهم امارات با 48 تومان کاهش به نرخ یک هزار و 656 تومان رسید.

401

کد خبر: 947684

وب گردی

وب گردی