علی‌قارداشی: «نوشاد» خوب بود، نوروزی شاهکار کرد/ برای بچه های ما آرزو بود به دسته یک جهانی بیایند

رئیس فدراسیون تنیس روی میز گفت: برای بچه های ما آرزو بود که به دسته یک جهانی بیایند و خدا را شکر این اتفاق رخ داد که افتخار بزرگی برای تنیس روی میز ایران به دست آمد.

مهرداد علی‌قارداشی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد صعود تیم ملی تنیس روی میز ایران به دسته اول در مسابقات قهرمانی جهان اظهار داشت: قبل از اشاره به درخشش کم‌نظیر بچه ها باید بگویم فدراسیون جهانی در ادوار مختلف، تغییراتی در تصمیمات خود اتخاذ می کند. به طور مثال در جام جهانی های آینده فوتبال قرار است 48 تیم به جای 32 تیم شرکت کنند. در زمان سرمربیگری حشمت مهاجرانی نیز تنها 16 تیم به جام جهانی رفتند. چنین تغییراتی سبب می شود که نتوانیم مقام ها را با دهه های قبل و بعد مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: در طی 30، 40 سال اخیر بزرگان زیادی داشته ایم مثل امیر احتشام زاده و هوشنگ بزرگ زاده که در گذشته افتخارات زیادی برای تنیس روی میز ایران کسب کردند و تنها مدال بازی های آسیایی ایران در آن دوران که کار بسیار سختی هم بود به دست این عزیزان رقم خورد اما حالا شرایط فرق کرده است. فدراسیون جهانی تنیس روی میز با 226 کشور عضور، پر عضوترین فدراسیون جهانی در بین تمام رشته های ورزشی دنیاست. این موضوع نشان می دهد تنیس روی میز مورد استقبال تمام کشورهای دنیاست و لیگ های بسیار فعالی در تمام نقاط جهان دارد.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز تصریح کرد: با همه احترامی که برای همه رشته ها و تمام همکارانم قائل هستم، بعضی از رشته ها چنین جایگاهی را در دنیا ندارند. ورزش های پایه و پر مدال مثل دو و میدانی، شنا، ژیمناستیک و ... بسیار پرطرفدار هستند و مدال آوری در این رشته ها خیلی دشوارتر است. بعضی از ورزش ها مثل تنیس روی میز چون آسیبی به بدن نمی رساند و خطری ورزشکار را تهدید نمی کند، به همین دلیل دنیا به این ورزش نگاه ویژه ای دارند.

علی‌قارداشی خاطرنشان کرد: از چین با جمعیت یک میلیارد و 450 میلیون نفری تا کشورهایی که صد هزار نفر جمعیت دارند به تنیس روی میز می پردازند و همگی تلاش می کنند در این ورزش، جایگاه کسب کنند و مدال به دست بیاورند که این موضوع کار ما را سخت می کند. چند سالی است فدراسیون جهانی، 72 کشور را برای مسابقات جهانی گزینش می کند. ما در مسابقات قهرمانی آسیا این سهمیه را کسب می کنیم و جزو 72 تیم هستیم ولی هیچ گاه نتوانسته بودیم به دسته یک جهانی برسیم.

وی افزود: بچه های ما اوکراینی را شکست دادند که یک بازیکن چینی قدرتمند دارد. این پینگ‌پنگ باز جزو قهرمانان تاپ چین است و تنها برای حضور در اروپا به اوکراین رفته است که نوشاد عالمیان، او را شکست داد. اسپانیا هم چنین شرایطی را داشت و آمریکا هم که مقابل ما شکست خورد، دو بازیکن چینی داشت، مثل اینکه کشتی گیران روسیه ای در تیم های دیگر کشتی بگیرند که قطعا کار ما را برای کشتی گیران ما سخت می کند.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز تأکید کرد: بچه های ما شاهکار کردند، مخصوصا افشین نوروزی که قدیمی تر و با تجربه تر است و در 12، 13 رقابت جهانی حضور داشته است. برای بچه های ما آرزو بود که به دسته یک جهانی بیایند که خدا را شکر آمدند. دختران ما نیز که از دسته سوم جهانی شروع کردند به دسته دوم صعود کردند و در این دسته ماندند و 8 پله صعود کردند.

علی‌قارداشی در ادامه گفت: باید اشاره ای به تیم داوری ایران کنم. دو داور باسواد ما چه از نظر فنی و چه از نظر تسلط بر زبان انگلیسی باعث افتخارمان در مسابقات جهانی شدند. ما در دوره های قبل نیز داور داشتیم اما تنها یک نفر بوده است. برای اولین بار در تاریخ تنیس روی میز، یک ایرانی به نام خانم هروی عضو کمیته برگزاری مسابقات جهانی شد که امتیاز دیگری برای ما محسوب می شود.

وی در خصوص درخشش نوشاد عالمیان تصریح کرد: از عملکرد «نوشاد» راضی هستیم اما هر کسی یک مسئولیت در تیم دارد و ما انتظاری از او داریم. افشین نوروزی مخصوصا در دیدار مقابل اسپانیا و اوکراین واقعا شاهکار کرد، ضمن اینکه در فینال با مجارستان، «افشین» یک قدم تا پیروزی فاصله داشت. ما یک امتیاز می خواستیم که مجارستان را ببریم؛ مجارستانی که 10 قهرمانی جهان دارد و بعد از چین با 21 قهرمانی، پر افتخارترین تیم دنیاست. بچه های ما اعتماد به نفس بالایی دارند و واقعا شکست‌شان دست کمی از پیروزی نداشت.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز در پایان، در خصوص عدم استفاده از میعاد لطفی گفت: 4 بازیکنی که بازی کردند شرایط و آمادگی بهتری داشتند. در مسابقات انتخابی نیز میعاد لطفی به عنوان نفر پنجم انتخاب شد. ابتدا نیما عالمیان، بعد «نوشاد»، سپس افشین نوروزی و در پایان امین احمدیان انتخاب شدند. جا دارد از دختران تیم مان شامل ندا شهسواری، مریم صامت و مهشید اشتری نیز تشکر کنم که کار بزرگی را انجام دادند.

604

کد خبر: 947700

وب گردی

وب گردی