چهار شرط زنده بودن برجام از نگاه وزارت نفت/ ما فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری های سودآور در کشور داریم

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی  گفت: برجام برای ما تا زمانی زنده است که ما بتوانیم نفت مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید ناشی از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم و برای پروژه هایی که تعریف کردیم تأمین مالی کنیم. در غیر این صورت برجام برای مان معتبر نیست و معنایی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه نفت برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت در نمایشگاه خیلی خوب و با علاقه زیادی برگزار می شود، به جز نظم در برگزاری نمایشگاه، از پله تا وضع ورود به نمایشگاه در شأن ما نیست، امیدوارم به گوش مسوولان برگزارکننده این نمایشگاه برسد و برای سال آینده اصلاح شود.

او افزود: هر کسی که از ظرفیت تولید بیشتری برخوردار باشد، نفوذ بیشتری دارد. اگر عربستان و آمریکا با یکدیگر برای محدود کردن بازار ایران برنامه ریزی کرده باشند به دلیل ظرفیت بالا موثر خواهند بود.

زمانی نیا تصریح کرد: صنعت نفت و گاز ما و مدیریت بازاریابی شرکت ملی نفت ایران در طول 40 سال گذشته آبدیده شده و از روش ها و مکانیزم های مختلفی استفاده می کند و خلاقانه به دنبال حفظ بازار خود است.

او تاکید کرد: اگر این پیش فرض درست باشد جنگی برای به دست آوردن بازار در حال انجام است، احتمالا در جلسات اوپک بعدی این مسائل مطرح خواهد شد که قیمت نفت در چه حد و حدودی متعادل است.

زمانی نیا گفت: برجام برای ما تا زمانی زنده است که ما بتوانیم نفت مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید ناشی از فروش نفت را بدون مشکل دریافت و برای پروژه هایی که تعریف کردیم تأمین مالی کنیم. در غیر این صورت برجام برای ما معتبر نیست و معنایی نخواهد داشت.

زمانی نیا تصریح کرد: ایران کشور باثبات و امنی برای پروژه های نفت و گاز به شمار می رود، برخلاف خیلی از کشورهای نفت خیز دیگر نسبت تولید کشور به ذخایر خیلی ناچیز است.

او گفت: ما فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری های سودآور زیاد در کشور داریم. هزینه استخراج نفت در ایران بین 3 تا 4 دلار در خشکی است و بیش از 60 تا 70 درصد سرزمین ایران هنوز مشخص نیست نفتی دارد یا خیر. بنابراین فرصت های بسیار گسترده ای وجود دارد برای شرکت های خارجی تا از فراوانی و نیروی کار آموزش دیده و نیروی کار انسانی ماهر، با هزینه های کم استفاده کند و اجرای پروژه ها را سودآور کند.

زمانی نیا با بیان اینکه بازاریابان در همه جا با نقش آفرینی عربستانی ها برای محدود کردن بازار نفت ایران هستند، اظهار کرد: تمام پول نفت را می توانیم به یورو تبدیل کنیم ولی در بعضی کشورها تبدیل به یورو هزینه دارد. بازگشت تحریم غیر محتمل است ما اگر این اتفاق بیافتد مشکلات مالی تشدید می شود. اما وزارت نفت کار خود را به هر ترتیب انجام می دهد.

او تاکید کرد: در بدترین سناریو به قبل از برجام برمی گردیم و عواید حاصل از فروش نفت به روش غیر بانکی انجام می شود. در این صورت هر شش ماه ترامپ باید بگوید که چقدر بازار نفت جهانی به نفت ایران نیازمند است. ترامپ چند وقت پیش گفته بود انقدر نفت در بازار هست که نیازی به نفت ایران نیست. ما سه نمونه موفق از IPC داشته ایم که به عنوان مدل برای قراردادهای بعدی استفاده خواهند شد.

زمانی نیا تاکید کرد: یکی دو هفته پیش آقای وزیر سفر چند ساعته به عمان داشتند که در آن توافقاتی انجام شد. در پروژه ال ان جی عمان اراده سیاسی خوبی وجود دارد، مقدماتش دو قرارداد است که قرار است تا آخر جولای تمام شود. در مورد کرکوک هر دو طرف تمایل به انجام سوآپ دارند و مسائل لجستیک باقی مانده بود که ان شاءالله از هفته آینده انجام می شود. به نظر ما در نفت، برجام تا زمانی زنده است که بتوانید صادرات و فروش نفتمان را انجام بدهیم، عوایدش را دریافت کنیم، تجهیزات موردنیازمان را از بازار های بین المللی بتوانیم تهیه کنیم و همچنین پروژه هایمان را از بازارهای بین المللی تامین مالی بکنیم. برای ما در نفت این 4 موضوع در مورد برجام اهمیت دارد.

او گفت: ملاحظه ژئواستراتژیک را همه مدنظر قرار می دهند. ایران برخلاف بسیاری از کشورهای نفت خیز کشوری امن است. ما فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری های سود آور داریم. هزینه تولید نفت در ایران بین 3 تا 5 دلار است. به همین دلیل همه علاقمند به کار کردن با ایران هستند البته اولویت برای آنها این است که فعالیت قانونی باشد. به همین دلیل برجام مهم است.

او افزود: بین خروج ترامپ و بازگشت تحریم ها یک حدفاصل است که می تواند قدرت مانوری برای ایران و اروپا باشد. یعنی ممکن است خروج ترامپ منتج به بازگشت تحریم ها نشود. در مورد سوکار آذربایجان توافق 28 مارچ بین دو کشور بسیار مهم بود. به این ترتیب که بین دو کشور انقدر اعتماد سیاسی ایجاد شده است که بدون تعیین رژیم حقوقی برای توسعه دو میدان بزرگ در خزر توافق کردند. کار سیاسی انجام شده و حالا توافقات دو شرکت نفت باقی مانده است.

زمانی نیا گفت: من فکر می کنم آمریکایی ها خیلی متعجب خواهند شد اگر بدترین سناریو در شنبه آینده اتفاق بیافتد. از نشانه های آن برگزاری این نمایشگاه است و سند همکاری بین ایران و اسپانیا در پتروشیمی که اولین جلسه آن امروز برگزار شد.

402

کد خبر: 947722

وب گردی

وب گردی