صالحی:  مجموعه‌‌‌های صنفی  تصدی امور نمایشگاه را برعهده بگیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب ، گفت: برخی با واسپاری امور به واحدهای صنفی و مدنی مخالف بودند اما خوشحالیم که به عقب برنگشتیم چرا که خیلی‌‌‌ها با ادله‌ مختلف می‌خواستند این تجربه‌ ناکام را پیش بیاورند که صنف نمی‌تواند مسئولیت امور را برعهده بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز از ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعباس صالحی عصر امروز دوشنبه، 18 اردیبهشت با حضور در نمایشگاه کتاب، در زمینه‌ی واسپاری‌‌‌های صورت گرفته در نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: واسپاری رویکرد کلی دولت است و بالطبع وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با همین رویکرد پیش می‌رود.

وی افزود: لازم است نهادهای مدنی و مجموعه‌‌‌های صنفی هرچه بیشتر تصدی امور نمایشگاه را برعهده بگیرد و دولت در زمینه‌ی سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت فعالیت کند. اصل 44 قانون اساسی نیز بر همین موضوع دلالت دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: تقویت نهادهای صنفی در مسیر این واسپاری‌‌‌ها زمانبر است. نهادهای صنفی و مدنی در جامعه‌ی ما سابقه‌ی چندانی ندارند و طبعا ما با واسپاری امور باید با همکاری و همیاری همراه آنها باشیم تا این اتفاق به بهترین شکل بیفتد. مطمئن هستم که این تجربه‌‌‌های انباشته می‌تواند باعث شود نهادهای مدنی قدرتمندی در حوزه‌ی چاپ و نشر داشته باشیم.

فروش کتاب‌‌‌های خارجی با دلار 4200 تومانی از ظهر امروز

این مقام مسوول در رابطه با وضعیت فروش کتاب‌‌‌های خارجی گفت: با توجه به نوسانات ارزی پیش آمده با پیگیری‌‌‌های معاون رئیس ‌جمهور و همکاری بانک مرکزی در کمیته‌ ارز از ساعت سیزده و سی دقیقه امروز تمام خریدهایی که از بخش ناشران خارجی چه لاتین و چه عربی صورت می‌گیرد با ارز چهار هزار و دویست تومان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با حضور تعداد اندکی از ناشران بر مبنای فعالیت صرفا نمایشگاهی و نه فروشگاهی مانند انتشارات شباویز تصریح کرد: این نوع حضور در نمایشگاه کتاب پدیده‌ی تازه و قابل توجهی است. این اتفاق کمک می‌کند تا بخش فروشگاهی نمایشگاه کتاب را به بخش نمایشگاهی نزدیک‌تر کنیم.

صالحی افزود: حتما شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب از سال آینده به این پدیده‌ی تازه با رویکرد حمایتی نگاه توجه خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره‌ی مکان احتمالی نمایشگاه کتاب در سال آینده خاطرنشان کرد: پاسخ به این سوال جدی است ولی چندان راحت نیست. قصد داریم شرایط بهتری را هم برای ناشران و هم برای مراجعه‌کنندگان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: مقرون به صرفه نیست که صرفا مکانی را برای نمایشگاه کتاب تهران بسازیم بنابراین به طور طبیعی باید جایی در نظر گرفته شود که در آن نمایشگاه کتاب هم که در سال ده روز برپاست برگزار شود.

وزیر ارشاد اضافه کرد: در بین گزینه‌‌‌های موجود برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در نهایت دو گزینه شهر آفتاب و مصلی تهران باقی می‌ماند و باید ببینیم کدام یک از این دو مجموعه برای ناشران و بازدیدکنندگان رضایتبخش است. ممکن است هیچ یک از این دو مکان نمره بیست را نگیرند اما مهم این است که نمره‌ی کدام‌یک مقبول‌تر است.

وی با اشاره به ارزیابی‌‌‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در دو بازدیدی که از نمایشگاه کتاب داشتم جسته و گریخته هم از مردم و هم از ناشران در این زمینه سوال کردم و ارزیابی‌‌‌های کارشناسی‌تری نیز در دست اقدام است. امسال شرایط برگزاری نمایشگاه را در مصلی بررسی می‌کنیم تا نمره‌ی آن مبنایی باشد برای تصمیم‌گیری مکان نمایشگاه کتاب در سال آینده.

قرارگیری کاغذ در میان کالاهای اساسی

وزیر ارشاد در رابطه با بازتاب‌‌‌هایی که در مورد یکی از توئیت‌‌‌های وی، حول محور کاغذ صورت گرفته بود، تصریح کرد: در هیات دولت دو نگاه در رابطه با ارز چهارهزار و دویست تومانی وجود داشت؛ یک نگاه اینکه تمام کالاها با این نرخ عرضه شود با این دفاع که در این حالت با فضایی تک نرخی مواجه می‌شویم تا جلوی برخی آمارهای غلط و فسادهای احتمالی را بگیریم. نگاه دوم بر تفکیک کالایی به دو صورت کالاهای اساسی و غیراساسی مبتنی بود. به این ترتیب که کالاهای اساسی با نرخ ارز سه هزار و هشتصد تومانی و کالاهای غیراساسی با ارز چهار هزار و دویست تومانی عرضه شود و مابه التفاوت چهارصد تومانی از طریق دولت تامین شود.

وی ادامه داد: با بررسی‌‌‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که تفکیک میان کالاهای اساسی و غیر اساسی راهکاری بهتر است و کاغذ با توجه به نقشی که در فرهنگ‌سازی دارد هم ردیف با دارو و بعضی مواد غذایی در دسته‌ی کالاهای اساسی قرار بگیرد که این خبر خوشی برای همه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا برخی کتاب‌‌‌های مجوزدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه‌ی فروش در نمایشگاه را ندارند، گفت: فضای نمایشگاه کتاب در مالکیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب نشر است، اما همیشه برخی با سرک کشیدن‌‌‌های مستقیم در امور نمایشگاه ورود پیدا می‌کردند. این موضوع در این دوره از نمایشگاه به طور کامل تا جایی که من اطلاع دارم حل شده است.

وی ادامه داد: با این نگاه پیش می‌رویم که تمام افرادی که به نمایشگاه سر می‌زنند تا کتاب مورد نظر خود را خریداری کنند به هدف خود برسند و همین مسیر را ادامه می‌دهیم.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بازدید خود از بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب بازدید کرد و در همین حین با مردم، صاحبان نشر و فعالان حوزه‌ی کتاب به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

براساس این گزارش، سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 947774

وب گردی

وب گردی