تهران – ایسکانیوز: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سهم عمده شهریه دانشجویان در تامین منابع مالی دانشگاه آزاد گفت: تا پایان سال 1396 وابستگی این دانشگاه به شهریه دانشجویان به 60 درصد کاهش پیدا می کند.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حمید میرزاده صبح امروز در اجلاس مشترک هیئت امنای استانهای لرستان، مرکزی و همدان اضافه کرد: در حال حاضر وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه حدود 99 درصد است.


در این نشست اعضای هیئت امنای استان های لرستان ؛ مرکزی و همدان به مباحثی از جمله چارت سازمانی دانشگاه تبدیل به احسن اموال و املاک مازاد و همچنین تاسیس شرکت های دانش بنیان پرداختند.


میرزاده در این نشست افزود: اقدامات کمی خیلی خوبی در طول سه دهه فعالیت دانشگاه آزاد انجام شده و توسعه کیفی نیز توسط دکتر جاسبی از سالهای 87 و قبل از آن آغاز شده بود. اگر می خواهیم دانشگاه دوام داشته باشد، باید توسعه کیفی را مد نظر قرار بدهیم.


 وی با اشاره به سیاست های علمی و فن آوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی اخیر در توسعه تحصیلات تکمیلی تاکید داشتند که دولت قبلی به این مسئله کم توجهی کرد.


میرزاده اضافه کرد: حاصل بی توجهی دولت قبلی به موضوع تحصیلات تکمیلی این بود که در سال گذشته و سال جاری نزدیک به 300 هزار نفر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا را شاهد هستیم که ترجیح می دهند در ایران ادامه تحصیل دهند، اما ما تنها 8 درصد آنها را می توانیم پذیرش کنیم و مابقی یا از ادامه تحصیل منصرف می شوند و برخی به خارج از کشور عزیمت می کنند.


وی با انتقاد از کسانی که می گویند روند توسعه تحصیلات تکمیلی فاجعه است گفت: این افراد غافلند که 150 هزار پرونده برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تشکیل شده است، این امر فاجعه است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: متوسط هزینه هر سال دانشجوی مقطع دکترا در خارج از کشور حدود 40 هزار دلار است که با در نظر گرفتن 4 سال مقطع تحصیلی دکترا، 160 هزار دلار برای هر دانشجوی دکترا از اقتصاد ملی خارج می شود.



میرزاده تصریح کرد: برای هر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد از دوره ابتدایی تا پایان فارغ التحصیلی 250 تا 500 هزار دلار هزینه می شود که اگر این افراد برای شرکت در دوره دکتری به خارج از کشور بروند، بجز عدم النفع ناشی از خروج آنها، هزینه های مخرب گسترده ای را به کشور تحمیل می کند.

وی با تاکید بر این که تحصیلات تکمیلی در ذات خود کیفیت ایجاد می کند، ادامه داد: تولید مقالات علمی و بسیاری از دستاوردهای علمی کشور به دنبال رشد تحصیلات تکمیلی محقق شده است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزایش زیربناها و پذیرش دانشجویان و جذب هیات علمی را از دستاوردهای این دانشگاه عنوان کرد که در راستای ارتقای کیفی مورد توجه قرار گرفته شده است.


میرزاده با اشاره به  جذب 20 هزار عضو هیات علمی دارای مدرک دکتری در سال جاری و سه سال آینده، گفت: 12 هزار عضو هیات علمی با مدرک دکتری هم اکنون در دانشگاه آزاد فعالیت می کند و هفت هزار نفر از اعضای هیات علمی نیز در حال تحصیل هستند که به این ترتیب تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند به 39 هزار نفر می رسد.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز باید تا سال 1404 به قطب علمی منطقه تبدیل شود  که نیمی از بار این مسوولیت سنگین بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.


یادآور می شود، در اجلاس مشترک هیات امنای استان های لرستان، مرکزی و همدان علاوه بر رییس دانشگاه آزاد، معاونان عمرانی، پژوهشی و مالی دانشگاه نیز حضور داشتند.

در این نشست، اعضا با واگذاری و تبدیل به احسن املاک مازاد دانشگاه آزاد موافقت کردند و مقرر شد به دنبال تفاهم نامه ای که پیش از این میان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است، املاک مازاد دانشگاه برای کاربری های گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بر اساس توافق اولیه هیات امنای استان های لرستان، همدان و مرکزی، در صورتی که املاکی کاربری گردشگری نداشت، تبدیل به احسن یا فروخته شود.

مسوولان دانشگاه آزاد تاکید کردند که منابع حاصل از عرضه املاک مازاد تنها در پروژه های عمرانی و توسعه مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان هزینه شود.
کد خبر: 94780

وب گردی

وب گردی