رفاه آینده مردم ایران در گروی سکونت در سواحل مکران است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حالی که ۸۰ درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریاست اما در ایران تنها ۱۱۰ هزار نفر دریانورد داریم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس درباره عملکرد بنادر در ماه های ابتدایی سال جاری، افزود: از اول امسال تا کنون میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از ۶ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم صادرات بیش از ۱۸ درصد و تردد کشتی های بالای هزار تن در بنادر کشور بیش از ۸ درصد رشد یافته است. بر این اساس ضرورت دارد که در جامعه برای اتفاقات مثبت جشن بزرگی برگزار شود.

او با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تنها در جهت حفظ منافع ملی گام برمی دارد، اظهار داشت: در حادثه سانچی با توجه به اینکه ثبت کشتی در کشور پاناما بود و این حادثه در آب های چین رخ داد و مالکیت آن برای کشور هنگ کنگ بود؛ طبق قانون بررسی علل سوانح، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی درخصوص وقوع این حادثه نداشت.

کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین غرامت اظهارنظر نمی کند

حق شناس ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور حفظ منافع ملی را بر حفظ منافع سازمان ارجح می داند، مدیران سازمان در جلسات بررسی علل سانحه سانچی حضور مستمر داشتند و حتی عضو اصلی کمیته بررسی علت حادثه شدند.

او تصریح کرد: کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین غرامت اظهارنظر نمی کند، بلکه در مورد چرایی سانحه گزارش می دهد. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم با حضور در این کمیته به عنوان عضو اصلی در جهت حفظ منافع ملی گام برداشته است.

ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ۸۰ درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریاست و ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی، اما متاسفانه تنها ۱۱۰ هزار نفر دریانورد درکشور داریم، بدین جهت ضرورت دارد که در ذهن مردم این واقعیت ایجاد شود که ایران یک کشور اقیانوسی است و باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه گذاری و بهره برداری توجه شود.

او خاطر نشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، آینده ایران در سواحل مکران است و به دلیل کمبود آب در نقاط مرکزی کشور حرکت به سمت سواحل برای زندگی ضرورت دارد و سازمان بنادر و دریانوردی می تواند ظرفیت و پتانسیل ها را مبنی بر اینکه رفاه مردم ایران در گروی ارتباط با اقیانوس و دریاهاست را اطلاع رسانی کند.

حق شناس با بیان اینکه به فاصله ۲۰۰ مایل به بعد از بنادر، آب های آزاد گفته می شود، تصریح کرد: ۱۲ مایل اول اقیانوس هند و دریای عمان جزء آب های سرزمینی محسوب می شود، ۱۲ مایل دوم منطقه همجوار است، تا ۲۰۰ مایل بعدی منطقه انحصاری اقتصادی گفته می شود و بعد از آن آب های آزاد است.

401

کد خبر: 947807

وب گردی

وب گردی