دیوارنگاری های تهران بخشی از تاریخ هنر انقلاب است/امروز صحبت از جنگ نرم است

پنجمین نشست تخصصی چهل شاهد با موضوع بررسی 40 سال گرافیک انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور محمد خزایی ، احمد رضا دالوند و محسن سلیمانی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز احمد رضا دالوند از پیشکسوتان گرافیک در این نشست که اولین نشست تخصصی گرافیک انقلاب بود با اشاره به پیچیدگی موضوع جنگ نرم گفت:امروز وقتی از هنر صحبت می کنیم از جنگ نرم حرف می زنیم از فکر و ذهن و تحلیل سخن می گوییم و امروز جنگ نرم به عنوان یکی از ابزار نفوذ در اذهان استفاده می کنند.

او افزود: برای ورود موثر به جنگ نرم که ابعاد آنن بسیار وسیع است باید با پشتوانه عمل کرد چرا که حضور فضای مجازی تجربه جدیدی است و با ابزار ، کلمه ؟، رنگ و تصویر جذابیت می سازند که چشم مخاطب را اشبع می کند و ما باید بروز باشیم تا در جنگ نرم موفق باشیم .

دالوند اظهار داشت : هنرمند ابتدای انقلاب خود را در کشاکش انقلاب مصور می کرد ولی امروز نیازمند تبدیل ذهنیت به فراورده هنری مناسب هستیم و نباید انفعالی برخورد کنیم.

این هنرمند پیشکسوت گفت : امروز رویش های هنری خوبی توسط نسل هایی جدید بوجود آمده است اما مانند نسل های پیشین شناخته شده نیستند در حالیکه به حد نام آوری رسیده اند.

او تصریح کرد: متاسفانه برای مقابله با جنگ نرم به حد کافی برنامه ریزی نشده است و برای مدیران و والدین مدیریت کردن ابزار رسانه ای سخت است .

این هنرمند گفت: امروز پوستر دیگر روی دیوار نصب نمی شود و باید تعاملی بوده تا بتواند در فضای مجازی خود را بنمایاند. در ایران جوانتر ها شیوه استفاده در فضای مجازی را به خوبی آموخته اند و وظایف استادان آموزش چیدمان و طراحی پوستر در فضای مجازی است.

او بحث ترکیب معنا و قالب های هنری را بحث پیچیده ای دانست و اظهار داشت : امروز شاهد محتواهایی است که با ایمان هنر خود را با استفاده از ابزار جدید ترکیب کرده و شگفتی آفریده است اما تبدیل به جریان نشده است ؛ در پوستر جدید اتفاقاتی افتاده است که جای شگفتی دارد ولی متاسفانه برخی ذهنیت های آنالوگ مانع جریان سازی آن شده است.

وی گفت: در هنر گرافیک امروز ایران نسل جدید در استفاده از فضای مجازی از استاد پیشرو تر است و این برهه حساسی است که باید به خوبی مدیریت شود.

دالوند خاطر نشان کرد : هنر گرافیک ابتدای انقلاب خود جوش بود و در ذات هنرمند قرار داشت و این حرکت خود جوش تبدیل به موج خروشانی شد اما امروز باید تشکیلاتی عمل کرد چرا که از دنیا عقب خواهیم ماند.

دفاع مقدس در غنای گرافیک ایران تاثیر بزرگی داشت

در ادامه این نشست محمد خزایی از اساتید دانشگاه با اشاره به تاریخ گرافیک در جهان گفت: هنر گرافیک هنر جدیدی است که سابقه ای 150 ساله دارد که توانست در80 سال اخیر امپراطوری عظیمی را به وجود آورد و در ایران در دهه های 20 و 30 همزمان با مدرن گرایی این جریان وارد کشور شد و در دهه چهل رشته گرافیک در دانشگاه تهران تاسیس شد و همراه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هنرمندان از ظرفیت پوستر برای بیان ارزشها و مفاهیم مهم انقلاب و دفاع مقدس بهره جستند و این حضور به خوبی نمایان است.

وی افزود: اکثر هنرمندان در جوانی خود آثار مهمی تولید کردند و یک هویت و ویژگی خاص در دهه اول انقلاب برای هنر گرافیک بوجود آوردند .

این استاد دانشگاه گفت: بعد معنوی دفاع مقدس به غنای این آثار کمک شایانی کرد و لطافت ، معنویت ، عرفان و حماسه را در آثار گرافیک ایران به نمایش گذاشت و آثار را به وجود آورد که بدون نوشتار پیامی قابل درک را به مخاطب منتقل می کرد.

خزایی زیبایی ، شاد بودن ، معنای عرفانی و ارز شهای دفاع مقدس را از مهمترین ویژگی های گرافیک دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت :در دهه اول انقلاب در پوستر به جایگاه مهمی رسیده ایم و جریانی بزرگ و تاثیر گذاری به راه افتاد که امروز ادامه آن را فقط در جشنواره ها می بینیم .

دیوارنگاری های تهران بخشی از تاریخ هنر انقلاب است

در پایان این نشست محسن سلیمانی با اشاره به دیوار نگاره های تهران گفت: وقتی از هنر انقلاب صحبت می شود نمی توان دیوار نگاری های تهران را نادیده گرفت .تصاویر دیوارنگاری های تهران تاثیر و نقش بسزایی در هنر گرافیک انقلاب داشته است .

این استاد دانشگاه دیوار نگاری تهران را به چهار دوره تقسیم کرد و افزود: دوره اول از سال 57 با شروع انقلاب آغاز می شود و تا 67 و پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد . از ویژگی های این دوره حضور کلمات و شعار نویسی است و طراحی در آثار به طرف نوشتار می رود ؛ آن چه که امروز به آن گرافیتی می گوییم. اتفاقی خود جوش که توسط جوانان آن دوران که امروز اساتید بزرگی هستند رخ می دهد. این دیوار نگاره ها در پایان دوره اول تبدیل به نقاشی های رئالیستی می شود.

سلیمانی دوره دوم را که از سال 67 و پایان جنگ تحمیلی شروع می شود و تا سال 75 ادامه دارد دوره حضور عناصر تزئینی و مفهومی در دیوار نگاره ها دانست و اظهار داشت : در این دوره چهره های دیوار نگاره ها که هنوز نقاشی های بزرگی بودند که بر دیوار ها کشیده می شدند و با دیوار نگاری فاصله داشتند ترکیبی از دوره اول به همراه عناصر مفهومی بودند.

او بیان داشت: در دوره سوم از سال هفتاد و پنج تا نود و یک عناصر مفهمومی و تزئینی رویکرد مناسب تری در آثار دارند و در این دوره حضور سازمان ها و نهاد ها پر رنگ می شود و آثار به سمت دیوار نگاری با مفهوم اصلی خود سوق می یابند.

سلیمانی تصریح کرد: در دوره چهارم که از سال نود تا به امروز است نقاشی های دیواری دیگر یک اثر نقاشی بزرگ نیستند و فاصله دیدن، زمان دیدن، محل اجرا ، تکنیک اجرا و ماندگاری آثار مد نظر قرار گرفت و با تکنیک های متعدد ماندگاری آثار ایجاد شد و موضوعات متنوع تری با مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اجرا در آمد .

او آثار دیوار نگاری های دوره های گذشته تهران را بخشی از هویت فرهنگی ایران دانست و افزود: بیاد برای مرمت این آثار دست به کار شد چرا که بخشی از هویت فرهنگی و هنری این مرزو بوم است .

700

کد خبر: 947827

وب گردی

وب گردی