روادید با  ازبکستان باید برقرار شود

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به موانع تعاملات تجاری با ازبکستان را روادید عنوان کرد و گفت: روادید با کشور ازبکستان باید برقرار شود تا تعاملات تجاری انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ بهادر عبدالله‌اف در نشست با استاندار مازندران در استانداری این استان با بیان این که مازندران با سه میلیون نفر جمعیت، سالانه ۲۰ میلیون گردشگر دارد و این رقم بسیار شگفت‌انگیز است، اظهار کرد: در ازبکستان با ۳۰ میلیون نفر جمعیت میزان توریست خارجی به پنج میلیون نفر هم نمی‌رسد.

وی با بیان این که سیاست عمده دولت ازبکستان کمک به توسعه گردشگری است، گفت: با هفت کشور غیر از حوزه «سی.آی.اس( CIS )» لغو روادید کرده و بدون ویزا رفت‌وآمد داریم، این امر عامل مهمی در توسعه گردشگری است.

سفیر ازبکستان در تهران با اشاره به شهرهای باستانی سمرقند و بخارا در ازبکستان و بناهای قدیمی آن و نزدیکی معماری دو کشور افزود: این امکان برای شهروندان مازندرانی وجود دارد که ویزا از سفارت صادر نشود و آن‌ها از فرودگاه یا سمرقند و بخارا ویزا دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر شرکت های توریستی آمادگی داشته باشند پرواز چارتری برای بازدید در نظر گرفته و افراد در فرودگاه ویزا دریافت خواهند کرد.

عبدالله اف گفت: با توجه به این که کشاورزی در مازندران توسعه مناسبی دارد،ازبکستان آمادگی داد و ستد و تعامل با این استان را دارد.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت، گردشگری و اقتصاد دریا محور، گفت: این امکان وجود دارد که ارتباط گسترده‌ای در حوزه اقتصادی و تجاری میان استان مازندران و کشور ازبکستان ایجاد شود.

وی افزود: ازبکستان یکی از کشورهای هدف استان مازندران در زمینه صادرات کیوی بوده و از نقاط قوت در تعامل بین مازندران و ازبکستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به وجود ظرفیت‌های فی‌مابین، خواستار تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی بین بخش خصوصی دو کشور شد و برای برپایی نمایشگاه ظرفیت‌های اقتصادی استان مازندران در ازبکستان اعلام آمادگی کرد.

خیریان پور همچنین با تاکید بر سنخیت بین دو منطقه، پیشنهاد پذیرش و اعزام هیئت اقتصادی بین دو منطقه را ارائه داد.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در جلسه دیدار با سفیر ازبکستان اظهار کرد: استان مازندران در بخش توسعه صادرات با توجه به تولیدات گسترده مرکبات و کیوی می تواند موفق عمل کند. مازندران در ارتباط بخش تجارت بین المللی بسیار فعال می‌تواند باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به قطع پرواز هوایی با کشور ازبکستان از حدود یک سال گذشته، بر ایجاد دوباره این مسیر هوایی به‌منظور تسریع در روابط تجاری تأکید کرد.

مهاجر، مانع بعدی تعاملات تجاری با ازبکستان را روادید عنوان کرد و افزود: روادید با کشور ازبکستان باید برقرار شود تا تعاملات تجاری انجام شود. طیور، آبزیان، ماهی قزل آلا و مرکبات از جمله قابلیت هایی است که در مازندران وجود دارد و در نهایت راه مناسبی باید برای تعامل دو سویه پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران افزود: استان مازندران برای برگزاری نمایشگاه ظرفیت‌های تجاری استان در ازبکستان آمادگی کامل داشته که با عملیاتی‌سازی روابط تجاری می‌توان سطح همکاری دو منطقه را تا حد قابل‌توجه ارتقا دهیم.

بهادر عبدالله اف، سفیر جمهوری ازبکستان در ایران و هیئت همراه در سفر دو روزه به مازندران از بخش‌های مختلف استان بازدید کرده و بازدید از کشتارگاه میانکاله، طیور جویبار ، بازدید از شرکت پرورش ماهیان خاویاری قره برون جویبار، بازدید از مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و ملاقات با استاندار مازندران ازجمله برنامه‌های اولین روز حضور سفیر ازبکستان در مازندران است.

بازدید از کارخانه سیمان مازندران، بازدید از مجموعه سنگ ظهیری، نشست با رئیس اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی و فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان استان، بازدید از شرکت تولیدی فولاد بهمن در شهرک صنعتی بشل و بازدید از شرکت تولیدی مازرون فوم قائم از جمله برنامه‌های دومین روز این هیئت خارجی در مازندران خواهد بود.

کد خبر: 947873

وب گردی

وب گردی