عدم انطباق دانش آموختگان با نیاز جامعه، از چالش های آموزش عالی است

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشجویان دانشگاه های دولتی که ۱۵ درصد جمعیت آموزش عالی را شامل می‌شوند رایگان تحصیل می‌کنند که باید برای شهریه‌ای شدن آنها بررسی و نقد صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، در همایش سرآمدان آموزش عالی کشور، با اشاره به روند شکل گیری موسسات آموزش عالی در کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی کشور را به خود اختصاص داده است. ۱۸ درصد جمعیت دانشجویی کشور نیز متعلق به دانشگاه‌های مهارتی، ۱۶ درصد دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد دانشگاه های دولتی و باقی دانشجویان در موسسات متفرقه در حال تحصیل هستند.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه های دولتی که ۱۵ درصد جمعیت آموزش عالی را شامل می‌شوند رایگان تحصیل می‌کنند که باید برای شهریه‌ای شدن آنها بررسی و نقد صورت گیرد.

شریعتی نیاسر با اشاره به چالش های پیش روی نظام آموزش عالی کشور، اظهار داشت: رشد بی‌هدف، ضعف نظارت، عدم توانمندی و عدم انطباق دانش آموختگان با نیاز جامعه از چالش های آموزش عالی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی یکی از اولویت‌های وزارت علوم را ساماندهی مراکز علمی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی و چهار و نیم میلیون دانشجو با تنوع رشته‌ای داریم که باید به صورت جدی به ساماندهی آن‌ها پرداخته شود.

معاون وزیر علوم گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی را چالش آفرین دانست و گفت: صحیح نیست مراکز آموزش عالی کاملا مستقل باشند، زیرا با خود مسائل اقتصادی به وجود می‌آورند و توجه به اقتصاد آموزش عالی یکی از مباحث مربوط به ساماندهی آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر با اشاره به نظام یکپارچه سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی اشاره و اظهار کرد: وضعیت فعلی پذیرش دانشجو مطلوب نیست و این وضعیت باید اصلاح شود‌.

وی نظام پذیرش فعلی را اضطراب زا دانست و افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار آموزشکده کنکوری در کشور وجود دارد که از ۲ هزار آموزشکده فعال در تهران، نیمی غیرمجازند.

وی به ضرورت توجه و حمایت بخش خصوصی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بیشتر مراکز دولتی سربار دولتند. باید ضمن حمایت از بخش خصوصی فضای رقابتی را نیز در این حوزه با هدف افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد.

شریعتی نیاسر کنترل وضعیت پذیرش در مقطع دکتری را یکی دیگر از برنامه‌های در دستورکار وزارت علوم اعلام کرد و افزود: امسال و سال آینده دانشگاه ‌ها از ایجاد دوره‌های دکتری جدید، مگر در موارد خاص منع شده‌اند .

202

کد خبر: 947918

وب گردی

وب گردی