ایسکانیوز:آمار گردشگران ورودی کشور باید تا پایان امسال به 6/5 میلیون نفر برسد و این افراد باید 4/5 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب ایران کنند.


هنگامی که سال 1383 سند چشم انداز 20 ساله کشور را می‌نوشتند قرار بود این آمار سهم ایران از گردشگری جهانی باشد. اما بر اساس آنچه که مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابتدای امسال اعلام کرد طی این سال‌ها تنها 40 درصد از برنامه پیش‌بینی شده محقق شده‌است و با وجود اینکه بسیاری از فعالان گردشگری خبر از استقبال گردشگران ورودی به دلیل تغییر سیاست‌ها می‌دهند، باز هم بعید به نظر می‌رسد این فاصله چند میلیون نفری تا پایان امسال پر شود.


بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از ۰۹ /۰ درصد در سال ۸۳ به ۵ /۱ درصد در سال ۱۴۰۴ یعنی سال پایانی چشم انداز ۲۰ ساله افزایش یابد. یعنی تعداد گردشگران ورودی به ایران از تعداد ۷۰۰ هزار نفر در سال ۸۳ باید به حدود ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۴ برسد تا سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۰۷ /۰ درصد در سال ۸۳ به ۲ درصد در سال پایانی سند چشم انداز ۲۰ ساله رشد یابد به گونه‌ای که کشور ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی کسب درآمد کند و آماده شود تا در اقتصاد کشور کم‌کم جای نفت را بگیرد.


برای رسیدن به این ارقام سیاست‌گذاران 4 برنامه 5 ساله طراحی کردند که بر مبنای آن باید در سال‌های 84 تا 88 آمار گردشگران ورودی با 30 درصد رشد به 6/2 میلیون نفر می‌رسید و این تعداد باید 5/1 میلیارد دلار درآمد ارزی وارد ایران می‌کردند. آماری که در سال 88 توسط مسولان منتشر شد حکایت از ورود ۲میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر گردشگر خارجی داشت، اما کارشناسان از جمله اعضای انجمن تورگردانان معتقدند اگر پناهجویان و اتباع عراقی و افغان را از این آمار کم کنیم به رقمی حدود 400 هزار نفر خواهیم رسید.


طی برنامه دوم نیز قرار بود طی سال‌های 89 تا 93 به آمار 5/6 میلیون گردشگر ورودی و 5/4 میلیون دلار درآمد ارزی برسیم. آمار رسمی که تا پایان سال 91 برای این منظور اعلام شد آمار گردشگران ورودی را 4 میلیون و 700 هزار نفر اعلام کرد، اما به گفته مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد گردشگران واقعی یک میلیون نفر بوده‌است و بقیه این آمار مربوط به ترددهای مرزی است. مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز آمار گردشگران ورودی 10 ماه نخست سال 92 را چهار ميليون و 126 هزار گردشگر عنوان کرد. البته از آنجا که این آمار به گفته موحد شامل تردد ايرانيان مقيم خارج از کشور نیز می‌شود و با توجه به روند رشد گردشگری طی سال‌های اخیر، چندان دقیق و مستند به نظر نمی‌رسد. رحمانی موحد همچنین اعلام کرد طی سه ماهه نخست سال جاری 23 هزار و 625 گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 215 درصد رشده نشان می‌دهد. البته وی تاکید می‌کند که این بار این آمار واقعی است و تنها آمار تورهای رسمی است. به این ترتیب و با این روند رشد اگر تعداد گردشگران ورودی که با تور سفر می‌کنند تا پایان سال به حدود 100 هزار نفر برسد باید خوشحال باشیم و باقی می‌ماند اینکه باور کنیم که طبق آمار همین سازمان سال گذشته حدود 4 میلیون نفر بدون استفاده از تور برای گردشگری وارد ایران شده‌اند.


با نگاهی به این آمار رسمی می‌توان فاصله قابل توجهی را که با تحقق برنامه‌های سند چشم‌انداز 20 ساله داریم (فاصله‌ای که حتی بیشتر از 60 درصدی است که سلطانی‌فر اعلام کرده‌است) را دید. و باید منتظر بود و دید که مسولان برای پر کردن این دره عمیق چه برنامه و سیاستی دارند. آیا می‌توان این دره را با سیاست‌گذاری دقیق و تلاش مضاعف پر کرد یا زمان آن رسیده در اهداف بلند مدت تجدید نظر کرده و در پی تدوین اهداف و برنامه‌های جدید برآمد.


..............................................


*خبرنگار سرویس اجتماعی


کد خبر: 94793

وب گردی

وب گردی