خروج آمریکا از توافق هسته ای قابل پیشبینی بود

از مجموعه اظهارات مقامات و تحلیلگران اروپایی و آمریکایی می توان به طور کلی پیش بینی کرد که آمریکا امروز از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دیپلمات‌های اروپایی احتمال می‌دادند که ترامپ امروز سه‌شنبه خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را اعلام نماید.

یک دیپلمات بلند پایه اروپایی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران احتمال باقی ماندن آمریکا در توافق هسته ای را ضعیف اعلام کرد.

بنابراین احتمال، روشن است که ترامپ تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب و اجرا خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز اعلام کرد: احتمالاً ترامپ برای توجیه تصمیم خود جهت خروج از توافق هسته ای به اسناد پرونده هسته ای ایران که توسط نتانیاهو در هفته گذشته مطرح شد، استناد خواهد کرد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس که روز گذشته از واشنگتن بازدید کرد در گفتگو با واشنگتن پست گفت: هیچ طرح جایگزین مشخصی برای توافق هسته ای وجود ندارد و مسئولان بلند پایه دولت آمریکا نمی دانند پس از لغو این توافق چه اتفاقی خواهد افتاد.

مسئولان اروپایی اعلام کردند معلوم نیست ترامپ پس از توافق به متحدین خود در این توافق انگلیس و فرانسه و آلمان اجازه روابط اقتصادی با تهران بدون هیچ گونه پیامدی بده یا خیر؟

ترامپ توافق هسته ای با ایران را جنون و مصیبت توصیف کرده است. در سال گذشته مسئولان بلند پایه آمریکایی تلاش زیادی کردند، ترامپ را متقاعد نمایند که این توافق بهترین گزینه است و جایگزین دیگری ندارد اما رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا که از همین دست مسئولین آمریکایی بودند، چندی پیش مجبور به ترک مناصب خود شدند و افراد مخالف این توافق، یعنی مایک پمپئو و جان بولتون جایگزین آنها گریدند.

صبح امروز نتانیاهو قبل از سفر به قبرس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: پیشنهاد می دهم تا بعد از ظهر امروز صبر کنید.

اما نتانیاهو به صورت کاملاً غیر منتظره مدت زمان سفر خود به قبرس را کاهش داد و ظهر همین امروز به اسرائیل باز می گردد تا در لحظه اعلام تصمیم ترامپ در خصوص توافق هسته ای در تل آویو حضور داشته باشد.

همچنین یسرائیل کاتس وزیر حمل و نقل اطلاع‌ رسانی اسرائیل اعلام کرد: ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود و این وجود آن است که کشورهای اروپایی امضا کننده این توافق بسیار برای متقاعد کردن آن برای باقی ماندن در این توافق تلاش کردند.

سخنان کاتس که توسط رسانه‌ های اسرائیلی قبل از ظهر امروز منتشر شد را می‌توان موضع نهایی وی در خصوص توافق هسته ای با ایران دانست چرا که وی از افراد تاثیرگذار در دولت اسرائیل و همچنین از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بوده و معتقد است که رئیس‌جمهور آمریکا امروز خروج خود از توافق هسته ای با ایران را اعلام خواهد کرد.

این وزیر اسرائیلی افزود: راه صحیح برای ترامپ تقویت سیاست‌های خود برای ایستادگی در برابر نفوذ ایران و همچنین لغو توافق هسته ای و بازگشت تحریم‌ های اقتصادی علیه ایران است.

همچنین کاتس کشورهای جهان را به تبعیت از روش آمریکا برای مقابله با ایران دعوت کرده و گفت: جهان باید علیه ایران متحد شود چنانچه در مقابله با کره شمالی چنین کرد تا جایی که پروژه هسته ای ایران به صورت کامل تعطیل شود و توسعه موشک‌های بالستیک ایران و افزایش نفوذ ایران در منطقه پایان یابد، چرا که این حضور ایران با پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان در منطقه تقویت و افزایش یافته است.

در همین راستا بن کاردان سناتور دموکرات ایالت مریلند آمریکا اعلام کرد: کنگره آمریکا نمی‌تواند ترامپ را نسبت به خروج از توافق هسته ای با ایران منصرف کند.

وی در واشنگتن گفت: کنگره نمی‌تواند بیش از این کاری انجام دهد این توافق در مرحله اجرایی است و کنگره نقشی در تصمیم رئیس جمهور در خصوص خروج از این توافق ندارد.

وی ادامه داد: معتقدم تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد منافع جامعه بین الملل در گرو حفظ آن است و تا کنون ایران به این توافق پایبند بوده است و تصویب و اجرای تحریم های احتمالی بیشتر برای ایران به نفع آمریکا نیست.

آماندا ایریکسون تحلیلگر آمریکایی در تحلیل خود در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اعلام نظر ترامپ در خصوص توافق هسته ای در روز سه شنبه گفت: ترامپ در طول ماه‌ های گذشته مواضع تندی نسبت به این توافق اتخاذ کرده و برخی از مشاوران معتدل خود را برکنار کرده و افرادی مخالف توافق هسته ای مانند مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی را جایگزین آنها کرده است.

چنانچه ترامپ با نتانیاهو که منتقد ترین فرد نسبت به این توافق است به مشاوره در خصوص پرداخت.

برخی کارشناسان معتقدند ترامپ این توافق را به کلی ملغی کرده و بسیاری از آنها بر بازگشت مجدد تحریم های بانک مرکزی ایران تاکید دارند در حالی که برخی دیگر از این کارشناسان بر این عقیده اند که علاوه بر تحریم های بانک مرکزی، تحریم‌های افراد و موسسات اصلی ایرانی نیز مجدداً باز خواهد گشت.

ایریکسون همچنین در تحلیل خود به موضوع موضع امانوئل مکرون در این خصوص اشاره کرد که وی معتقد است ترامپ برای خلاصی از فشارهای داخلی این توافق را لغو خواهد کرد.

در این تحلیل همچنین به 5 احتمال در خصوص موضع ترامپ در قبال توافق هسته ای اشاره شده است.

۱- خروج ترامپ از توافق هسته ای و عدم بازگشت تحریم ها

۲- تمدید توافق هسته ای برای آخرین بار و عدم از بازگشت تحریم ها

۳- بازگشت تحریم ها همراه با تصریح به عدم اجرای فوری تحریم ها

4- بازگشت تحریم ها با اعلام این مطلب که آمریکا نقض کنندگان این تحریم‌ها را فوراً مجازات خواهد کرد

۵- دستور ترامپ به تصویب و اجرایی کردن تحریم هایی وسیع تر و بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رود

کد خبر: 947964

وب گردی

وب گردی