از مشکلات استقبال نمی‌کنیم؛ فائق می‌آییم/ شرایط صنعت نفت ایران به پیش از سال ۹۲ و دوران تحریم‎ها بر نمی‌گردد

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: تصمیم امشب ترامپ هر چه باشد شرایط صنعت نفت ایران به پیش از سال ۹۲ و دوران تحریم‎ها بر نمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسین زمانی‌نیا صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست کارگروه مشترک ایران و روسیه با بیان این که روابط ۲ کشور در چند سال اخیر ابعاد گسترده و راهبردی پیدا کرده است، افزود: روسیه کشوری بزرگ با فناوری روزآمد و تجربه بین‌المللی در صنعت نفت است که می‌تواند نقش موثری در توسعه صنعت نفت و گاز ایران ایفا کند.

او با اشاره به این که صنعت نفت و گاز روسیه با صنعت نفت و گاز ایران غریبه نیست اما همکاری بلندمدتی میان ۲ کشور در این صنعت شکل نگرفته است، تصریح کرد: این همکاری در سال‎های اخیر وارد مرحله تازه‌ای شده است و انتظار می‌رود همکاری انرژی ۲ کشور سبب چسبندگی اقتصادی و انرژی میان ۲ کشور شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امشب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به‌وقت تهران تصمیم خود را درباره ماندن و رفتن از برجام اعلام می‌کند، افزود: صنعت نفت و گاز ایران در طول تاریخ ۱۱۰ ساله خود با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است و تصمیم امشب نیز یکی از مشکلات است که صنعت نفت ایران چگونگی روبه‌رو شدن با آن را یاد گرفته است.

معاون وزیر نفت در ادامه این نشست با اشاره به این که میزان تولید نفت و گاز ایران متناسب با ذخایر عظیم هیدروکربوری آن نیست، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی برای شرکت‎های خارجی و روس است تا در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند.

او ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران مذاکرات متعددی را با شرکت‌های روس برای حضور در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت داشته و دارد، اواخر پارسال قرارداد توسعه میدان آبان و پایدار غرب با شرکت زاروبژنفت امضا شده است.

زمانی‌نیا با تاکید بر این که ایران از همکاری با شرکت‎های بزرگ روسیه استقبال می کند، افزود: ایران و روسیه در بازار انرژی رقیب یکدیگر نیستند، بلکه یکدیگر را کامل می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، برجام را یک توافق سیاسی که فراتر از مسائل اقتصادی است، عنوان کرد و گفت: برجام در صنعت نفت تا زمانی که نفت‌مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم، تجهیزات نفتی مورد نیاز صنعت نفت را خریداری کنیم و بتوانیم برای پروژه‎های که تعریف کردیم تامین مالی کنیم، معتبر است.

زمانی‌نیا تاکید کرد: ما تحت هیچ شرایطی به زمان تحریم‎ها برنمی گردیم، البته از مشکلات استقبال نمی‌کنیم اما بر آنها فائق خواهیم آمد.

402

کد خبر: 947974

وب گردی

وب گردی